Gå til innhold
  • 0

Tippet ørret ferskvann


Labbe

Spørsmål

Hei! Jeg kjøper ferdige tapert fortom og ble introdusert for tippet ring i fjor sommer. Ble anbefalt å kjøpe tapert fortom for så å knyte på ring og deretter spiss på x antall cm. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor man må ha tapert fortom før ring? Er det for at det slår bedre over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Hei! 

Du kan nok få litt info her; 

 Tykkere fortom mot fluelinen, som det står i den tråden, gir bedre overføring av kraft og bedre overslag av flua, at den "ruller" ut. Jeg bruker Hends Camou 15 ft (14,7) i 4 og 5x som fortom og tippetring i enden, deretter 1 -1.5 m med 6x tippet. Fungerer veldig fint, jeg er også fersk, så det er ikke at jeg kaster så sinnsykt bra som redder meg. Dersom du vil ha en kortere fortom før ring, har det funket fint for meg å bare  klippe av en del av den tynneste delen av fortommen, sette på tippetring, og deretter ønsket tippet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg pleier å bruke 9' tapert fortom. Det har med overføring av energi og overrulling å gjøre, og man får en tynnere og tynnere snørebit ut mot fisken. Om å gjøre å skremme minst mulig, hjelpe til i kastet og rulle pent over så presentasjonen blir best mulig. 

Jeg liker en fortom med litt tykk buttdel mot snøret, og kutter av ca 30 cm av denne, knyter på ring og 1,5-2 m spiss, vanligvis 0,14 eller 0,16 til større fluer. Sjelden behov for tynnere, da skal det være blikk stille og mye lys for at det skal være vits.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er et så bra nerdespørsmål at jeg ikke greier styre meg og må supplere svaret til @Truls litt... :) Jeg svarer vel strengt tatt ikke på spørsmålet - men det er mye å lure på her!
 

Antar at vi i hovedsak snakker om tørrflue nå - under vann blir det om mulig mer komplisert. Evt enklere. Alt ettersom. Det er en del ting du ønsker oppnå med fortommen, men kanskje aller viktigst tror jeg er: 

1) Presentere flua så langt unna fluesnøret som mulig - fordi fisken er sky...

2) La flua lande på vannet uten noe spetakkel - fordi fisken er sky...

(Nå kommer sikkert noen til å bryte inn for å si «jammen Rolv, det er ikke alltid...» shut the fuck off.)

Pkt 2) fører til at du vil ha en tynn - og kanskje helst også usynlig vektløs og uslitelig - tippet å surre fast flua i. Og så går det ganske enkelt ikke an - i vindstille - å strekke 18’ med 5x med en #16 parachute i enden. Dette er en sånn sak det er relativt enkelt å teste på plena en dag. Kanskje du greier halvparten om du heter Mattias Lilleheim, men det gjør de færreste av oss. (I relativt sterk medvind er det selvsagt uproblematisk å strekke hur mycket tippet som helst, men det er besides the point vel...) Du ønsker mao en tykkere butt del nært fluesnøre for å ha noe som drar videre etter at fluesnøret har slått over. Denne skal matche fluesnøret (I fx vekt og stivhet) - slik at du får en jevn overgang fra snøre til fortom. Om tuppen på fluesnøret slår over så hardt at det plasker, kan det hjelpe å gå opp i tykkelse på butt-delen fx. (Noen vil her kanskje påstå at det hjelper å lære å kaste også for å få fiksa det problemet - men det ville jo vært en digresjon i denne tråden i alle fall.)

8 hours ago, Labbe said:

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor man må ha tapert fortom før ring?

Om du trenger strekke 18’ med fortom, og vil ha 6’ med tippet - kanskje du kunne hatt 12’ med level 0.50 Maxima som butt? Jeg tror jeg kunne greid å kaste en sånn rigg sånn noenlunde, men jeg er ikke sikker. Det tror jeg må valideres på plena litt utpå vårparten. (Sagt på en annen måte: ønsker du å smelle 0.50 Maxima i vannet rett over huet på fisken? Sannsynlig vis ikke... Bare det burde være grunn nok til å ønske en avsmalende fortom... )

De fysiske egenskapene til line i lufta er spennende, og det forskes jo på disse tingene. En avsmalende profil ruller ut lengre og bedre enn en helt jevn (level) profil, fordi det er nok masse i lina som vippes framover til å akselerere resten av (den gradvis lettere) fortommen framover. En level line minsker gradvis hastighet, slik at tuppen på lina faller ned under enden som har stoppet(les, kollapser.) Her er en relativt gammel men samtidig relativt (?) lettfattelig modell for energioverføring i henholdsvis en paralell og en tapert line som forklarer dette i mer detalj enn de fleste av oss trenger forholde oss til: http://pdxscholar.library.pdx.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1044&context=mengin_fac De snakker om flueliner i artikkelen, men modellen er direkte overførbar til fortom.

Dette er vel for mye tekst, men hvorfor stoppe nå? Fortomsdesign er en knallspennende del av hobbyen det er verdt å bruke en del tid på syns jeg. Les flere fortomsbetraktninger her: https://troutbitten.com/2019/07/21/dry-fly-fishing-the-george-harvey-leader-design/

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som ett lite innspill så synes jeg den største fordelen med tapert+ring+ litt for lang tippet er at jeg IKKE får full strekk på fortom , men fremdeles kaster ganske nøyaktig.

I elv er full strekk lik striping med en gang og null stor fisk. Og der jeg fisker i vann også så skal det ikke rare vinden til før flue ligger(drifter) unaturlig pga fortom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja dette er jo en hel verden å sette seg inn i, men som du sier Rolv så må vel det meste bare testes ut for å skjønne! Men det er alltids kjekt å lese andres meninger da jeg stort sett holder på alene:) takker for svar!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser mitt svar ble litt kort formulert sånn i farten, bra svar av Rolv som er utdypende. <<l

Sånn i starten av fluefiskekarrieren er det lurt å få litt innspill om hva som funker for andre og prøve seg litt frem ut fra det. I starten brukte jeg en del kortere fortom enn hva jeg gjør nå, så prøv gjerne med litt kort spiss i starten.

Artig at du nevner lilleheim, vi var tre stk som spleiset på et kurs med han, og på noen timer hadde jeg økt kastelengden med fem meter og halvert kraftbruken min... Så det er ikke dumt å bruke litt tid og penger på kurs. Jeg hadde god nytte av det selv når jeg var erfaren. Vi har alltid noe å lære og masse å bli flinkere på i denne hobbyen!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...