Gå til innhold
  • 0

Hjelp til lengde på spiss


Odd Martin Nilssen

Spørsmål

Hei, og hå!

Mitt første innlegg på fluefiskesiden. Jeg kunne helt sikkert stilt dette spørsmålet på en av de mange FB-sidene, men jeg er en stor tilhenger av forum, og jeg vet det er mye kunnskap her inne. Håper det fortsatt er nok aktivitet til at noen erfarne kan gi meg noen tips.

Er nettopp "ferdig" med min første sesong med fluefiske. Jeg har definitivt hatt fremgang i løpet av året, selv om jeg har mange barnesykdommer i kasteteknikken enda. Det er noe jeg selv må trene på, men det jeg er håper at noen andre kan hjelpe meg med er lengde på spissen.

Jeg føler liksom at jeg ikke heeelt treffer på dette, og noen ganger føles det knall ut, mens andre ganger føles den for lang for ferdighetene mine.

Utstyret er som følger:

  • Stang: 9' #7 Hardy Shadow
  • Snøre: Guideline Coastal #7 F/I
  • Fortom: Guideline Egor+ 9' ferdig tapert ned til 0,28 (Har også brukt airflo polyleader, men gikk over til tapert)
  • Spiss: Guideline Egor+ i enten 0,24 eller 0,26 (bruker mest 0,26 så lenge jeg ikke kaster små fluer som lopper etc)

Jeg prøver å styre unna fortyngede fluer som Jiggy etc enda (gjort noen forsøk, men synes det er vanskelig), men fisker mye med reker og vaskebjørn i størrelse 6 og 8. 

Kan noen gi meg tips ut i fra erfaringer, og samtidig ha i bakhodet at jeg har 6 mnd med fluekasting i ryggsekken?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, og velkommen til forumet! 

Aldri lett det der med fortommer og lengder, spisser osv. Jeg regner med at det er sjøørret du sikter til med utstyret og fluer du viser til. Heldigvis kan man si så er det sjelden avgjørende i sjøørretfisket om man presenterer flua snorrett og med full strekk på fortommen. Ofte trenger man ikke de lengste kastene heller. 

Vanligvis kjører jeg med en tapert fortom på 9' med litt tykk buttdel som smaler av ned til 0,28 men jeg pleier å kappe av de ytterste 20-40 cm og binder på en spiss (oftest 0,26) på ca 1,5 meter. Spissen blir kortere etter diverse fluebytter og når den er rundt 70-80 cm så bytter jeg den med en ny lengde.

Et tips som kan nevnes er å dra litt mindre snøre a snella slik at snøret stopper i snella med et rykk når man skyter ut snøret. Da fortsetter flua fremover og drar med seg fortommen.

Om du bruker fortyngede fluer, så hjelper også dette 'trikset' og det er viktig å la snøret strekke seg helt ut i bakslengen når man bruker fortyngede fluer. Bare å prøve. Når det gjelder å fange sjøørret så er det viktigere at man kommer seg ut, og at man har flua i vannet mest mulig. Det er mye viktigere enn om kan klarer å strekke fortommen helt.

 

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det virker som et flott oppsett du har Odd Martin. Jeg ville begynt med den 9' taperte fortommen du har, og satt på ganske kort spiss nå i starten. En meter holder i massevis. Så kan du øke den opp til 1,5m når du klarer å strekke hele fortommene gang på gang.

Ellers enig i hva Truls skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

Jeg takker så mye for veldig gode svar! Med så lite SØ som er i Ålesund så er det sjeldent at jeg får gleden av å kaste på vakende fisk, så presentasjonen i seg selv er det jeg tenker minst på. Grunnen til at jeg spør om dette er mer for å finne en lengde på spissen som er mest mulig håndterbar når kasteteknikken ikke er finslipt enda. I tillegg ønsker jeg å minimere sjansen for at jeg må ta 2-3-4 trekk i snøret før flua begynner å bevege seg etter at den har landet på vannet (Ja, jeg sliter med grisehaler ::))

Jeg vil berømme Jan Myhre som tok kontakt med meg på Facebook og gav meg mange gode tips! For å oppsummere hva han skrev til fremtidige lesere av denne tråden, så var hans anbefalte lengde på spiss helt nede i 60 cm, altså en totallengde på fortom og spiss på til sammen 10'. Han kom også med et poeng at jeg måtte prøve å unngå for lange lengder over samme dimensjon. Jeg skal uansett kjøpe meg noen flere taperte fortommer snart, og jeg vurderer å gå et hakk opp i dimensjon fra 0,28 til 0,30 for å få større forskjell mellom dimensjonene på fortommen og dimensjonen på spissene jeg bruker.

Jeg tror jeg er relativt innenfor på de lengdene jeg vanligvis velger når jeg spleiser på spiss. Det er bare at enkelte ganger så føler jeg at jeg treffer perfekt på lengde og at det er enkelt å kaste uten noe krøll og av og til føles det ut som at spissen "henger etter" som at den er for lang. Frustrerende. Jeg vet at det er 99,999% manglende kasteferdigheter, men om jeg kan eliminere den 0,001% som kan ha med feil lengde/dimensjon så ønsker jeg det - derfor skrev jeg dette innlegget.

Jeg skjøter forresten fortom og spiss med Perfection loop - altså løkke i løkke. Kan dette ha en negativ effekt på noe? Jeg gjør dette rett og slett for enkelheten sin del. Jeg får ofte knuter og krøll på selve spissen, og da er det fryktelig mye enklere å bytte spiss på denne måten enn å måtte "spise av" en FC-fortom til 109 kr hver gang. Noen tanker rundt dette?

Endret av Odd Martin Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Odd Martin Nilssen said:

Jeg skjøter forresten fortom og spiss med Perfection loop - altså løkke i løkke. Kan dette ha en negativ effekt på noe? Jeg gjør dette rett og slett for enkelheten sin del. Jeg får ofte knuter og krøll på selve spissen, og da er det fryktelig mye enklere å bytte spiss på denne måten enn å måtte "spise av" en FC-fortom til 109 kr hver gang.

Tippetring <<l jeg hadde ikke brukt kortere tid på å skifte tippet med løkke-i-løkke kobling, enn det jeg bruker bare ved å knyte på tippet på tippetringen. bruddstyrke til «tynn» tippet i en sånn løkke-løkke kobling vs tippetring er kanskje og en greie. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er også glad i tippet ringer, og benytter de ved brunørretfiske og sjøørretfiske. Det er flere merker/leverandører å velge mellom, og de finnes i forskjellige størrelser. 2mm er mest allsidig, men f.eks RIO har de opp i 3mm. Her er et eksempel på en type på 2mm:

https://www.guideline.no/produkter/fortommer/taperte-fortommer/power-strike-fortommer/gl-tippet-rings-2mm-12kg-104612-p0000104163 

Jeg benytter vanlig slukknute (clinch knot) når jeg binder fast tapert fortom i ringen. Samme knute for tippet mot ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Microring funker meget bra. Har 1,5 mm ring når jeg fisker sjøørret. Dobbel slukknute i ringen på begge sider. Husk å fukte knuten ved stramming og det trengs ikke mange runder når man knyter slukknuten.

Jan m er verd å lytte til. Meget god instruktør og kaster. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, Odd Martin Nilssen said:

Og hvilke knuter bruker du? :) 

Jeg syns det hender sluk-knute er litt utsatt for grader i tippetringen, så jeg foretrekker duncan loop (aka uni-knot. Google/tube - is millions) til tippetringer. Når jeg skal stramme trekker jeg først sammen knuten på fortommen, og flytter den ned til tippetringen uten å dra i selve fortommen. Da skjer den siste skikkelige oppstrammingen uten at noe sene må gli over overflata på tippetringen mens jeg drar i fortom og tamp. (Dette er vel helst et problem med tynn tippet da ... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Jarle TL skrev:

Crawford ja! Som bygger mindre og har bedre bruddstyrke. Jeg bruker kun denne på tørrfluer, men har ikke testet den mot tippetringen. Må testes neste sesong :-)

Det har funket helt fint til mitt bruk :91_thumbsup: Når jeg fisker med tørt så setter jeg gjerne på en bit 4x i ringen før jeg knyter selve spissen av 5/6x til den med kirurgknute. Når jeg fisker streamere så blir det bare spiss rett i ringen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Prøv 15 fots steelhead fortommene til Rio. De har ganske grov bunndel som hjelper deg med å få bra overslag på fluene. Synes den er lettere å kaste med enn flere 9 fotere sålenge vi snakker normale fluer. Godt fortynget krever litt kortere ofte

Selv synes jeg mange av fluelinene til bruk i sjøen har litt mye fonttapering så man kan fint kutte av litt(30-50cm) . Hvis man ikke er avhengig av løkka som fabrikken lager da.

Og fortomsringer er gull !!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei! Takk for tips om Rio fortommer :)

Jeg bruker i dag som sagt disse i 0X fra Guideline: https://www.guideline.no/produkter/fortommer/taperte-fortommer/egor-fortommer/egor-fc-leaders-fluorocarbon-103002-p0000069448

Hvordan taperingen er på disse fortommene kontra andre har jeg ingen anelse på. Hadde, som nevnt tidligere i tråden, tenkt å gå opp til 0,3, men ser at neste hakk opp her er 0,33 - synes det begynner å bli ganske tykt både for knuter og Sunnmørs sjøørreten generelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...