Gå til innhold

God krok til klekker / puppe / klinkhamer?


Jon Arne Tomter

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke funnet en krok jeg er helt fornøyd med til binding av klekker / puppe / klinkhamer, og vil gjerne ha tips om gode kroker.

Jeg liker fasongen på Tiemco TMC 212, men synes den er for tynn i godset. TMC 2487 / 2488 er ok, men jeg savner en variant med litt lengre buet krokskaft.

Daiichi 1160 har vel «riktig» fasong for klinkhamere, med lang buet krokstamme for bakkroppen, men jeg synes ikke den kroker effektivt.

Erfaringer og tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er for såvidt klar over at 212 finnes i både Y og TR, men så vidt jeg ser så viser flyhooks.org at disse har samme wiretykkelse. I hvert fall i størrelse 13 (0,40 mm). Jeg har brukt bare 212 Y, men hvis det stemmer at TR er sterkere, må jeg nok skaffe disse da jeg liker fasongen.
Bruker også rette kroker til klekkere, og da særlig 112 Y og TR da jeg synes disse har passe stort krokgap.

Noen erfaringer med såkalte «klinkhamer-kroker» (Partridge, Daiichi + evt. andre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMC 212TR er vesentlig tykkere VS. 212Y, denne har ca. samme tykkelse som TMC 100. Nå fluene skal trenge gjennom overflaten er litt tyngre krok bare bra for fiskbarheten og ikke minst slitestyrke på ferdig flue (desto tynnere krok jo mer sannsynlig er det at flua får et kort liv vs. kraftigere) og krok generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...