Gå til innhold

Hva skal du binde i vinter?


Truls

Anbefalte innlegg

Gradestokken står godt nede på blå grader, det er hvitt ute og is på vann og mange bukter i sjøen. Da blir det nook en periode hvor fluebinding og stangbygging er de fluefiskerelaterte aktivitetene som får mest tid. I fjor var jeg alt for dårlig til å få bundet opp fluer, og det har jeg tenkt til å gjøre noe med. Jeg har i hvert fall tenkt å ta ut alle fluene av sjøørretboksene og fylle de opp på nytt. Mange selvskrevne kanditater skal få sin velfortjente plass, men muligens blir det noe nytt også.

Håper også å få fylt på litt i skauboksene, der håper jeg det dukker opp noen nye kandidater.

Hva skal du binde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter kan jeg ha temmelig lave skuldre, jeg bandt opp svært mye fluer sist vinter så i vinter blir det ganske moderat på fluebindefronten. Men jeg kommer nok til å binde opp noen hundre fluer bare jeg får summet meg, ryddet i bokser der det er litt rot og gjort en evaluering. Eneste fiskefokuset jeg har nå er ren jobb. Kommer litt an på hvor jeg skal dra på den lengste elveturen til året. Blir det NO/SE eller blir det utlandet. Jeg må nok til å binde opp et dusin med et par typer daddys, trenger et dusin med minizonkere i et par farger, den dirty yellowsaken fisket meget bra og er tynt med den. Klekkende cdc mygg funka bra i høst, den skal jeg ha en del av + vanlige cdc mygg. Vulgataer må alltid bindes opp, ble mye fiske med slike i sommer. Også skal jeg få perfeksjonert meg litt på sånne spanske silkeduns. Det er godt mulig jeg får til et par utenlandsturer i elv mens det ennå er skiføre her, så da må det til litt research på litt fluer som ikke finnes her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truls skrev:

Hvilken cdc myggklekker var det du brukte?

Klekkende cdc mygg er denne her, skal lage meg noen slike på 17 og 19 i sort og oliven kropp. Lagde bare noen få som jeg brukte på 3-4 turer og de jeg fikk presentert på de tok den gjerne. Kan legge den opp i databasen utpå her.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare én nymfeboks så langt, og kjenner meg litt stressa over å ikke ha tre fire fulle bokser - så det er vel der fokuset kommer til å sitte... Ellers tenker jeg noen superlettflytende skum-elk-cdc caddis greier for «indikatorfiske.»

Det er litt tynt i duns-rekkene og, så jeg har et par typer jeg ser for meg å binde noen dusin av - spesifikt typ cdc compara, og disse nette splitving-sakene Rune har pynta med.

Siste kategori boksefyll denne vinteren er mævver. Jeg måtte kaste hele goomaur-samlinga i vår, fordi limklumpen tetta krokgapet så jeg mista fisk (dette er supervitenskapelig og heva over enhver tvil, folkens!) Se litt på kroktyper og litt forskjellig av mønstre...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full fokus på sjøørretboksene her i gården. Rekeboksen er straks fylt opp. Har blitt glad i Hoovershrimp i forskjellige fargenyanser, og Pattegrisen får fortsatt være med. Deretter blir det et utvalg lopper, og til slutt byttefisk. For fiskeimitasjoner går det i syntetmaterialer for sild/brisling, samt speykutling, jiggy og annet snacks.

Attraktorfluer og karikaturfluer er noe jeg sjeldent bruker på brunørret, men etter sjøørreten så må de med. Vaskebjørn, Big Hole Demon, Polar Magnus osv faller i denne kategorien. Tror jeg har fanget flest SØ på Vaskebjørn faktisk.

Videre i vinter skal boksene for innlandsfiske sees over. Begynner med streamere før jeg dykker ned i det tørre landskap. Her har jeg det meste på stell akkurat nå føler jeg, men noen hull må fylles. I fjor komprimerte jeg utvalget fluer som brukes i marka, og dette er den boksen som brukes mest. Noen nye maur og mygg, så er den komplett igjen. Myggboksen må selvfølgelig etterfylles. Når man tenker tilbake på fisketurene så er det fjærmygg som man stadig faller tilbake på. Mest tørre og klekkende. Landet min største ørret på tørt i sommer på en cdc-mygg #17 (TMC 102Y selvfølgelig).

1462607328_rret.thumb.jpg.a755283b40d27b5b710d51eaacdbcb5d.jpg

I motsetning til Rolv, som ligger før meg i løypa, så har jeg ikke fått helt øynene opp for nymfefiske. De sjeldne (desperate) gangene jeg tester dette i elv, så rører ikke engang harren nymfene mine. Det blir derfor siste pri å oppdatere nymfeboksen (som er mer eller mindre komplett). Her har jeg satset på basismønstre av vårfluer og døgnfluer, i mønstre som hareørenymfe, McPhail Caddis Pupa, Gullhodenymfe, Copper John, Fasanhalenymfe og noen mikronymfer. Tror fluene er akseptable, men mangler kunnskapen :-)

Ellers har jeg tenkt en stund på å sette sammen et knippe fluer for fjellfiske. Men dette har vært utfordrende, for det er så mange ulike typer fluer som jeg kunne tenke meg å ta med. Det bør være mulig å få ned antall bokser som man bærer inn i fjellet!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Min er større enn din' ttongue

Hehe, bare tuller. Det tok litt tid før jeg fikk noe fisk på cdc mygg og trodde det ble en typisk 'bænkers-flue' som jeg aldri kom til å få noe på, ala pattegris og vaskebjørn... men det tok seg opp heldigvis, og det er en flue jeg får mer og mer sansen for. Det er vel kanskje den mest universale flua man har til brunørret (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truls skrev:

'Min er større enn din' ttongue

Hehe, bare tuller. Det tok litt tid før jeg fikk noe fisk på cdc mygg og trodde det ble en typisk 'bænkers-flue' som jeg aldri kom til å få noe på, ala pattegris og vaskebjørn... men det tok seg opp heldigvis, og det er en flue jeg får mer og mer sansen for. Det er vel kanskje den mest universale flua man har til brunørret (?)

Cdc Myggen er vel en av få fluer som fanger fisk nesten støtt, og gjerne fisk som er temmelig kresen på hva de putter i seg.
Ja, denne flua i 17 og 19 med naturbrun/grå cdc som bein, svart kropp (kan gjerne ha grå rib) + helsvart med hvit vinge og en oliven... da klarer man av svært mye fiske, også på døgnflueklekkinger. En liten cdc mygg som er fresh som står høyt på vannet kan like gjærne være en dun som sitter høyt og fint. Funka som F på hyperkresen harr i bosnia.  Og de skulle ikke ha parachutes eller nohackles... I høst brukte jeg en med oliven silkekropp og gul ribb (rhodani farge) den gikk ned på høykant i de 2 ukene den klekkingen varte. Var ute 5-6 turer og det var good shit.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Var vel i samma gata som din den der, 1,5kg..

1.3 var fasit her. Ganske lik opplevelse med andre ord! 6X og skikkelig sinnatagg her også! Sesongens sterkeste fluefiskeminne :-)

Over til topic; neste "flue" ut her hos meg er loppe. Nærmere bestemt den overdrevent detaljrike Hololoppa a la Berulfsen. Litt morro må man ha det på promperommet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne helga fikk jeg skikkelig fluebindelos, plutselig kommer det! Detter ned i hodet på meg også triller dem ut av stikka.. Var litt streamere først, så noen cdc mygger og nå plutselig kom jeg på Sulfurvillii'n, mangler 1 på dusinet ser jeg, spørs om ikke den får bli til etter mæddan. Dette er nok den fallskermflua jeg har fanget mest fisk på i elv de siste 15-16 årene.
Binder den kun i en str. krok 14 TMC 100, ferdig med det. Sulphurea, Dalecarlica, Aurivillii, Whatever..  Neste blir vel gulrotflua da på 12 og 14.
Mønsteret ligger her: https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/445

SulfurCHECK.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det å fylle på med sjøørret- og laksefluer. Bruker normalt kun noen få mønstre, som jeg må etterfylle med flere eksemplarer. For sjøørret går det stort sett i hvit glimmerreke, pluss et par streamere. På (små)laksen går det i noen hjemmelagede mønstre, pluss noen veldig få klassikere (som Thunder & Lightning, hårvinge).

Av småfluer er jeg ganske ok rigget. Til meg å være, for jeg skjønner at her inne er boksene litt fullere enn hos meg :). Jeg er ikke like detaljert på imitasjonene som flere av dere. Tenkte å binde meg opp litt før NZ-turen, men det ble for travelt. Så endte med å komplettere samlingen med noen kjøpefluer, dessverre.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Truls skrev:

En del slike skal bindes opp, men mørke brune.

Liker profilen, og den tilsynelatende enkelheten, samt at de stort sett alltid lander riktig.

Til vespertina så er f.eks Superfine i fargen Trico fin og krok 19. Jeg har laget meg flere varianter, Petitjean Cdc i fargen Yellow Old od Dirty Yellow er fine farger på bakkroppen til litt lyse døgnfluer på krok 16/18. Har laget en dubbing mix til thorax av hare og snowshoe i en litt mørkere tone..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truls skrev:

Jeg hadde også godt hell med noen slike med snowshoe rabbit i mørk brun, tynt, så det ble noen få ben.

Kan ikke tenke meg at jeg skulle trenge mange flere imitasjoner av vespertina enn den, og v.klekkeren.

Var vespertina som slo meg når du nevnte mørke brune, er nok bedre å lage biffer som marginata som para.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok tørrfluer fra siste år og samtidig tenkte jeg å fokusere litt mer på våtfluer og nymfer, inspirert av en bok om ørretfiske i stillevann jeg kjøpte i Tjekkia. Forfatter var coach til den tsjekkiske fluefiske team i mange år og i tillegg til utvalgte fluer forklarer han mye spennende som jeg ikke var bevist om. Blir spennende å se til vår om jeg har fått med meg noe :-)
Denne sesong tenkte jeg også å prøve ut noen få fluer, isteden å binde masse forskjellige:

- hares ear m gullhode

- march brown

- silver invicta

- blue zulu

- trollflua til Erling Sand, den har jeg fått mest fisk på sensommer på fjell..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...