Gå til innhold

Vadebukser og holdbarhet


Erlend S

Anbefalte innlegg

For 7-8 år siden kjøpte jeg meg en litt for stor Simms vadebukse. Jeg husker ikke prisen, men regner med den var pluss/minus 2000 kr, inkludert vadesko. I sommer begynte den å lekke i skrittet. Den har blitt brukt i både salt- og ferskvann, hele året. Buksa har blitt spylt etter fisking i sjøen. Buksa er brukt mye, og skolissehempene i skoene har slitt hull i grusbeskytterne. Likevel har den altså vart i 7-8 år, selv om det var en "billigbukse". Jeg finner ikke noe annet navn eller merke enn Simms på buksa, så vet ikke hvilken type det er. Den ligner på det tredje paret i filmen under, så da er det kanskje en eldre versjon av Freestone?

Nå har jeg begynt å se etter ny, og her inne (og på andre nettsider) er det veldig varierende erfaringer med ulike typer bukser. Mange skriver om bukser som lekker den første sesongen, uansett merke og pris.

Etter god erfaring med "billigbukse" fra Simms, vurderer jeg Freestone eller Tributary. Virker unødvendig å betale det dobbelte for G3 eller Headwaters dersom de billige holder 7-8 sesonger. "Mike" i filmen under her har dårlige erfaringer med "billigvadere". Har jeg vært heldig med min bukse?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Simms Freestone er på 4. sesongen nå uten problemer. Må innrømme at det har blitt noe mindre fisketrykk på meg de siste årene da, pga unger. Kan trygt anbefale dem. Mine tidligere Guideline Sonic Diver holdt også i flere år. Dette er vadere i omtrent samme prisklasse, kanskje litt billigere. Jeg har kanskje vært heldig, men behandler tingene mine pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært veldig heldig. I utgangspunktet finnes det to typer vaderbukser, de som lekker og de som ikke har begynt å lekke enda.

Jeg har vært innom mange bukser i mange prisklasser og har vært heldige med et par billige, men har til slutt gått for et par svindyre, simms g4. Bruker de så mye som mulig, og hittil har de holdt et par tre år uten tegn til å slippe inn vann, utover kondens. Tenkte å sende de inn for å gå over pinholes og slikt, det kan være lurt å gjøre en gang i blandt, om man har lagt såpass penger i det.

Skal sies at buksene mine ikke behandles veldig pent... 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett par Guideline Laxa vadere min første sesong, altså 2018, og de gikk lekk på slutten av sesongen, uten at jeg hadde noen videre forklaring på det. Jeg fikk imidlertid nye bukser (free of charge) (overlegen kundeservice) og har derfor nå ett par nye Laxa som foreløpig holder seg meget bra. Begge har vært spylt jevnlig og jeg liker å tro at jeg behandler tingene mine pent. Fisker kun i marka og elv.

Jeg tror du har vært heldig, en vader til 2 løk som har holdt i 7-8 år er jo prima valuta for pengene spør du meg. Hørt mange på sosiale media klage seg grønne over vadere til eks antall tusen som går kjapt lekk, om de behandler vaderne bra det aner jeg ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle sa en viktig ting som jeg vil kommentere ( sånn generelt) og det er: Behandle pent. Meget viktig uansett hva man kjøper. Forvent ikke at noen ting varer i årevis hvis du ikke gjør jobben din.

1: Vreng og tørk ofte. Sømmer skal ikke være fuktige hele tiden og du ønsker ikke muggsopp som bryter ned både sømmer, taping og membran.
Er det svarte prikker inni? FY!

2: Vask av møkk! Ta på buksene og bruk myk børste og mild såpe, gni vekk møkka. Møkk/jord bryter også ned buksene raskere.

3: Lagre dem i et tørt klima, ikke mer enn romtemperatur, hengende. Sømmer liker ikke å bli brettet hele tia, gjelder alle "tex-er".

4: Rengjør også vadesko, skyll vekk møkk, bruk børste. Vær nøye inni, skyll ut grus og partikler.. Sømmene på neoprenesokka liker ikke grus. Se over disse et par ganger i året. og løsner tapingen på sokka, ikke vent til hele løsner, kjøp aquasure og lim dem fast.

Hvis du googler hvor lenge ulike vadere varer så finner du svært mange svar på samme type bukser. Det er alltid mange ulike erfaringer med samme produkt. Forutsatt at buksene er godt satt sammen så kan de vare lenge dersom du steller med dem og unngår rene brukerfeil. Man teller ikke år når det gjelder vadebukser, hvor mye du bruker dem er mer essensielt om du skal være fornøyd. For en heltids fiskeguide som jobber 250 dager i året så kan man regne med at buksene begynner å bli ganske slitne etter en drøy sesong samme hva man har i snitt. Men, er man flink til å ta vare på dem, passer seg litt når man baser rundt så kan de vare lengre.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg pensjonerte nå nettopp «buksa som ikke ville dø» - et par «Guideline Hatch»  kjøpt på xxl som jeg sikkert har hatt i mer enn ti år. Nå måtte jeg bare innse at de var ferdige, og de får gå tilbake til kretsløpet som varme eller hva de blir når de sendes til gjenvinning. 
 

Jeg leste ett eller annet sted at Vision opererer med 150-200 fiskedøgn som forventa varighet for sine vadere. Noen som vet hva andre leverandører opererer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ei billig vadebukse fra Cabelas til rundt 200 dollar rundt 2008.  Rett og slett fordi det var for kaldt å vade bare i shortsen i Florida for engangs skyld. Den buksa nekter også å dø, still going selvom jeg har kjøpt  par G3 i mellomtiden fordi jeg har ventet på at den skulle begynne å lekke.  Nå har jeg som skylt de etter bruk  og tørket de og  brukt de de på skift. Jeg impregner de og vasker de minst engang i sesongen med Nikwax produkter på dertil egnet vaskeprogram. Nå er vaskemaskin og vadere kanskje litt omdiskutert, men programmet jeg bruker  dvs unngå masse sentrifugering funker.Så billigere vadere funker, men de er nok lurt å velge de med flere lag på strategiske steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (1 time siden):

Jeg pensjonerte nå nettopp «buksa som ikke ville dø» - et par «Guideline Hatch»  kjøpt på xxl som jeg sikkert har hatt i mer enn ti år. Nå måtte jeg bare innse at de var ferdige, og de får gå tilbake til kretsløpet som varme eller hva de blir når de sendes til gjenvinning. 
 

Jeg leste ett eller annet sted at Vision opererer med 150-200 fiskedøgn som forventa varighet for sine vadere. Noen som vet hva andre leverandører opererer med?

Jeg tror du er inne på noe med rundt 200 fiskedøgn som en generell regel dersom man behandler buksene som man skal. Men.. det er jo ganske generelt og kommer mye an på hvor man fisker og graden av ytre slitasje. For min del så er det rundt 3 sesonger med 200 og de varer lengre enn det i snitt. Så skal man også være litt bevisst når man kjøper bukser, fisker man mye og bruker de i hardt "terreng" så skal man ikke kjøpe seg lettvektsbukser i f.eks 2lag. Bukser for den hardeste behandlingen bør være tykke. Så kan man unne seg et par tynnere, eller kanskje hoftebukser til å surre rundt på land i skauen, sitte på knea, sitte i belly... og spare god-buksene til annet type fiske.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei Simms G4 pro, som nå tar fatt på 12. sesongen. Har fungert som reserve de to siste årene, men fortsatt vært brukt. Jeg har vasket i maskin og reinnpregnert etter hver sesong. Har også gått over og tettet pinholes med uv lim. Som andre her over sier, så er tørking, vasking og oppbevaring gode holdepunkter for å ha en bukse over lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at både vadere og sko er til syvende og sist forbruksvare. Er ikke verdensmester i vedlikehold, men tørker mine alltid etter bruk (og under turen når det er pause fra fisking)

Prisen man betaler handler mest om pusteegenskaper føler jeg. Tror de fleste vadere bør klare fem-seks år med normal bruk.

Tror de fleste vadere der ute holder seg godt etter det jeg har erfart. Har prøvd guideline og simms.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har samme gamle beige vaderne, min fyller 16 år i år og ble pensjonert rett før jul. Kjøpte min for en billig penge da den hadde stått i lager lenge grunnet litt liten i strl.

Etter mange år med intensiv bruk så er det masse "ripe" merker på knær og vaderne ser ut som har blitt angrepet av en katt. Tross for dette så er den fremdeles tett.
Eneste problemet med den nå er at den er slitt fra innsiden ved skrittet, så den puster dårlig rundt det området. Ellers hadde jeg brukt den fremdeles.

Har gjort research rundt vaderne da det for meg ikke ga mening at dagens vadere holder mindre enn 10-15år siden. Skal ikke gå bakover tenkte jeg.
Gore-tex for 20 år tilbake hadde litt annet produksjons metode og materiale bruk. Det var helt sinnsyk mijøskadelig da, og det som gjorde at de fikk medhold i å fortsette å produsere var argumentet "Våre produkterer varer ut livet for forbrukerne" noe som er det mest solide argumentet en kan komme med for yttertøy mener jeg.

Gore-tex grunnere var også frilufts mennesker og skjønte selv at det skadet naturen, så de endret på dette. Nå gjengir jeg bare det jeg husker i topp lokket, men mange dokumentarer i youtube så bare å søke litt, hvis noen er nysgjerrig. Gore-tex er ganske interessant! 

Arc'teryx er fullt klar over holdbarheten til gore-tex. Så de har en ordning for gjenbruk av det, helt genialt. Skulle ønske Simms hadde noe lignende :D 
https://www.usedgear.arcteryx.com/

Endret av kenny nøng
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...