Gå til innhold

Roaas begynner å binde "fluer"


Roaas

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Tørrflua said:

Suveren den der. Er det lakkert quill på kroppen ?

 Noe å utsette, kanskje valg av farge på bondegård, men nå har jeg ikke sett mønsteret/ flua. I mitt hode hadde brunt eller svart gitt en estetisk riktigere flue.

Men jeg må ta av meg hatten for hva du tryller fram. Jeg har bundet siden jeg var 12 år, og føler vell at jeg fortsatt er der, når jeg ser hva du får til.

Takk for fine ord, @Tørrflua. Fluen har quill med UV-lim i kroppen, tanken med det var for få bakparten under vann, og litt det at jeg ikke hadde brun kalkunbiot tilgjengelig..
Når det gjelder bindetråden (eller bondegård), så er jeg ett hundre prosent enig. Matcher ikke helt med den oliven-tråden inni der. Har matchet bindetråden med fluene ellers etter beste evne, men når jeg surret opp den her så drev jeg eeeegentlig med noen baetis-varianter, men fikk litt spontant lyst på quill og var for lat...

Den nederste setningen der; tull :8_laughing:

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den quillkrøpplingen var slettes ikke verst roaas, bra framgang det! Du kan ta en runde mindre hackle, det skal ikke så mye til egentlig. 2-3 runder holder i massevis, du kan evt. forlenge cdc'n litt på den med quill der og vurdere å dubbe litt etter du har bundet inn quillkroppen og før vingen. Du har sett denne saken?
https://www.fluefiskesiden.no/fluebinding/quigley-cripple/

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! På den krøplingen ble det vel 3,5 runder, nappet av hacklefibre og surret deretter avslutningsvis. Jeg kunne glatt hatt kortere område med bindetråd der hacklet er surret, fordi det blir litt mye mellomrom mellom surringene, dette synes jeg er litt køddent å få til, men det er en treningssak.

Jeg har sett den, og lest den 5 ganger tror jeg. Dubbing før vingen er noe jeg kan prøve meg på, utfordringen er at det bygger litt, og jeg har fortsatt moderate utfordringer med dubbingmengde... 

Som denne under, som er surret med hensikt å være Sulphur cripple. der er det dubbet i kroppen. Synes det blir litt mindre nett.. 

IMG_20200214_112128.thumb.jpg.0ab6a18ddb9c394798c9176d5ef3e227.jpg

Endret av Roaas
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roaas skrev:

Takk for fine ord, @Tørrflua. Fluen har quill med UV-lim i kroppen, tanken med det var for få bakparten under vann, og litt det at jeg ikke hadde brun kalkunbiot tilgjengelig..
Når det gjelder bindetråden (eller bondegård), så er jeg ett hundre prosent enig. Matcher ikke helt med den oliven-tråden inni der. Har matchet bindetråden med fluene ellers etter beste evne, men når jeg surret opp den her så drev jeg eeeegentlig med noen baetis-varianter, men fikk litt spontant lyst på quill og var for lat...

Den nederste setningen der; tull :8_laughing:

Fikset i orginal innlegg.

Latskap med bondegård/ bindetråd kan løses med litt tursjsingppcrazyeyes

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎2‎/‎13‎/‎2020 at 12:07 AM, Rune Stokkebekk said:

Jeg tenkte vi kunne kaste litt som i fjor snart, er jo så mildt. Så du må gjerne bli med på det igjen og ta med deg bindesaker så kan jeg hjelpe deg litt med noen teknikker hvis du er lysten på det?

Svarte utrolig nok ikke på denne tidligere, men absolutt med på dette! Hyggelig med litt warm-up og bistand til binding setter jeg pris på.

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 20.51, Roaas skrev:

Han sier dog ikke noe om hvorfor han bruker utelukkende struts. Noen innvendinger på hvorfor? 

Orginalt bindes flua med en hale av marabou. Min erfaring er at den halen forsvinner ganske raskt. Det var derfor jeg havna på struts. Har også testet antron og 50/50 antron og marabou. Struts gir bevegelse, det er sterkt og ser bra ut. Så da blir det struts. 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Pål Hedenstad said:

Orginalt bindes flua med en hale av marabou. Min erfaring er at den halen forsvinner ganske raskt. Det var derfor jeg havna på struts. Har også testet antron og 50/50 antron og marabou. Struts gir bevegelse, det er sterkt og ser bra ut. Så da blir det struts. 

 

Takk for info! Gir mening å velge struts da, utseendet ser bra ut. Holdbarhet er også key. Jeg har prøvd struts men slet med å få det så pent og ryddig som du fikk det. Ble litt for langt og jeg må jobbe med innbindingen av det materialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Da kan jeg se for meg at det blir bedre. Skal prøve det ut. 

I sammenheng med at jeg titter mye rundt på Internett etter læring, og bruker mye tid på YouTube, har jeg kommet over foam de siste dagene. Har sett vulgataklekkeren som er i bindebanken her for lenge siden, og tenkte at en sånn løsning kanskje kan funke på andre døgniser. Prøvde meg derfor på å lage noen foam klekkere, med cdc i toppen. Laget egentlig på samme prinsipp som Once and Away. 

Har dere brukt noe særlig med foam i klekkere? 

IMG_20200217_114308.thumb.jpg.54779687689bc4fc1bf53fe66a0560e0.jpg

IMG_20200217_122551.thumb.jpg.ddc0d420615822383cc0e87f8ebbc62e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke legge fra meg de fluene dine, @Rune Stokkebekk.

De derre biot dun emergerne dine er for fine, og jeg får trua mens jeg binder. Jeg prøvde med den dubbing-ballen og de bena, men jeg slet med å få det pent. Det ramlet en ide inn i huet, og prøvde derfor ut en måte Robert Sørvik viste meg via vimeo når han binder cdc comparadun, og bandt derfor inn bena skrått og "alene". Ga meg mer kontroll og jeg fikk lagt de mer som jeg ville. Brukte coq de leon til dette på Baetis og brukte fasanhale på lepto. 

Bena ble slik: 

IMG_20200219_153237.thumb.jpg.d5681f493ddfef293c514875a1bcf2dc.jpg

Og her er noen bilder av ferdig resultat.

IMG_20200219_161915.thumb.jpg.e67a75ca2ab76efc58b3d0c6288a5029.jpgIMG_20200219_163900.thumb.jpg.f4bf31eecb8843f296dc657a59ea50c8.jpg

Litt lite konsekvent på hodene ser jeg... 

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada helt innafor å binde inn beina en side av gangen, jeg skrev vel det lenger opp her au.
Vi kan ta litt kasting til søndag på bjlangen. Og du kan ta med litt bindesaker hvis du vil, vi har varmestue med bra lys og bindebord også :-)
Jeg tenkte å evt. stikke opp i 11tia? Hyl ut hvis det er flere som vil komme. Jeg tar med et lass med liner og stenger, fluebindesakene lar jeg bli hjemme. Men kan godt instruere litt etter behov.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert skrevet det lengre opp, jeg er ikke kjent for å få med meg detaljene hele tiden, ref. hun jeg deler bostedsadresse med.

Søndag høres meget bra ut, sees i 11-tiden. Jeg tar gjerne med litt utstyr, luksus å få litt hjelp på dette. Tusen takk!

 

Hvis det er flere av dere som skal med, så kan dere godt sitte på med meg evt. Jeg har plass til 4, passerer Jessheim, Kløfta og Sørumsand på veien, bare å gi lyd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der! Da ere i gang. Blir fisk på den der! Hyggelig at du deler her :27_sunglasses:

Drev med litt surrings i går sjæl. Hadde ikke noen spesiell flue i tankene når jeg fant frem bindeutstyret i går kveld, så da ble det noen cripples og lett dresset Adams. Har en stemme ved navn Rune i bakhodet hver gang jeg surrer hackle, som til stadighet minner meg på at jeg ikke trenger mange turns, og det blir absolutt nettere og cleanere fluer av å ikke ha så mange turns som jeg hadde tidligere. I like it. 

IMG_20200221_220747-01.thumb.jpeg.229c874c4dab1c24b6f334e0e64f0a5d.jpeg

IMG_20200221_221432-01.thumb.jpeg.34721fd762dff746c547a27df907ec87.jpeg

 

Endret av Roaas
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...