Gå til innhold
  • 0

Spørsmål angående flyteline til stengene mine


Odd Martin Nilssen

Spørsmål

Hei, igjen!

Hiver meg rundt med et spørsmål til jeg, ettersom jeg fikk så god hjelp forrige gang.

Jeg kjøpte meg to stenger i klasse 7 for å supplementere min første stang som var klasse 6. Linen jeg startet å kaste med var Guideline Costal #6 S/I, og jeg har nå en Guideline Costal Evolve #7 F/I.

Jeg ser at fast intermediate kan bli litt hurtigsynkende på enkelte grunner områder, og har derfor vurdert en ekstra spole til snellen min med enten flyt eller slow intermediate. Når jeg kjøpte snellen min brukt så fikk jeg også med dette snøret: Artic Silver #8 MD Float 

Jeg har nå en Hardy Shadow Sintrix 220 9' #7 og en Hardy Shadow 9'6 #7. Har kun erfaring med GL Coastal, og #7 snøret mitt er på 17,5g. Dette Artic Silver snøret er på 18,5g og føles helt annerledes ut (mye tynnere skyteline bl.a). 

Så spørsmålet er: Kan jeg bruke dette Artic Silver-snøret på stengene mine selv om det er #8, og i tilfelle 'ja', hvilken av stengene takler det best? Den nye 9-fot stanga, eller den eldre modellen på 9'6-fot?

På forhånd takk for svar :)

Edit: Jeg ser at Nordisk Fiskeutstyr oppgir at snøret er 17.1g i #8, men usikker på om dette er samme snøret(?): Link til line hos nfisk.no. Det var selger som gav meg informasjon om snøret som var på snella.

Endret av Odd Martin Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, jeg vil tro begge stengene takler dette snøret greit, og uten problemer. De fleste stenger tåler snører en klasse eller to over det som står angitt på stanga.

Begge vil klare det fint, men hva du selv synes passer best finner du bare ut om du prøver. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tiltreder det Truls sier. Det går helt sikkert greit med de snørene du har. Kanskje du må småjustere kastestilen litt bare. Da sintrix materiale kom på markedet, var jeg tilfeldigvis i Alnwick og dro innom utsalget,  der og de hadde bare fått inn åtter og hadde ikke snøret til den, men lot meg prøve den med ei tier eller elver line som var det eneste de hadde tilgjengelig. Det gikk så det gvein i kastedammen selvom snøret var altfor tungt og kastedammen nesten for litenfffish

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...