Gå til innhold
  • 0

Fortom til sjøørret


Sputnik

Spørsmål

Hei!

Jeg er ganske fersk innen fluefiske, og holder fortsatt på å lære meg kasteteknikk

Nå som våren kommer etterhvert, vil jeg prøve meg på sjøørret. Hva slags fortom og spiss anbefales til dette? Og hvilke punkter må jeg ta hensyn til når det gjelder valg av fortom og spiss?

 

Slik er utstyret mitt:

Stang: Berkley #7/8, tror det er 9 ft men litt usikker.

Snøre: Jeg skal kjøpe Guideline Coastal Fast Intermediate eller denne her med Intermediate synk 3: https://www.skittfiske.no/scientific-anglers/201049/sa-ust-sd-shooting-head--hash-7-8-intermediate-synk3 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg ville valgt fast intrermediate fremfor synk 3 til sjøørreten på våren.

Fortomen bør gjerne ha litt tykk buttdel, og tapert ned til 0,27-0,30. I den bruker jeg en mikroring og 1,5 m 0,25 spiss.

Jeg liker å kappe av 20-30 cm av spissen på den taperte delen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Truls skrev:

Jeg ville valgt fast intrermediate fremfor synk 3 til sjøørreten på våren.

Fortomen bør gjerne ha litt tykk buttdel, og tapert ned til 0,27-0,30. I den bruker jeg en mikroring og 1,5 m 0,25 spiss.

Jeg liker å kappe av 20-30 cm av spissen på den taperte delen 

Takk for svar!

Jeg er som sagt relativt fersk, og litt usikker på hva du mener med buttdel og tapert ned til 0,27-0,30? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Buttdelen på fortommen er den delen som sitter nærmest fluesnøret. Denne smalner av gradvis utover mot flua og ender opp på 0,27-0,30 mm ytterst, hvor man knyter fast spissen. Disse kalles taperte fortommer pga at de blir tynnere og tynnere ut mot flua.

Bare å spørre her inne, alltid gøy å se at flere kommer i gang med fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Truls skrev:

Buttdelen på fortommen er den delen som sitter nærmest fluesnøret. Denne smalner av gradvis utover mot flua og ender opp på 0,27-0,30 mm ytterst, hvor man knyter fast spissen. Disse kalles taperte fortommer pga at de blir tynnere og tynnere ut mot flua.

Bare å spørre her inne, alltid gøy å se at flere kommer i gang med fluefiske.

Meget flott svar, det gjorde alt mye lettere å skjønne :-) 

Jeg fant et bilde her, der hvor det er montert en slik microring mellom fortom og spiss. Er dette noe å anbefale? 

576267562f97b_Utennavn.png.8a02b00db0b5eb330a6af12267c8a9d0.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja det fungerer til alle ting, men jeg bruker forskjellig størrelse.

Til tørrfluer så er de vel 1mm eller noe sånt (minst mulig) fordi da bruker man tynnere fortom og tynnere spiss og det er viktig at dette ikke synker og drar med seg flua.

Jeg bruker en større ring (2,5mm) og tykkere fortom og spiss når jeg fisker med streamer.

Ser autokorrekturen har spilt meg et puss i det forrige innlegget... "omkjøring" skal være mikroring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...