Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Tobis


Thomas Kvernberg

Anbefalte innlegg

Det trengs kun denne. 'Den lysebrune'

Sorry, for det er nok en av de enkleste fluene du finner. Ser du på konturene av en tobis under vann og sammenligner med denne, forutsatt at inntrekket er riktig, så er denne overlegen. Men jeg håper det kommer mer interessante forslag, da denne er både unnseelig å se på i boksen og simpel å binde. Om noen forbigår denne hva fangbarhet angår har jeg mine tvil til.

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/498

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jiggy ligner spesielt en tobis under vann. Den har også for mye opp og ned - gange i vannet (min mening) Jiggy er uansett en meget god fiskeflue!

Jeg føler egentlig at jeg har ødelagt tråden før den er begynt, men jeg håper ikke deter tilfellet. Det finnes masse flotte imitasjoner av tobis, og jeg håper at denne tråden blir full av masse flotte fluer, noe den lysebrune ikke er. Men når det kommer til å tegne en god karikatur av en tobis tror jeg lite slår denne. Fiskbarheten er det ikke noe å si på i hvert fall.

Hadde vi bare visst hva fisken så og opplevde... der skal ikke jeg ta på meg å påstå at jeg sitter med noen fasit.

 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2019 den 19.24, Truls skrev:

Jeg synes ikke jiggy ligner spesielt en tobis under vann. Den har også for mye opp og ned - gange i vannet (min mening) Jiggy er uansett en meget god fiskeflue!

Truls, ref de øynene du har på "Den Lysebrune": Det må da bli en del opp ned gange på den flua også? Det er jo noen ganske voksne timeglass øyen på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

Truls, ref de øynene du har på "Den Lysebrune": Det må da bli en del opp ned gange på den flua også? Det er jo noen ganske voksne timeglass øyen på den?

Jeg har brukt 3,2mm timeglassøyne på den lysebrune, så den kan definitivt fiskes med store utslag, men om man skal imitere så er det viktig å trekke den riktig også, og for tobisens del, så er det trekk med begge hender, ikke lynraskt, og en og annen pause så flua dykker ned mot bunnen, gjerne så den virvler opp litt sand før den piler avgårde igjen.

Nå kan man selvfølgelig si det samme gjelder jiggy, men jeg synes ikke den ligner så mye på originalen under vann. Skal understreke at det er min observasjon og mening, og for ørreten sin del så kan det være stikk motsatt.

Pål ; du som er dyktig fluebinder, hva er en god måte å sørge for at craftfuren ikke hekter om man binder surf candy med craftfur?  Jeg er forøvrig litt skeptisk til fluer med så langt heng bak kroken. Frykter en del bomhugg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Truls skrev:

Jeg har brukt 3,2mm timeglassøyne på den lysebrune, så den kan definitivt fiskes med store utslag, men om man skal imitere så er det viktig å trekke den riktig også, og for tobisens del, så er det trekk med begge hender, ikke lynraskt, og en og annen pause så flua dykker ned mot bunnen, gjerne så den virvler opp litt sand før den piler avgårde igjen.

Bra svar, godt forklart.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Truls skrev:

Pål ; du som er dyktig fluebinder, hva er en god måte å sørge for at craftfuren ikke hekter om man binder surf candy med craftfur?  Jeg er forøvrig litt skeptisk til fluer med så langt heng bak kroken. Frykter en del bomhugg

Jeg har iallefall sett mye fluebinding....Craftfur er jo ikke akkurat noe drømmemateriale og absolutt ikke noe jeg liker å jobbe med. Enig med deg i at det hekter seg i krokbøyen og noen ganger tugger det seg også. Vil nok være så frekk som å hevde at en del av de som presenterer fluer med dette materialet ikke fisker særlig mye. Jeg har iallefall kopiert noen metoder og funnet de fullstendig ubrukelige. Ser kult ut når man blander farger, tusjer, lager gjeller og danderer øyne. Men det hjelper lite når det bare blir irritasjon ute ved fiskeplassen. 

Men svensken i filmen jeg lenket til har iallefall bøtet på problemet så godt det lar seg gjøre, ved at han legger UV-resin litt bakover. Det er jo med på å redusere problemet. Selv om produktet han bruker er mer transparent enn det vi benytter, er det sikkert like mykt. Men jeg er spent på å teste denne oppgraderte versjonen av craftfur.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Pål. Det er masse fine fluer der ute, som vel kan sies å være flotte men som ikke funker i det hele tatt pga funksjonsfeil under praktisk fiske. Det er lite jeg finner mer irriterende enn fluer som bare tuller det til når man fisker. De blir raskt luket ut av boksen!

Flex fleyen så snasen ut. Har sett den før en gang, men har glemt den litt bort. Lurer på om den ikke må prøves i bindestikka når det legger seg is på fjorden. 

Hadde vært gull om det dukker opp noen velutprøvde gode flatwings, særlig på tube. Kunne jeg absolutt tenkt meg å ha i boksen. En skikkelig diger tobis kan være det som redder dagen når ørreten er helt 'umulig' på våren under typisk loppeforhold. Føles helt unaturlig å sette på, men det kan smelle skikkelig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...