Gå til innhold

Fiskeveske/bag


Sputnik

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med fiskeveske/bag som har god plass til det som er nødvendig av utstyr til fluefiske? :-)

Trenger sårt en ny veske da den jeg bruker til laks er litt i minste laget.. så da vurderer jeg å kjøpe en ny bag/veske til fluefiske som er praktisk å ta med på tur, og samtidig har god plass til det nødvendige av fluefiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assuming du snakker om veske til bruk under fiske: Det som har fungert best for meg så langt er en Patagonia atom sling. Kommer tilbake til den. Får plass til matpakke og et lite kokeapparat til kaffen og i den, i tillegg til det jeg trenger for en dag ved elva. Jeg har og en simms  freestone chestpack, har ikke blitt helt kompis med den enda. De nye vestene til Guideline ser smæshing ut, mulig jeg ryker på en slik til våren - om jeg ikke finner en brukt simms wayfarer(usikker på hva den heter egentlig) chestpack eller noe (ikke i salg i butikken no mer... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RolvS skrev:

Assuming du snakker om veske til bruk under fiske: Det som har fungert best for meg så langt er en Patagonia atom sling. Kommer tilbake til den. Får plass til matpakke og et lite kokeapparat til kaffen og i den, i tillegg til det jeg trenger for en dag ved elva. Jeg har og en simms  freestone chestpack, har ikke blitt helt kompis med den enda. De nye vestene til Guideline ser smæshing ut, mulig jeg ryker på en slik til våren - om jeg ikke finner en brukt simms wayfarer(usikker på hva den heter egentlig) chestpack eller noe (ikke i salg i butikken no mer... )

Akkurat, jeg skal sjekke ut Patagonia sin. Det er vel en 8 l du har? Da jeg ikke har vadere enda, så tenkte jeg å kjøpe vest samtidig som jeg skaffer meg vadere :-) Men i mellomtiden hadde det vært fint med en veske for å oppbevare fluer, fortommer, spiss, smøreutstyr til linen osv..

 

Jeg har sett på noe sånt men kanskje den blir litt stor? https://www.skittfiske.no/westin/159469/westin-w3-accessory-bag-l-grizzly-brown-black

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det bare er meg og min feil , men jeg klarte nesten alltid og få innholdet i slingpacken min fuktig i løpet av en fiskeøkt enten så begynner det å regne, vader litt for dypt på vei til en fiskeplass eller så kommer det en bølgesprut over (pontong)båten   -Så jeg gikk til innkjøp av en Pateagonia Stormfront Sling og en LTS Stormshell Daypack 30L . Litt annen prisklasse dog og ikke like praktisk innredet som de andre som er nevnt tidligere i posten men alt innholdet holder seg tørt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste (ørretfiskere) bærer med seg det de behøver til selve fiskinga. Enten i en fluevest, en hip pack, sling pack eller chest pack. Her oppbevares nødvendige fluebokser, nipper, flytemidler, peang, fortomsmateriale, amadou, tippetringer osv.

Så kan man ha med en ekstra ryggsekk ved behov. Her har man mat, drikke, ekstra fluebokser, klær, myggmiddel, solbriller, kniv osv.

Folk er veldig forskjellige og har ulike preferanser, så selv om jeg ikke hadde hatt brukt for den Westin-bagen du linker til, så kanskje den passer perfekt for ditt laksefiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet innspill, jeg har også en skulderbag jeg bruker når jeg i båt. Rent praktisk synes jeg en bag som henger på skulderen eller bæres i hånden er veldig upraktisk hvis den skal bæres over litt distanse i terreng især med en fiskestang i den andre hånden omgitt av trær, langt grass og busker. Og kanskje litt klatring i tillegg.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎1‎/‎15‎/‎2020 at 8:13 PM, Vegard1 said:

Skal ikke brukes under selve fisking. Tenker en veske der jeg har med fluer, fortom, spiss, kniv, og diverse slike utstyr.. Kommer kun til å fiske fra land foreløpig, så har ikke behov for noe vest og lignende.

Men altså, du skal ha med alt dette, men ikke ha det på deg tenker du? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare kjøper en vest, dytter alt fluestæsjet i den, også har du med en liten sekk til mat, drikke etc. I en vest får du plass til alt det du nevner her, og det er merkelig å skulle ha dette ligge "utilgjengelig" under selve fisket. Plutselig knyter hele fortommen seg og du må bytte, eller du må bytte spiss fordi den gamle er for kort. Fluene bytter jeg i hvert fall ofte, så de MÅ jeg ha på meg.

Liker du ikke vest? Da hadde jeg gått for en hippack, Patagonia sin Stealth er suveren.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Roaas skrev:

Men altså, du skal ha med alt dette, men ikke ha det på deg tenker du? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare kjøper en vest, dytter alt fluestæsjet i den, også har du med en liten sekk til mat, drikke etc. I en vest får du plass til alt det du nevner her, og det er merkelig å skulle ha dette ligge "utilgjengelig" under selve fisket. Plutselig knyter hele fortommen seg og du må bytte, eller du må bytte spiss fordi den gamle er for kort. Fluene bytter jeg i hvert fall ofte, så de MÅ jeg ha på meg.

Liker du ikke vest? Da hadde jeg gått for en hippack, Patagonia sin Stealth er suveren.

Takk for tips. Ja, høres mer praktisk ut å bruke vest til slikt. Har ikke eid hverken vest eller hip-pack før, så der må jeg nesten prøve meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Vegard1 said:

Takk for tips. Ja, høres mer praktisk ut å bruke vest til slikt. Har ikke eid hverken vest eller hip-pack før, så der må jeg nesten prøve meg frem.

Jeg trodde jeg ville ha hip pack, så jeg kjøpte det først, men dæven så greit det er med vest også. De er begge veldig praktiske til hvert sitt, egentlig, selv om de dekker veldig mange av de samme områdene. Stikk til din lokale butikk og prøv på deg begge deler, du kjenner nok litt lettere hva du liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roaas skrev:

Jeg trodde jeg ville ha hip pack, så jeg kjøpte det først, men dæven så greit det er med vest også. De er begge veldig praktiske til hvert sitt, egentlig, selv om de dekker veldig mange av de samme områdene. Stikk til din lokale butikk og prøv på deg begge deler, du kjenner nok litt lettere hva du liker. 

Ja akkurat, jeg tror jeg går for vest men skal ta turen innom en lokal forhandler å høre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vest. Har brukt hipbag før, kommer aldri til å bruke det igjen - bare plagsomt. Har i tillegg en 28liters sekk for dagsturer hvor jeg har kaffe, mat, godis, ekstra klær, aktuell rapport og annet nødvendig.

Har den nedenfor, men tror akkurat denne modellen er ute av produksjon. Finnes veldig gode alternativer dog. Det jeg liker er god plass, gode løsninger og at den ikke føles varm i det hele tatt.

vest.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eirik Rusten skrev:

Jeg bruker vest. Har brukt hipbag før, kommer aldri til å bruke det igjen - bare plagsomt. Har i tillegg en 28liters sekk for dagsturer hvor jeg har kaffe, mat, godis, ekstra klær, aktuell rapport og annet nødvendig.

Har den nedenfor, men tror akkurat denne modellen er ute av produksjon. Finnes veldig gode alternativer dog. Det jeg liker er god plass, gode løsninger og at den ikke føles varm i det hele tatt.

vest.jpg

Skjønner. Tror nok jeg går for vest :-) Ser det er mange prisklasser, fra 500kr-3000kr, men man får vel en bra vest til 1000 kr også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Roaas skrev:

Jeg har en simms freestone vest, kostet lite, fikk den helt latterlig billig på ett salg. Meget godt fornøyd med den! Mange lommer, greie løsninger, får med deg det meste. 

Her har du en i strl M. http://bergenaktiv.no/shop/simms-freestone-vest/

Hvordan vil du si vesten er i størrelse? Bruker som regel M i t-skjorter og jakker, så da passer kanskje M?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det vest som passer best. Liker da lette MESH vester med vertikale lommer. Kjøpte faktisk en Patagonia vest sammen med en simms guide vadejakke her under salg. Meget fornøyd. Vadejakke passer i den store rygglomma. Har med en lettvektssekk som tar liten plass, ca som en liten knyttneve sammenpakket.  

Velg gjerne en vest med lommer utenpå hverandre.

 

Endret av Tørrflua
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @Vegard1

Tenkte jeg skulle gi deg noen tips fra en relativt fersk fluefisker etter sjøørret - startet i fjor selv. Jeg leste at du skal fiske etter SØ, så her er mine tips som jeg har lært "the hard way" ved diverse bomkjøp i starten:

Når jeg aktivt står å fisker etter sjøørret så trenger jeg nøyaktig 5 ting tilgjengelig: Flueboks, 2 tippet-spoler eller spissmateriale (0,24 og 0,26), lineklipper, krokløser og håv. Disse få tingene får jeg plass til i vade-jakken min. Jeg leste at du per nå ikke har vadeutstyr, men det kommer du til å trenge før enn senere. Vi som fisker etter SØ trenger betydelig mye mindre utstyr enn de som fisker tørt. 

Jeg kjøpte meg i tillegg en Patagonia slingpack som jeg er veldig fornøyd med. Der får jeg med meg alt det andre som er viktig å ha med seg, men som jeg ikke trenger når jeg står ute i vannet: Førstehjelpsskrin, mat, drikke, ekstra klær, termometer, kniv, poser osv. Det fine med en slingshot er at de er små, men store nok og er ikke i veien når du kaster. Jeg har på meg denne om jeg fisker av et større område, ellers legger jeg den fra meg når jeg går ut i vannet.

Mitt råd er å finne en OK slingpack og bruke resten av pengene på vade-budsjettet ditt.

Btw: Husk å sjekk opp fredningsperiode for SØ i Trondheimsområdet.

My 2 cents

Endret av Odd Martin Nilssen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Odd Martin Nilssen skrev:

Hei, @Vegard1

Tenkte jeg skulle gi deg noen tips fra en relativt fersk fluefisker etter sjøørret - startet i fjor selv. Jeg leste at du skal fiske etter SØ, så her er mine tips som jeg har lært "the hard way" ved diverse bomkjøp i starten:

Når jeg aktivt står å fisker etter sjøørret så trenger jeg nøyaktig 5 ting tilgjengelig: Flueboks, 2 tippet-spoler eller spissmateriale (0,24 og 0,26), lineklipper, krokløser og håv. Disse få tingene får jeg plass til i vade-jakken min. Jeg leste at du per nå ikke har vadeutstyr, men det kommer du til å trenge før enn senere. Vi som fisker etter SØ trenger betydelig mye mindre utstyr enn de som fisker tørt. 

Jeg kjøpte meg i tillegg en Patagonia slingpack som jeg er veldig fornøyd med. Der får jeg med meg alt det andre som er viktig å ha med seg, men som jeg ikke trenger når jeg står ute i vannet: Førstehjelpsskrin, mat, drikke, ekstra klær, termometer, kniv, poser osv. Det fine med en slingshot er at de er små, men store nok og er ikke i veien når du kaster. Jeg har på meg denne om jeg fisker av et større område, ellers legger jeg den fra meg når jeg går ut i vannet.

Mitt råd er å finne en OK slingpack og bruke resten av pengene på vade-budsjettet ditt.

Btw: Husk å sjekk opp fredningsperiode for SØ i Trondheimsområdet.

My 2 cents

Hei, og takk for flott svar med gode tips!

Forresten, fisker du SØ ved å bruke nymfe eller fisker du SØ med tørrflue? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @Vegard1

Jeg, personlig, fisker utelukkende SØ i saltvann og ikke i elv. Jeg bruker derfor også utelukkende "saltvannsfluer" - det er vel klassifisert som streamere(?)

Typiske SØ-fluer er jiggy, rekeimitasjoner som pattegrisen, kopperbassen, vaskebjørn osv. Jeg vet at jiggy og fiskeimitasjoner er veldig gode SØ-fluer, men om du ikke er helt stødig på kasteteknikken så er pattegrisen og f.eks vaskebjørn to enklere fluer å kaste med i starten. Lett å gå i fella med å ha for mange ulike fluer i boksen i når man begynner. Kjøp deg 5 stk av to- tre- fire ulike typer og lær deg inntrekksteknikken på disse.

Her er en god oversikt over SØ-fluer fra Eivind Berulfsen: http://www.fluefiskern.no/minflueboks/index.html

Dette ble litt off-topic, men :p

Endret av Odd Martin Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 15.13, Odd Martin Nilssen skrev:

Hei, @Vegard1

Jeg, personlig, fisker utelukkende SØ i saltvann og ikke i elv. Jeg bruker derfor også utelukkende "saltvannsfluer" - det er vel klassifisert som streamere(?)

Typiske SØ-fluer er jiggy, rekeimitasjoner som pattegrisen, kopperbassen, vaskebjørn osv. Jeg vet at jiggy og fiskeimitasjoner er veldig gode SØ-fluer, men om du ikke er helt stødig på kasteteknikken så er pattegrisen og f.eks vaskebjørn to enklere fluer å kaste med i starten. Lett å gå i fella med å ha for mange ulike fluer i boksen i når man begynner. Kjøp deg 5 stk av to- tre- fire ulike typer og lær deg inntrekksteknikken på disse.

Her er en god oversikt over SØ-fluer fra Eivind Berulfsen: http://www.fluefiskern.no/minflueboks/index.html

Dette ble litt off-topic, men :p

Skal iallefall gå til innkjøp av pattegrisen og vaskebjørn til å begynne med :-) Finnes dessverre veldig lite informasjon om inntrekkteknikk på nettet (Google, Youtube ang nymfefiske..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...