Gå til innhold

Oslofjordens tilstand


Truls

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bekymret-for-fisket-pa-ostlandet-1.14854377

Lysfiske, reketråling, bunntråling, mudring, ikke bruk av skillerist og overfiske. Mulig alle har bidratt, men et lyspunkt som står i denne artikkelen er at det har vært bra med småtorsk sist høst. Blir spennende å følge med og se om de vokser til. Frykten er vel egentlig om det er næringsgrunnlaget som svikter. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gjør i hvertfall ikke saken noe lysere, hvis de som har skrevet innlegget i steigan.no har rett og det tror jeg :

https://steigan.no/2020/01/triste-nyheter-for-indre-oslofjord-i-ny-rapport/?fbclid=IwAR2cvDx13Xl4gioE3UqxN_BBzGi8Xyy-7zHrUo7IaNIpVyNrmayXaNOXsHc

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slamdumpingen var svært uheldig, spesielt med tanke på at prosedyrene ikke ble fulgt og giftskyene spredte seg utover i fjorden.
Sprengningene av  hele 30 grunner for å få de svært forurensende cruiseskipene inn til Oslo havn var en like håpløs beslutning. Dette skjedde midt i gytetiden for torsken, forstå det den som kan:40_rage:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagsavisen.no/oslo/skitt-fiske-for-fiskerne-i-indre-oslofjord-1.1653089

Sitat

Når Geir Solhaug er ute og tråler etter reker ender mye annet opp i trålen. Ting som ikke skal være i havet, og som kalles søppel.

– Selv om det ikke er mitt søppel kan jeg ikke kaste det tilbake i sjøen. Noe som uansett ville vært uaktuelt. Jeg samler det inn og må kjøre opp til renovasjonsanlegget på Brobekk med det. Og siden jeg er næringsdrivende, så må jeg betale for å bli kvitt det. En håpløs ordning, sier han hoderystende.

– Her gjør jeg en jobb, og er med på å rense opp i fjorden. Og så forlanger kommunen at jeg i tillegg skal betale for det.

Man kan jo begynne å lure på om det er liv laga for yrkesfiske og trål, ikke bare i indre oslofjord, men også i ytre deler av Oslofjorden. Og mon tro om det "mye annet" de får i reketrålen omfatter diverse småfisk og annet yngel eller mat for div fiskeslag. Synd om det ikke skal kunne foregå et bærekraftig fiske, men slik tilstanden i fjorden er nå så burde det kanskje ikke beskattes i like stor grad, i hvert fall en periode. Øresund er jo et område til etterfølgelse hva angår forvaltning som kunne vært aktuell for hele oslofjorden (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Litt gode nyheter heldigvis!

https://www.dagsavisen.no/demokraten/millioner-til-sjoorreten-i-oslofjorden-1.1781049

Forøvrig så er det ganske mye ørret som går ute i sildestimene. Det har nok blitt en endring i hvor mye fisk som trekker inn på grunnene og forsyner seg av reker osv. I perioder trekker de inn, men i større grad virker det som de følger sildestimene.

Så får vi se om trenden med antall fisk på bekkene snur til en oppadgående trend igjen. Det hadde vært gledelig. Veldig mye nyutvandret småfisk i år, så det må jo ha vært grei oppgang mange steder. Bare å håpe at de får vokse seg store!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Leste denne jeg også. Vanvittig drøyt område som er bunntrålet i stykker. Men områdene er nok større, da de ofte tar en del turer utenom 'rutene' også. Vekk med garn og yrkesfiske i oslofjorden, og innfør økt minstemål, baglimit og maksmål. Og ikke minst må det bli lettere å bli tatt for de som bryter reglene. Dessverre langt fra rapport til iverksatte tiltak, men det virker som om det begynner å demre at noe må gjøres. Se til øresund mtp forvaltning.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne er lesbar. https://jaktogfiske.njff.no/fiske/2021/03/100-ars-overfiske-arsak-til-kollaps?fbclid=IwAR1hJu7JkJzcUMRer4-a-_CCZvvG5Ap-OeTobxbUt37groeUUnqM2sjzDtE

Vilt hvordan et par yrkesfiskere har trumfet sportsfiske når man tenker verdiskapning, og en ting jeg stiller meg skeptisk til er den nyere forskningen om at torsk er så liten del av selens kost. Denne forskningen er gjort etter torskebestandens kollaps. Når det ikke er noe torsk, så blir det spist lite torsk tenker jeg. Det som ville vært interessant er å se hvor mye torsk selen spiste når det var mye torsk.

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har vært i dvale noen år på fluefiskesiden men prøver å følge med også her. Ikke vært passiv ellers men jobbet med å spre det gode budskap om vern og restriksjoner. Jeg skulle ønske at man i tillegg til å få bort ødeleggende redskap også så på skarv-og selbestanden. Ingen, jo kanskje noen, vil ha dem helt bort men at de som er på jobb mange timer hver dag 365 dager i året gjør innhogg skjønner alle. Noen har sagt til meg at skarven tar bare småfisk og da skal det "frikjenne" den men all fisk starter som yngel. Som Truls sier blir det helt feil å undersøke selens spisekart og slå fast at den nesten ikke spiser torsk når torsken stort sett er borte. Jeg mener like mye som før at vi bør lage et pilotprosjekt innenfor Larkollen/Slagentangen og få engasjert flest mulig til en dugnad for fjorden. For om vi snakker hav eller land så er en robust natur den beste garanti. Der man tyner naturen til ytterpunkter skjer de negative tingene. " "Alle" vet det men å gjøre noe for å få det til virker å være umulig under saltvann i Norge. 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...