Gå til innhold

Euro nymfing?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Euro nymfing er område  jeg er jeg helt blank på. Har prøvd å lese meg opp på området , men vet ikke hva  om det gir resultater her hjemme. Egentlig  er jeg jakt på andres erfaringer. Om det er verdt å investere i eget utstyr ? Hvilke klasse og lengde på stanga passer best her hjemme? Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Det er fisk under vann!

Selv brukte jeg litt av sesongen på dette i fjor, og er ganske gira - og har brukt mye tid og litt penger på stæsj. For eksempel syns jeg filmene til Devin Olsen og Lance Egan - Modern Nymphing osv - var vel verdt en kikk. Teknikkene de beskriver fungerer helt greit her hjemme og. I sesongen 2019 landet jeg bl.a. harr på 750g og ørret på 500g på denne måten. På ingen måte kjempefisker, men akseptabelt den første sesongen syns jeg.

Det som tar mest tid for meg er kaste/fiske-teknikk og taktikk. Det er mye som skal falle på plass for å få et bra flyt, å se at nymfene er dypt nok - under hovedstrømmen, se takes, lede stanga i riktig hastighet foran sighteren, vinkel på sighteren.... kasteteknikk for forskjellige situasjoner... Its a new world out there.

Ett tema som har vært oppe ett annet sted her, er å starte med utstyret du har eller ikke. «Standard» konkurransestang er 10’ #3, som gir en meter lengre rekkevidde (trigonometri), mer tippetbeskyttelse og mindre vekt å holde på strak arm. Takes skal sees, ikke føles, så å «teste litt» med tørrfluestanga er mer enn innafor IMO.

For min del var det klart verdt det å kjøpe en ti fots treer. Blir nok flere stenger i samme «sjanger» - muligens en til allerede til våren... ::)

Vi har hatt noen tråder med tema som tangerer det siste året eller så, flere som er nysjerrig på disse tingene :)  Jeg har lagt til noen av disse under - det er nok flere og om du leter.

 

 

 

 

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, simen corneliussen said:

Er absolutt en fordel med 10+ fot stang men tror som Rolv at å prøve seg med det du har er helt ok

Jeg euronymfa ørret i «pocketwater» senest i September med en nifots femmer (7-8 grader i vannet.) Fant et par ørreter der. Usikker på om jeg hadde sett flere fisk med tifoteren - lita elv, så rekkevidde var aldri virkelig prekært. Da jeg kom opp til flatere vann gjorde jeg «rent bord» med tørrflue, etter å ha bytta ut fra sighteren og ned med tippet (se fortomssystem-linken jeg posta over.)

For meg ble det veldig mye mer vann å fiske på, etter at jeg begynte med dette... :) Må bare tilpasse fisket og utstyret etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt IKON Midge 10'2" #1/2 til harr oppimot kilo. Kjempegøy klasse for småfiskene. Men enig med andre her at det går greit å prøve med en nifoter for å finne ut av om dette er din ting. Personlig syntes jeg at det ble bortimot litt for enkelt å finne fisk med nymphing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Man trenger jo ikke gå så langt mye lenger enn her. 

The Stig startet en tråd for noen år siden . Vi andre hang oss på,men Stig er nok en av de som har mest peiling i dette landet,så det er nok best å lese det han skrev,og ikke henge seg like mye opp i tullet vi drev med.8)

Det står litt om utstyrsvalg,men der har det seff vært endel utvikling,og i dag bruker vi for det meste 10 fots stenger rundt klasse # 3. Det finnes forøvrig 11 fots og nedi #2. Fortommer opp mot 9 meter,men de på 4,5 + oppsett er kanskje mest brukt.

Når det gjelder stenger,vet jeg at gutta på landslaget bruker mye Vision,som har tatt et kvantesprang i kategorien.Kanskje ikke så rart,da broren til The Stig. Erlend er med på laget(sponset,er visst et annet ord).Pr i dag er Erlend landets beste konkuransefisker,og gjør det også bra internasjonalt. Nå sier jeg ikke at dette er forbeholdt konkuransefiske,for det fiskes med alt,men dette er en vesentlig del av det.:91_thumbsup:

Her er tråden fra "forna dar" :  

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Rodswinger said:

Devin Olsen

«Adaptive» er en fin filmproduksjon, men den gav meg lite. De andre to filmene til Lance Egan og Devin Olsen - Modern Nymphing og Modern Nymphing Elevated - går mer i dybden på det vi snakker om i denne tråden - nymfing. Om man skulle kjøpt bare én av dem, kjøp den første. Har sett alle flere ganger... :rolleyes: 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 14.1.2020 den 20.23):

Kommer vel an på hvilken og hva slags type elver man fisker i og ikke minst hva slags type fisk. Liker man å fiske harr, absolutt. Fisker man stort sett ørret i litt større elver med glattstrøm, klart vann og sky fisk så er de vel ikke det som redder dagen.

Selvfølgelig bra å tilpasse fisket,Rune. Og, man bør vurdere habitat,men trenger ikke skille på art. Det er tatt bøttevis med stor ørret på euronymfing,jeg har sjøl hatt noen av dem i håven...heldigvis,og det er forbausende hvor nær man kommer bra fisk (ørret) noen ganger.<<l Og,bra fisk som man kroker "i nærheten av beina sine" er Rock'n roll,det kan jeg love ! 

Men,som du sier,en ørret som nesten ikke tåler nedlegget av en 16-krok tørrbaetis,vil vel neppe bli særlig mer bitevillig av ploppet fra en fortynget nymfe eller to,og ved kortlinefiske kommer man vel antakelig ikke nær nok heller.mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (16 minutter siden):

«Adaptive» er en fin filmproduksjon, men den gav meg lite. De andre to filmene til Lance Egan og Devin Olsen - Modern Nymphing og Modern Nymphing Elevated - går mer i dybden på det vi snakker om i denne tråden - nymfing. Om man skulle kjøpt bare én av dem, kjøp den første. Har sett alle flere ganger... :rolleyes: 

Har ikke sett noen av dem,og dermed har jeg ingenting fra disse å vurdere opp mot hverandre,men det skal jeg kanskje forandre på.8)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (9 timer siden):

«Adaptive» er en fin filmproduksjon, men den gav meg lite. De andre to filmene til Lance Egan og Devin Olsen - Modern Nymphing og Modern Nymphing Elevated - går mer i dybden på det vi snakker om i denne tråden - nymfing. Om man skulle kjøpt bare én av dem, kjøp den første. Har sett alle flere ganger... :rolleyes: 

Ja den er litt utenfor sjølvaste euronymfing i forhold til de to første filmene men den har flere gode elementer i seg hvordan de fisker med andre metoder. 

Endret av Ørjan Pretorius
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rodswinger Det er nok plasser som er bra her også for dette fisket, synd at så mange mindre elver her på østlandet er så lite attraktive for denne type fiske i mine øyne (for mye smått). Noen større kan ha visse strekker selfølgelig men jeg skulle gjerne hatt litt kort vei til en god litt mindre elv på typ 10-20m bredde som var lettvadet og fin til denne type fiske og som holdt greit med litt fin fisk typ over 600g. Blir ganske fristet når jeg ser de fisker med slikt i US og nede på kontinentet i litt mindre elver.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...