Gå til innhold

Blodfersk skal til pers med fluebindingen


Roaas

Anbefalte innlegg

Tjena.

Nå har jeg vært i dette eventyret som fluefisket har vært, i snaut to sesonger. Nå er fruen på glid, så jeg skal gå til innkjøp av litt utstyr til å binde med, og skape noe som forhåpentligvis fanger fesk.
Grunnen til posten nå er at jeg trenger en liten review av listen jeg har sett for meg som en startpakke. Det aller mest hovedsakelige jeg tenker å binde er heeeelt tørre basics, altså noen mygg, litt duns og klekkere.

Foreløpig liste;
- Stikke; Super II vise (https://www.gero.no/produkt/binde-stikker/super-ii-vise/) eller evt hive inn noen kroner ekstra og få en Snowbee Fly-mate (https://www.gero.no/produkt/binde-stikker/fly-mate-bindestikke-med-pidestal/9) Jeg sier det nå, at her kommer jeg ikke til å bruke skjorta i første omgang, alt som kan holde kroken på plass til en billig penge er aktuelt.
- Whip finisher. (helt standard) og evt en dubbing needle m/half hitch løsning. Trenger jeg begge deler? Har tolket det slik at whip finisher lager bedre knuter enn half hitch..
- Trådholder. Her har jeg foreløpig sett meg ut TMC sin keramiske (https://www.gero.no/produkt/tradholdere/tmc-ceramic-tradholder/), fikk noe nyss om at keramisk var good stuff. Ikke at jeg aner hvorfor.
- Swix voks til tråd. Tenker Blå her.
- En god saks. Der har jeg ordnet meg en som er spiss og skarp, som jeg kan dele tråd med og klippe tett inntil med.
- Børste. Tenker en avklippet tannbørste eller noe annet i den gata, evt bruke nål.

Når det gjelder materialene jeg skal bruke, så kjenner jeg tvilen og usikkerheten hvert fall komme snikende. Jeg har skjønt her at jeg må bruke bindebeskrivelsene hyppig, men har laget meg en liten liste her også over det jeg TROR kan bli brukt på mye forskjellig (jada, jeg er fullstendig klar over at jeg kommer til å handle inn så jeg har alt etter hvert....).

Den ser slik ut enn så lenge;
- Dubbing dispenser, superfine. Tenker denne (https://www.gero.no/produkt/dubbing-dispenser/super-fine-2-dispenser/)
- Antron garn til vinger, hvit og "light grey"
- Bindetråd av typen 8/0, dette sier meg egentlig ikke en pøkk, men jeg kom over en tråd der dette ble foreslått. Har jeg tolket det rett om høyere tall er tynnere tråd? Foreløpig tenker jeg svart og "gjennomsiktig" om det finnes.
- Fjær til thorax. Her kødder det litt for meg. Jeg skjønner meg katta på disse navnene... Kommer til å spørre på Gero her.
- Kroker; TMC 2488 og TMC 212Y er de jeg tenkte til klekkere. Også tenkte jeg noen forskjellige størrelser i standard dry kroker. Tar gjerne imot tips der.

 

Er dette en liste som kan vippe frem noen klekkere som f.eks Klinkhammer, og en eller annen lett dresset klekker? Jeg er åpen for ALLE forslag. Har lest litt i flere andre tråder her, men virker som spørsmålene er ganske spredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gi opp å holde dette billig først som sist :) Gå for den dyreste stikka, synes jeg. De til 2-300 kroner føler jeg har forferdelig dårlig kjeft.

CDC i noen forskjellige farger er et must.

Hanenakke - kommer jo sånne delte varianter, feks en med grizzly og en i feks brun.

Tråden du nevner hørtes tjukk ut, er det ikke 12/0 eller 14/0 man bruker til ørretfluer (helt sikkert forskjellige benevnelser her)? Min favoritt-tråd er TMC 16/0, men den lages visst ikke lengre. Liker dem sabla tynne, men noen ganger må man ha litt tjukkelse da (ingen sa-brura-vitser her!)

Kroker jeg bruker ofte i maange størrelser: TMC 100, TMC 112TR, TMC 102Y (er vel ute av produksjon?), TMC 2487, TMC 2488, Kamasan B160, TMC 200R, TMC 2499spbl

Andre ting; påfugl, fasanhale (kanskje ferdigknytt til bein på daddy ol), struts, foam, chenille, fibbets til haler.

Men går du til Gero og ber om stæsj til å binde fluebinding, kommer du nok til å få alt du behøver :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål, hva tenker du å fiske? (Elv, skau osv) og hvilke fluer skal man velge

Om det er skogsvann så ville jeg kjøpt meg en litt mørk mellombrun tråd og en sort. Tykkelse 10/0 synes jeg er grei. Veevus er en fin tråd synes jeg. Har man en ide om hva man skal binde så kan man handle litt mer målrettet. Men cdc i mørk brun naturell, dry wing i grå (jeg bruker mest mørk brun) i tillegg til det eirik nevner er slike ting som kan brukes til mangt. Litt fjær i delte nakker er også lurt, da har man dekket opp mange ulike str. Grizzly, mørk brun og svart så er jeg omtrent i mål med det nødvendigste.

Jeg ville vurdert å kjøpe en bedre stikke, f.eks anvil atlas. Billige stikker har gjerne ikke den beste stålkvaliteten og blir fort et irritasjonsmoment.

De er både flinke og behjelpelige på gero. Snakker du med dem, og skriver her inne så får du masse hjelp og får en bedre læringskurve enn om du bare går løs på oppgaven på egenhånd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i hva som sier om stikker her, men jeg tror det kanskje er noe man må erfare selv - hvorfor duger ikke denne tilsynelatende helt greie stikka til 309,- lissom? Det tar en liten stund før en slik stikke blir den begrensende faktoren - og da har man jo skjønnt at det jo bare er å løpe og kjøpe en Anvil, dynaking, Renzetti eller tmc-sak...

@Robban har satt sammen et bra startsett hos Gero, med det som trengs av verktøy samt materialer i typen «brødvarer» som brukes jevnlig av de aller fleste. Der har du nok til å binde mer klekkere enn du greier bruke opp over ett år i alle fall... Og uansett - blir sjeldent feil å stikke innom en butikk med kompetent betjening og prate om tinga :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt bare kjøpe settet på Gero: https://www.gero.no/produkt/fluebindesett/gero-fluebindersett/

Det inneholder bare fornuftige saker og du kan binde svært mange bra fluer av det der, faktisk så og si alt du trenger til elv og vann.
Jeg har en bekjent som kjøpte det der og det funker som bare. Så og si identisk med det settet jeg lagde for endel år siden som vi solgte.

Ok, stikka er ikke så bra, men til deg og de over. Du lærer en lekse med den stikka og det er å sette kroken riktig og justere riktig. GJør du dette så varer den lenge. Er du sløv og bruker stikka feil så blir den fort ødelagt.

Kjøp denne i tillegg, perfekt dispenser med bra farger til både elv og vann: https://www.gero.no/produkt/dubbing-dispenser/super-fine-2-dispenser/
Så kjøper du deg også en pose med bra bulk cdc fra stokkand, wild mallard. Engerlie.no har det. Farge natur, det er den eneste du trenger til cdc vinger på døgnfluer og er bra på masse vårfluer. Dropp antron til vinger, det er no dritt som flyter dårlig, og blir fort krøllete. Kjøp deg heller en pakke mørke grått polygarn/dry wing hvis du skal ha til parachutes, ta med en hvit også til mygg og klinks.

Av krok så ønsker du nok å ha litt ymse. Til mygg som blir mye brukt så er det lurt med litt kortere skaft,  og bra gap: Typ TMC 112TR i 17 og 19 eller 102Y i samme str. 102 er best til cdc mygg til skaufiske. Så en kurvet til noen klekkere/buzzere: Feks TMC 2487 i str. 14 og 16.

Sier budsjettet at flymate er ok i tillegg til settet så kjør på den, de stikkene varer lenge. Og er det beste som er laget til under 1500 spenn.

Hyt ut så skal jeg liste opp minimum 20 bankersmønstre fra det settet som dekker hele sesongen din.

@Eirik Rusten 102 lever i beste velgående.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd, dette settes meget pris på! 

Angående stikke; Jeg har flere grunner til hvorfor jeg skulle ha valgt en topp moderne stikke, enn til hvorfor jeg skulle ha valgt en billig en. Det er kun et argument på den siden som støtter den billige, og det er budsjettet akkurat nå. Samboer er student atm, og det blir ikke mulig, og er heller ikke riktig, å blåse alt fra 2500-7000kr på en bindestikke, selv om jeg heller skulle hatt det siste. Jeg tenker at jeg går for Flymate hvis denne anses som brukanes. 

Da blir det nok det settet fra Gero, det virker oppegående og har mye av det jeg ser etter. Eneste grunnen til at jeg ikke har tatt det med var bare fordi jeg tenkte at jeg ikke trengte alt, men hvem prøver jeg vel å lure.. I tillegg blir det å fylle på mest med cdc og litt annet av tips-lista herfra! 

@Truls jeg tenker å fiske tørt i skau og elv, altså går det mest i klekkere av mygg, døgniser og vårfluer, og ferdige stadier av disse, derfor tenkte jeg å begynne der i første omgang. Blir mer etterhvert, men kan ikke kjøpe inn til alt med en gang. Målet på lang sikt er å binde i den skalaen andre gjør her inne, men å begynne med det hadde vært hodeløst av meg...

Jeg noterer meg krokene, @Rune Stokkebekk, takk for suverene tips, de kommer garantert godt med! Føler meg som en 10-åring i en godtebutikk; Så mye å velge i, men hva er digg og hva er ikke. Må smake på alt da, si! Jeg sier ifra når alt er i hus, så tar jeg mer enn gjerne imot noen tips til mønstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Du trenger alt i det settet, thrust me. Du kan lage deg en egen "Roaas" begynner å binde fluer tråd hvor du poster fluer og vi kan gi deg litt tips tilbake for forbedringer. Kan også gi deg noen mønstre der som du kan binde basert på settet. En sak som du kan se om de også har er en billig hacklemåler, det er greit å ha i starten.
En slik kan du lett lage også, en stiv og tykk pappbit som du setter en nål i som du limer fast. Også bruker du passeren til å lage sirkler i ulike diametre for de ulike krokstørrelsene.
Du limer nåla fast der passeren har sittet da.

Normal Størrelse (jeg bruker også dette på parachute).
 Krok Str. (mm fiberlengde)
------------------
10 (11)
12 ( 9)
14 (8)
16 (7)
18 (6)
20 (5)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har en god tilnærming @Roaas, prøv å holde beholdningen nede. Men et minimum av materialer og verktøy kreves, og det får du i startsettet. Veldig gode tips du får over her.

Beste tipset jeg kan gi deg for å holde budsjettet nede er å velge deg ut en type klekker og en type voksen imitasjon fra mygg, døgnflue og vårflue. Dette blir seks ulike fluer. Velg fluer som er enkle i fra fluedatabasen eller fra Staffan ("Bare en fiskeflue" på facebook) nå i begynnelsen. Da har du en basis som du kan kjøpe materialer og kroker til, og du blir god på å binde akkurat de fluene.

Jeg kan anbefale deg følgende fluer:

Myggklekker: Once and away

Voksen mygg: Cdc myggen eller den enklere F-fly

Døgnflueklekker: Tynnt dresset klinkhammer (kan også bindes på rett krok, og med eller uten nymfeslør)

Døgnfluedun: Parachute

Vårflueklekker: Superpuppan, Dyret eller en standard Klinkhammer

Voksen vårflue: Vagwing caddis, Renaflua eller den letteste; Rakkelhanen

 

Lykke til!

Endret av Jarle TL
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Bare hyggelig. Du trenger alt i det settet, thrust me. Du kan lage deg en egen "Roaas" begynner å binde fluer tråd hvor du poster fluer og vi kan gi deg litt tips tilbake for forbedringer. Kan også gi deg noen mønstre der som du kan binde basert på settet. En sak som du kan se om de også har er en billig hacklemåler, det er greit å ha i starten.
En slik kan du lett lage også, en stiv og tykk pappbit som du setter en nål i som du limer fast. Også bruker du passeren til å lage sirkler i ulike diametre for de ulike krokstørrelsene.
Du limer nåla fast der passeren har sittet da.

Normal Størrelse (jeg bruker også dette på parachute).
 Krok Str. (mm fiberlengde)
------------------
10 (11)
12 ( 9)
14 (8)
16 (7)
18 (6)
20 (5)

Meget godt forslag, jeg oppretter en slik når alt er i gang. Lettere å løse det på en slik måte, og jeg er meget takknemlig for de tilbakemeldingene jeg kan få på det. 

Suverent at du nevnte hackle måler, har lest meg opp på det nå, det er ikke noe jeg hadde tenkt på engang, så det trengte jeg uten at jeg visste det. Tusen takk. 

 

7 hours ago, Jarle TL said:

Jeg synes du har en god tilnærming @Roaas, prøv å holde beholdningen nede. Men et minimum av materialer og verktøy kreves, og det får du i startsettet. Veldig gode tips du får over her.

Beste tipset jeg kan gi deg for å holde budsjettet nede er å velge deg ut en type klekker og en type voksen imitasjon fra mygg, døgnflue og vårflue. Dette blir seks ulike fluer. Velg fluer som er enkle i fra fluedatabasen eller fra Staffan ("Bare en fiskeflue" på facebook) nå i begynnelsen. Da har du en basis som du kan kjøpe materialer og kroker til, og du blir god på å binde akkurat de fluene.

Jeg kan anbefale deg følgende fluer:

Myggklekker: Once and away

Voksen mygg: Cdc myggen eller den enklere F-fly

Døgnflueklekker: Tynnt dresset klinkhammer (kan også bindes på rett krok, og med eller uten nymfeslør)

Døgnfluedun: Parachute

Vårflueklekker: Superpuppan, Dyret eller en standard Klinkhammer

Voksen vårflue: Vagwing caddis, Renaflua eller den letteste; Rakkelhanen

 

Lykke til!

Hjertelig takk skal du ha, @Jarle TL! Jeg ønsker å starte smått, det er jo garanti for at dette tar av etterhvert. Litt av økonomiske grunner, men også for at jeg ikke skal bli overveldet og prøve meg på 13 forskjellige fluer de første månedene, ikke få det til og miste motet. Jeg tenker at jeg må få selve bindingen i fingrene først, så kan det eskalere etterhvert. Liker å få teken på det jeg driver med før jeg gyver løs, hvertfall når det gjelder ting som dette; perfeksjonsarbeid. 

De fluene du nevner har jeg brukt en del av og liker godt, så det passer jo fint! 

 

Blir forbanna mye takking ser jeg, men denne informasjonen og dere hjelper meg veldig. Så, takk!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...