Gå til innhold

Roaas begynner å binde "fluer"


Roaas

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men endte jeg opp med å kjøpe meg fluebindeutstyr. Jeg oppretter denne tråden primært for hjelp til bindetips og sekundært for at dere skal få god underholdning, og kanskje, bare kanskje, inni mellom latterkulene så kan dere komme med ett tips eller to. Dette er en tråd hvor jeg kommer til å poste fluer "as I go". Jeg tar imot absolutt alt av tilbakemeldinger. 

For å starte kalaset kommer første flue. Selve jomfruflua om du vil, og det blir kanskje navnet på den? Om den fisker bra, så kanskje.. Jeg synes at den ble en ordentlig original. Jeg har hvertfall ikke sett tilsvarende noe annet sted... 

Jeg startet med en klekker, og optimistisk som jeg var klinket jeg til med en strl 17, TMC 2487. Prøvde meg på en cdc klekker av noe slag, aner ikke, men har sett noe tilsvarende før, så bandt på hukommelse og hva jeg har observert av teknikk på tube av type you. 

IMG_20191231_173507_208.thumb.jpg.75ab691a3df93ed7585f7a840fcd472d.jpg

For å ta det første jeg syntes var vanskelig først. Bindetråden og teknikken her syntes jeg var kronglete. Jeg skjønte det litt mer etterhvert, men det var litt køddete til å begynne med, og spredningen av tråden ble høvelig sentrert her som dere ser. Deretter var det dubbingen slet jeg med, særlig å få det godt fordelt (derav den sentrerte bindetråden) og jeg tok nok på altfor mye dubbing. Jeg trodde jeg var fingernem, men der må jeg tro om igjen. Avsluttet det hele med flere halvstikk, whip finish var litt for vrient... Heheh..

Takker på forhånd jeg. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Aldri og jeg mener aldri fest kroken sånn i stikka. Den skal festes midt i bøyen slik at mothake og spiss er synlig. Fester du slik får du et ureint "bitt" på kroken med fare for å ødelegge stikka og krokene blir svekket.  Flytt kroken lengre ut i kjeften for å få dette til.

2: Lag en plan på hva du skal lære deg av teknikker start med det enkleste først en naturlig flue nr. 1 er dubbingmaur. Den inneholder de to viktigste teknikkene som er å dubbe kompakt og kontrollert og innfesting og surring av hackle. Se vedlagte bilde. Du kan lage den med svart kule foran og bak. Hacklet på maur skal gjerne være litt kortere enn standard som er 1,5 lengde kropgapet. Jeg synes det er finest og nest fishy med lengden eller bare bittelitt lengre enn krokgapet på maur. Når du dubber så ha på bittelitt av gangen og dubb på i flere omganger framfor å gjøre det i en operasjon. Da er det lettere å få riktig mengde og kompakt kropp.

Selv i et enkelt mønster som dette er det mye du skal sette deg inn i: Hvilke deler av kroken binder vi på? Hvordan velger man ut og forbereder hackle til innbinding, Hvordan fester man hackle? Hvordan surrer man hackle og avslutter? Hvor mye skal du ha på av hackle? Og evt hvordan man forsterker hacklet ved å gå gjennom det med oval tråd som er ganske lurt å gjøre. Det burde egentlig vært en skikkelig "How-to" base på nettet med videoer som forklarer de ulike teknikkene. Mulig noen kan tipse deg om det.

skogsmaur.png

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant!! Hadde ikke lært det med festing av krok tror jeg, med mindre jeg hadde sett en video eller noe som tok det opp tror jeg. Suveren info! 

Skal ta til meg infoen om plan og prøve å binde noe naturlig. Hadde litt lyst til å begynne lett, men vil for fanken binde alt jeg nå... Takk for fine tips, Rune!

Ligger forøvrig an til litt reiselyst etterhvert tror jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hør blindt (!) på Rune når det gjelder fluekasting, fluebinding, rødvin og musikk fra Queen. Ellers må mye kvalitetssikres og fagfellevurderes bbboobies

Da jeg startet med binding spydde jeg ut store kvanta med skjitfluer. Jeg fikk jo skikkelig fot, og fant på mye tullefluer og "varianter". Bortkastet tid synes jeg i ettertid, burde fokusert på riktige teknikker - da det fortsatt er mye jeg rett og slett gjør feil. Merker det feks veldig godt med at fluer ikke varer lenge nok, og det er utrolig irriterende når du har funnet godflua under vakfesten.

Følg steg-for-steg fra fluebasen, og sjekk jutjube etter videoer på spesifikke ting (og fluer selvfølgelig). 

Bli med på bindekvelder rundt om når du kommer over slike. Noen med lokaler (ala møterom og lignende) i Oslo-området burde jo kjøre i gang litt FFS-bindekvelder i vinter.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindekurs er nok noe av det smarteste man kan gjøre for å få en bratt kurve forutsatt at instruktøren lager fine fluer og fokuserer på det rette. Det finnes stort sett alltid noe å plukke på i ei flue og det skal man gjøre ellers så blir man aldri noe bedre. Det å perfeksjonere er ikke synonymt med mye mer tidsbruk pr. flue, snarere tvert i mot. Når man har blitt god til å binde så er man også mye raskere.

Det vanskeligste med fluebinding for de fleste er rett å lære seg til å se hva som ser rett ut. Riktig mengde materialer, god disponering av kroken med rett proporsjoner på de ulike delene. Velge de rette materialene etc..
Det første små må læres inn er trådfølelse, hvor mye tåler tråden, hvor hardt kan du dra til.. Og i den andre enden av skalaen, skikkelig finfølelse hvor du lett trekker materialer på plass med ganske slakk tråd og strammer gradvis til uten at de vrir seg. De som binder bra fluer binder stort sett på grensen av hva tråden tåler når de legger surringer og fester inn materialer. Dette er viktig for å lære seg å få jevne fine kropper, slanke pene fluer etc.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindekvelder hadde vært suverent det. Får sjekke litt rundt om i nærmiljøet når folk får senket roen etter nyttårsfeiring osv. 

Jeg har sett mye på hvordan fluene ser ut av de dere legger ut her, samt sett mye på YouTube etter jeg kjøpte bindeutstyret. Har prøvd aktivt å kjenne etter ifbm tråden og hva den tåler, hvordan håndlaget bør være for å surre jevnt, mengden materialer har roet seg betraktelig bare etter de førere fluene, less is more and so on. Prøvde meg på litt hackle istad, ble litt så som så. Legger ved bilder her: 

IMG_20200101_164508.thumb.jpg.7c5fab110ccb983148ff96fa2562ebdd.jpgIMG_20200101_170628-01.thumb.jpeg.9354571b8462cecc188513992c4e38a0.jpeg

Er jo en solid mengde ting å ta tak i her som vingeplassering og størrelse, hodeform, lengde på hackle (til og med klippet til her og ja, det var etter hacklemåler), lengde på kroppen ifht kroken kunne vært lenger på den ene? Jevnere dubbing, mindre bindetråd, for å nevne noe.

Endret av Roaas
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det surres. 

Her er noen av de siste jeg har bundet. Prøvd på det jeg har trengt mest gjennom forrige sesong, nemlig klekkere. Jeg har lyst til å binde maur også, men har veldig mange i boksen fra i fjor, så litt synd å binde for og binde. Har brukt mye tid på YouTube og sett på teknikker, introkurs etc, så får jeg prøve å luke ut feilene mens jeg går.

Har imidlertid bundet opp 6 stk Once and Away, strl 18 og 20.

Slike som dette: her i krok 20, TMC 2487. IMG_20200105_110402-01.thumb.jpeg.3c914744c28efa5ee904b8339499316a.jpeg

IMG_20200104_180325_081.thumb.jpg.c4d771cc41f878d30df7d0e6bdc2ba27.jpg

I tillegg ble jeg inspirert av den enkle fluen Rune la ut for en stund siden, og prøvde meg på den. 

Her avbildet i strl 18. Samme krok, svart cdc, ice dubbing. Litt bustete vinge der. IMG_20200105_151312.thumb.jpg.e27747b8223bf458209cf3ccbcd0ca75.jpg

Har også laget meg en artig liten lightbox for å ta bilder i, synes det er vanskelig å finne godt lys og når jeg kommer tett nok innpå flua: ikke skygge for det lyset jeg har. 

Denne tok 20 min å lage, kostet null kroner. IMG_20200105_105348.thumb.jpg.7c0ce15fb7c6e270f4f4a3a5e57f6988.jpgIMG_20200105_105636.thumb.jpg.92c5ff4bb97053aa0c5708d40aa3d295.jpg

To av de tre bildene over er tatt i denne, og det er markant forskjell på hvordan kvaliteten på bildene bli. At jeg har laget fotostudio til fluene jeg binder, ja, det hadde ikke hun jeg deler adresse med mye forståelse for, gitt. 

Hun har ikke sluttet å riste på hodet siden jeg begynte å binde, og hun stopper vel neppe med det første tenker jeg. 

Endret av Roaas
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er godt i gang ser jeg, bra.

Utfordringen er å bruke rett mengde materialer og fordelingen av bakkropp og framkropp.
Du bør bruke vesentlig mindre dubbing foran, reduser med minst 30%. Så flytter du også thorax litt framover, der du har stoppet i bøyen ser bra ut synes jeg. Se sektor for bakkropp på vedlagte bilde, la den være til litt foran spissen som jeg har skissert.

onceroaas.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Roaas said:

Hun har ikke sluttet å riste på hodet siden jeg begynte å binde, og hun stopper vel neppe med det første tenker jeg. 

Du får overtale henne til å begynne med tilsvarende esoterisk hobby. Maskinstrikking eller mongolsk knipling-broderi.

Endret av RolvS
  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune Stokkebekk said:

Du er godt i gang ser jeg, bra.

Utfordringen er å bruke rett mengde materialer og fordelingen av bakkropp og framkropp.
Du bør bruke vesentlig mindre dubbing foran, reduser med minst 30%. Så flytter du også thorax litt framover, der du har stoppet i bøyen ser bra ut synes jeg. Se sektor for bakkropp på vedlagte bilde, la den være til litt foran spissen som jeg har skissert.

onceroaas.jpg

Takk for innspill! Skal jobbe med det, synes selv at jeg dubber lite, men av og til blir selv det lille altfor mye. Treningssak, skal fokusere på å roe det ned med det! 

52 minutes ago, Eirik Rusten said:

Personlig ville jeg nok begynt med littegrann større fluer for å få inn grunnprinsippene, men det er meg. 

Med bustefjært foran krokøyet så pass på du kommer til og får knyti på fortommen :)

 

Har surret opp til strl 14, det var litt lettere, da synes jeg feilene mer synlig også, og det er jo fint. Får surre de litt større.

Tidligere var det talentløst tett opptil krok øyet, blitt litt bedre, sjekker for hver flue at det er rom til tråd. Utfordring i seg selv det! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Roaas skrev:

Takk for innspill! Skal jobbe med det, synes selv at jeg dubber lite, men av og til blir selv det lille altfor mye. Treningssak, skal fokusere på å roe det ned med det! 

Har surret opp til strl 14, det var litt lettere, da synes jeg feilene mer synlig også, og det er jo fint. Får surre de litt større.

Tidligere var det talentløst tett opptil krok øyet, blitt litt bedre, sjekker for hver flue at det er rom til tråd. Utfordring i seg selv det! 

14 og 16 er gangbare størrelser det, mer enn 20. 16 er nok det som er best allround mener jeg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jarle TL said:

Det er imponerende å se en fersking binde så fine fluer! Gleder meg til å følge tråden videre. Mange bra tips som har kommet også!

Takk for flotte ord! Tipsene her inne er verdt sin tipser's vekt i gull. Det er avgjørende når man er så fersk å få slike pointers. At man kan få det så samlet som her, i en tråd, av suverene bindere og erfarne folk, er noe man neppe, om aldri, får andre steder. Denne tråden håper jeg lever så lenge som overhodet mulig, kommer til å poste etterhvert som jeg får surret opp diverse, blir aldri utlært i det her.. Veldig moro!! 

4 hours ago, Rune Stokkebekk said:

14 og 16 er gangbare størrelser det, mer enn 20. 16 er nok det som er best allround mener jeg.

Jeg har en del fluer fra noen meget dyktige bindere, og de er i 14-16 for det meste, og jeg opplever at selv om fluene ser ut som en million, så virker de av og til "for store" ifht hva som finnes på vannet. Noen ganger en fordel, andre ganger ikke. Jeg slet veldig med dette i enkelte elver og stillevann hvor jeg møtte på noe så smått at jeg følte størrelsen på flua mi var som en vaskeekte Amerikaner i Asia. Følte ikke de jeg hadde var små nok til å "matche hatchen", og når jeg fikk låne mindre fluer ga det uttelling. Kan selvsagt være mange andre faktorer her som stripefri flyt, utlegg, farge/triggerpunkt, timing etc, men det var bare noe jeg bet meg merke i. Savnet rett og slett litt flere små fluer i boksen. Er det noen enkelte fluer du binder mindre enn andre, utenom 2. Gen Baetis og de mikrovariantene? Noe du tenker jeg kan gjøre annerledes i de situasjonene der flua føles for stor? Feks I elv: Kaste uhemmet mange ganger på samme vak og bare håpe at den tar? 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på noen døgnfluer i dag. Baetis dun-variant, oliven biot kropp, antrongarn til vinge, hale av en fjær (usikker på hvordan type, fått av en kar) og grizzly hackle. TMC 102y, strl 15. Det var en smule moro å begi seg ut på parachute duns, men må jobbe veldig mye med hackle fremover, det var noe forbanna herk. Haletråder er også litt fuck, men det tror jeg er mengdetrening, for det konseptet har jeg skjønt, men sliter med utførelsen. 

IMG_20200106_152950.thumb.jpg.824315e3d35a95aa4494312601c4e94f.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du klarer deg veldig bra og du har fått bøttevis med tips fra folk som veit hva de snakker om. 
 

Det med en «plan» er nevnt her, og kanskje noe av det viktigste jeg har lært. Dette ble spesielt tydelig for meg da jeg begynte med klassisk laks. En plan for proporsjoner, en plan for surring av bindetråd osv.
 

Da jeg begynte å binde fluer rundt konfirmasjonsalderen, så slet jeg med det som de fleste sliter med i starten - proporsjoner, klumpete fluer med for mye materialer og «giant head syndrome». Nå tvinger jeg meg selv til å ha en tanke bak hver eneste runde med bindetråd. Og det ser du på fluene til Stokkebekk og gjengen. De har stålkontroll på teknikk og mengde materialer. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eirik Rusten said:

Synes dette ble bra :91_thumbsup:

Jeg liker egentlig ikke å bruke antron til vinge, tror jeg i all hovedsak bruker CDC på alle mine parachutes. Smaken er som baken. I mitt tilfelle; perfekt :D

 

Hjertelig takk! Hyggelig å høre. Jeg synes CDC er sexy, og når dette med antron sitter vil jeg prøve å bruke CDC i vingen også, synes bare det er litt vanskeligere å få det pent... Hvordan binder du opp CDC i tillegg til hackle?? 

31 minutes ago, Håvard Åsbø said:

Jeg synes du klarer deg veldig bra og du har fått bøttevis med tips fra folk som veit hva de snakker om. 
 

Det med en «plan» er nevnt her, og kanskje noe av det viktigste jeg har lært. Dette ble spesielt tydelig for meg da jeg begynte med klassisk laks. En plan for proporsjoner, en plan for surring av bindetråd osv.
 

Da jeg begynte å binde fluer rundt konfirmasjonsalderen, så slet jeg med det som de fleste sliter med i starten - proporsjoner, klumpete fluer med for mye materialer og «giant head syndrome». Nå tvinger jeg meg selv til å ha en tanke bak hver eneste runde med bindetråd. Og det ser du på fluene til Stokkebekk og gjengen. De har stålkontroll på teknikk og mengde materialer. 

Takk for det. Har virkelig fått mange gode tips og dere dytter meg pent og pyntelig i riktig retning. Jeg gjør en haugevis med nybegynner feil, men det er tradisjonen tro når det gjelder måten jeg lærer på; feilene er der og jeg ser dem, men klarer ikke la være, de må bare gjøres. Det fine er at de gjøres aldri to ganger hvertfall!

Observerer fluene til gutta her inne og ser noe nytt og blir bevisst noe på fluene hver eneste gang jeg ser på de. Jeg jobber nå aktivt med det å begrense mengden materialer og kjøre "simple flies", men det er fanken meg vanskelig.. En ting har jeg virkelig lært etter jeg begynte å binde selv: det er at når jeg ser f. Eks laksefluene dine @Håvard Åsbø, eller bare en "vanlig" flue, så skjønner jeg i hvertfall ett snev av hvilket nivå dere er på. Det er helt rått å se hvor nøye og dyktige dere er, og hvordan dere leverer gang på gang. Er bare å ta av seg capsen. Å få tips fra en så erfaren forsamling er ett privilegium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roaas når du skal lage vinger av cdc på en para så kan du binde dem inn slik som her: https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/664

Legg støttesurringer opp som du gjorde på garnet etterpå..
Du kan bruke 2 fjær eller 3... kommer an på tykkelsen på dem og fibermengden. Med den cdc'n som fulgte med settet så holder 2 og du kan strippe vekk litt, man ønsker ikke å ha "buskete" vinger.

Ellers så sitter vingen på rett sted på flua di, bakkroppen ender der den skal, halene er litt lange.. Bruk et materiale i halene som flyter litt mer, har litt mer spenst... hacklefibre, fibetts, coq de leon... Lag tettere surringer med bioten. Lengden på hackle ser riktig ut. Det vanskelige med para er å få fibrene samlet slik at det blir et smalt område med fibre oppover vingen.

Og ref. det over... ikke la deg lure av fluene på instagram som har strippet hackle på ene siden som gjør at hacklet lettere ligger pent.. Mange fluer der har hackle opp halve vingen, det har ingen misjon.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roaas her er et gammelt klipp som jeg lagde i 2011 eller noe... her ser du en måte å binde fallskjermhackle på. Du kan dubbe tynt rundt vingen, i den dynker jeg også superlim før jeg surrer. Om jeg ikke dubber så gjør legger jeg også lim på den basen. Her fester jeg vingene bakover og kapper, du kan også feste de som jeg skrev lengre opp framover og bruke vingerestene til å bygge opp thorax, det blir lett penere på mindre fluer. Et annet tips i tillegg til å klippe er å rive av fibre på den siden som kommer mot vingebasen, ta vekk litt slik at du legger på en halv runde før hacklefibrene legger seg rundt. Da er det lett å få en fin start, flatt hackle. Dette med å ha bar krok foran vingen har jeg ennå, og fester hacklet helt inntil rota også dubber over etter å ha lagt et halvstikk eller to. Det ser mye penere ut enn om man fester hacklet rett i selve hodet. Det blir også meget slitesterkt.

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Første uka i juni. Da skal jeg lage helvete." 
Dette blir trolig selve mantraet for min fluebindekarriere, for makan til sitat er det lenge siden jeg har sett. 

Takk for fine filmer! Denne med hackle viste godt hvor lett det og pent det kan gjøres, og jeg fikk en bedre forståelse av utførelsen av det. Skal surre opp noen parachute duns ila dagen i dag, så kommer det bilder etterhvert. Du sa det på en veldig enkel og fin måte, det var rett og slett bindefilmer "rett frem", og det setter jeg pris på. Og jo! Farken så lett du gjorde det med polygarn, dægern, det er mange andre bindere på tuben som gjør det på en mye mer kronglete måte, hvertfall for min del. Denne teknikken blir jeg å benytte meg av. 

Håper du tar opp bindefilmer igjen, dette var min kopp med te!

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg surret opp noen Baetis parachute duns, krok 15, TMC 102y. Fulgte din bindebeskrivelse @Rune Stokkebekkpå hackle, og det ble veldig mye lettere, jeg fikk mer kontroll på avslutningen, og jeg synes resultatet ble penere. Her kommer den fluen som ble "best" av de jeg surret opp.

IMG_20200108_173817_848.thumb.jpg.e5ff4ab6418cf0aa7e0e04502864984c.jpg 

Litt lang hale (Fibbets, så kortere ut når jeg bandt de inn, heheh), hackle kanskje litt vel stort. Dubbingen ble også liiiitt tjukk, selv om jeg tok under 50% av hva jeg hadde tenkt å bruke. Føler det er på rett vei sånn totalt sett, bare må terpe, terpe, terpe. Takk for all hjelp! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...