Gå til innhold

NZ-Indikator-nymfing


RolvS

Anbefalte innlegg

Har du ikke sånn ull indikator? Det er must have sru.. bråker ikke noe den i vannet. Pål viste meg det der for noen få år siden og det funker. Nå er det vel temmelig mye irriterende stor fisk generelt nedi der... size is realative. Flere som har kittet her i norge, sånn ser det ut: https://www.strikeindicator.com/Strike_Indicator_Tool_p/tool.htm

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittet du linker til funker jo greit, har brukt det litt av og på en tid. Som han sier i videoen (han viser fram samma) kjennes ulla litt rar ut - «something happened to it»... :) Slangestumpene tredd på nåla når du kjøper kittet er og klipt mye kortere enn hva han gjør i videoen, så det er et greit poeng å ha med seg. Flere leverandører har kommet med tilsvarende greier. Ellers finnes det jo og hemostats med saks som passer bra for en blivende lodottfisker.

For litt større lodotter har jeg 4mm klar krympeslange fra clasern (tror jeg) og panduro har et greit utvalg av ull som ikke har vært like hardt behandla i forskjellige farver til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubene er i to tykkelser, regular og x-large. Regular er nok best egnet til tapert fortom og x-large til de gangene hvor en bruker én tykkelse på fortommen. X-large holder også mer ull og dermed tyngre nymfer. 

Jeg raska med meg en pose med saueull da jeg var hjemme i nord i sommer. Tenker å impregnere endel.

Endret av Ørjan Pretorius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ørjan Pretorius skrev:

Tenkte på Loon Aquel eller Water Shed. Må teste litt.

Ubehandla saueull er jo fra naturens side impregnert, men smart å hjelpe til litt. Det beste jeg har forsøkt på saueull er denne: https://stonefly.no/produkt/fluefiske-tilbehor/flue-og-snore-prep/mucilin-solid-red-line-dressing

En litt snodig produktomtale, den tror jeg du kan se bort ifra. Samma impregneringa som McPhail av og til snakker litt om på hjortehårsfluer. Må smeltes mellom fingertuppene, men dette flyter (test det også på en Streaking Caddis...)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

          Brukte nymfe sist jeg var i Rena da det regnet hele tiden. Brukte av dotten jeg fikk av Pål på treffet. Har brukt larva lace som rør. Funka som bare f. Blei noen harr også. Brukte Dilly wax som impregnering.

Endret av Tørrflua
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...