Gå til innhold

Hva skremmer fisken?


RolvS

Anbefalte innlegg

De aller fleste instapostinger er døgnfluer med livssyklus godt under 24minutter. Denne insta-filmen har derimot dukket opp intet mindre enn to ganger i instafeeden min, så den må jo åpenbart være veldig spennende. Det filmen viser, er duppfiske fra båt hvor agnet _helt resultatløst_ flyter gjennom en «pod» av anselig størrelse med noe jeg vil anta er regnbue.

Det mest spennende syns jeg er hvordan fiskene blir skremt. Det ser ikke ut som de lar seg affisere av båten, selv ikke når roeren begynner å paddle på. Det ser for meg mest ut som det er når lina strammes og duppen begynner å ploge, at fiskene får fart på seg. Ka dok tru? Er det båten eller duppen?

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett så tror jeg ikke fisken blir spesielt skremt av båten som kommer rolig glidende, ingen brå bevegelser... I vann og vassdrag med mye trafikk av vading og båter så blir fisken vant til dette. Ting som lager lyder og er kjappe slik som nappindikatoren der er nok langt mer skummelt. En god grunn til å ikke bruke indikatorer av plast, foam, etc.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Rune,
Vi kan se dette når vi er ute med bellyen under fjærmyggklekkinger. Mange ganger så opplever jeg at stimer med røye, sik eller abbor som kommer svømmende mot deg bryr seg lite om farkosten din. Utrolig fasinerende å se en stor stim som bare deler seg i 2 og svømmer  tett inntil bellyen på begge sider. Dette forutsetter at du sitter stille og ikke bruker svømmeføttene. Et lite vift med fluestanga eller fluesnøre så skvetter fisken til og dykker/viker unna.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme opplever jeg Knut. Sitter jeg på land og venter på fisk som kommer tett på så kan de også svømme forbi rett foran skotuppa helt uforstyrret så lenge jeg sitter musestille. Det er skjelden noen grunn til panikk når fisken kommer for tett på, sitt stille og la den passere før du legger ut et godt planlagt kast. Og ikke kast over dem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes i tillegg som om de største bevegelsene kommer av at fiskene støkker hverandre - en sjokkbølge ser ut til å forplante seg med utgangspunkt fra der indikatoren ploger.

Sunnhetstegn kanskje at ingen lar seg affisere av at j kaller indikatoren for dupp... ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rolv, skremmer du en så kan den fort skremme andre i nærheten, har sett dette mange ganger når jeg har fisket i elv.  En nærvøs ørret kan fort ødelegge stemningen i et ganske stort område. Når man fisker i spritklare elver som er grunne med sandbunn så er dette ganske lett å se, og det skal ikke mye til for kødde det til på sånne plasser. Samme kollektive mekanismen fungerer også motsatt, fisk som beiter aktivt lokker også til seg andre fisk og plutselig er det mange som beiter samtidig. Ørret kan også samarbeide i jakt på byttefisk, noen passer på at de ikke stikker unna, dvs. sirkler dem inn og andre angriper.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme som Rune og Knut. Noen steder der jeg fisker er det skikkelig kronglete (les bratt terreng og mengder/tett med trær og busker). På slike steder har ørreten passert så nærme skotuppene mine som 20 cm. Sitter jeg helt musestille så enser de meg ikke. I slike situasjoner har det fungert utmerket å få ut flua med et "pil og bue kast". Noe annet er helt umulig. I bellybåt har jeg flere ganger opplevd fin røye svømme rett forbi svømmeføttene mine. Da øker pulsen en smule kan man si. Ikke lett å sitte i ro da.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror raske ukjente bevegelser og uventet lyd skremmer. Og skremt fisk jager opp annen fisk.

En pussig opplevelse jeg hadde var en gang jeg snek meg innpå en fisk som sipvaket langs en rute helt inne mot bredden. Jeg snek meg innpå, og satt og så på den en stund før jeg satt sammen stanga og dro ut snøre. Fortomen lå helt stille i en krøll rett ved meg. Det var godt lys og jeg så fortommen lagse lysbrytning og skygger på bunnen. Da kommer en ørret på ca 600g rolig svømmende rett foran meg. Jeg står helt stille og ørreten svømmer rolig og uforstyrret forbi meg. I det den passerer under fortommen, så skvetter den til og piler vettskremt avgårde. Fortommen lå fullstendig i ro. Likevel ble den vettskremt. Kanskje verd å tenke på når det er godt lys og vindstille.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...