Gå til innhold

Kystboksen


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått ryddet i sjøørretboksene, og har sortert ut en del som jeg ikke synes fortjener å være med tidligere. Jeg sitter igjen med to fulle sider tilgjengelig med plass. Den ene raden på bildet som er nesten tom er forbeholdt den lysebrune (selvfølgelig) men hva skal man fylle opp boksen med?

Er det noen fluer dere på forumet ikke klarer dere uten?

Skulle gjerne hatt litt inspirasjon eller tips til noen nye mønstre. En enkel flue i svart står i hvertfall på planen. Vil føle meg litt naken men en av to bokser halvfylt.

20191226_160305.jpg

20191226_160254.jpg

20191226_160317.jpg

Endret av Truls
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra utvalg dette! Særlig de små rekene og loppene likte jeg.

Jeg ville i tillegg hatt med noen flere klassiske baitfishvarianter. Det ser ut som om nesten alt du har av fiskeimotasjoner er Jiggy- og Clouser-varianter. I tillegg mangler det kanskje en børstemark, eller to?

Men for all del, bra utvalg!
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Knut R. Skåre skrev:

 

Jeg ville i tillegg hatt med noen flere klassiske baitfishvarianter.

I tillegg mangler det kanskje en børstemark, eller to?

 

Baitfish ja, der sier du noe. Har liksom aldri blitt fortrolig med noen av de variantene jeg har prøvd. Men det må nok inn noen varianter der ja. Hvilke fargekombinasjoner er å foretrekke? Har fått litt på en hvit pearl med blå rygg, men synes så mange av disse har en tendens til å hekte seg opp.

En børstemark eller to burde jeg vel også hatt ja. I hvert fall de lyse brune som kommer tidlig. Når nereisen svermer har jeg hatt best uttelling men en liten knall orange reke.

Takk for forslag! Tar gjerne i mot flere, og tar gjerne en titt om noen har lyst til å avbilde boksen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, Truls. Hvis du er inn for litt eksperimentering så er jeg litt spent å ha denne finske fluen testet på norske vann:

   https://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=2747

Er en stingsild (haili) imitasjon som brukes bredt i Østersjøen av finnene, i litt forskjellige farger (gul/rød, gul/oransje, hvit/gul, hvit/blå osv). Bucktail wing og hale, litt flashaboy, ull under tilselsokken og bak den i rød. Enkel å binde.

Svømmer godt i balanse og tar mye fisk -- men som sagt i Østersjøen. 

Så dersom du skal ha noen baitfish/sild, prøv denne?

Et bilde av en av mine mindre stygge forsøk vedlagt, bundet på en gammel Mustad 71201 1/0.

20191228_133150.jpg

Endret av Bounce
Bilde lagt til.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra der ja. Opplever du at noen farger på rekefluene funker bedre enn andre? Jeg har stort sett endt opp med hvit glimmerreke, fordi den har fisket godt fra jeg prøvde den. Men om den er bedre enn brun, rosa, gul eller grønn skal jeg ikke påstå. Jeg fisker også en del med rosa, for øvrig. Men favoritten er hvit, som iallfall ikke er dårligere enn andre farger jeg har prøvd. Erfaringer?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med fluer man har troen på. Ikke noe som fisker bedre!

Av reker så er det Orange og lakserosa som jeg bruker mest. Knall rosa kommer i tillegg men kun i kaldt vann på vinteren. 

Veldig individuelt hvilke fluer man får til å fange faktisk. Men klarer man å match inntrekk riktig i forhold til flua man har på fortommen så har man gode sjanser. Noen ganger må man gjøre motsatt av hva logikken tilsier for å få resultat,  men som oftest så er det om å gjøre å finne fisk. Vet man at den er der så er det om å gjøre å lure den til å ta, og da er det bare å prøve seg fram og eksperimentere.

Endret av Truls
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Første baitfish'en (av selvbundne) jeg faktisk kan tenke meg å ha i boksen, bundet etter kabbes deceiver mønster, men limt litt i underkant av flua, under kroken. bare litt. Tror de blir relativt hekte-frie uten å ha blitt avstivet.

De er 6-7 cm lange og det er en salig blanding av angel-hair, angelina fiber og noe jeg ikke vet hva er, men noe lignende materiale. Binde opp 10-15 stk så får jeg jobbet inn teknikken litt.

Noen andre materialer som jeg burde prøve i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er nok ikke den som skal anbefale deg materialer! Synes dine ser topp ut! Syntetiske materialer i deceivere er en stor jungel med en voldsom tilbudsutvikling de senere årene. 

Jeg har brukt craft fur på de større. Både craft fur og EP fiber er lett å jobbe med. Disse materialene gir ganske matt og naturlig finish.

Jeg prøvde ice wing på mine siste og det var greit å jobbe med, men anbefaler nok å kjøpe tilsvarende produkt som sitter festet på en lapp. Dette heter Ice Dub Shimmer Fringe og kommer også i flere fine fargenyanser.

Runars Deceiver bindes med noe som heter Wing 'n Flash, og gir bra glitter og glans.

Ellers er jo Ripple ice fiber populært.

Men som sagt er dette er noe uoppdaget jungel for meg, og jeg har bare nevnt en liten brøkdel av syntetmaterialene som er å få.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
41 minutter siden, RolvS skrev:

Hvor store er de minste? 

Takk for det Truls og Rolv!

Loppene er bundet på krok TMC 2457 #6, samt Ahrex og Mustad i tilsvarende størrelser. De ser større ut på bildet enn de er.

Vaskebjørnene er bundet i fire størrelser:

Ahrex NS156 #6 (denne er stor!)

Gamakatsu F314 #4

Gamakatsu F314 #6

TMC 811S #8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Truls skrev (På 26.12.2019 den 16.18):

Jeg har nettopp fått ryddet i sjøørretboksene, og har sortert ut en del som jeg ikke synes fortjener å være med tidligere. Jeg sitter igjen med to fulle sider tilgjengelig med plass. Den ene raden på bildet som er nesten tom er forbeholdt den lysebrune (selvfølgelig) men hva skal man fylle opp boksen med?

Er det noen fluer dere på forumet ikke klarer dere uten?

Skulle gjerne hatt litt inspirasjon eller tips til noen nye mønstre. En enkel flue i svart står i hvertfall på planen. Vil føle meg litt naken men en av to bokser halvfylt.

20191226_160305.jpg

20191226_160254.jpg

20191226_160317.jpg

Jeg ser ingen tørrfluer, eller skumfluer......?Hjortehårsblimp med marabouhale er utrolig morsomt å fiske på flyteline:-):-):-) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pan skrev (2 timer siden):

Jeg ser ingen tørrfluer, eller skumfluer......?Hjortehårsblimp med marabouhale er utrolig morsomt å fiske på flyteline:-):-):-) 

Kan tenke meg det. Det er definitivt noe jeg burde prioritert å få gjort!

Av stripende fluer, så er det riktignok lite som slår gjedde på popper. Det ble det lite av i fjor, men skal gjøres mer i år. Har tatt litt sjøørret på tørt, men alt for få egentlig. Skulle gjerne prøvd det mer.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...