Gå til innhold

Renzetti vs Stonfo?


RolvS

Anbefalte innlegg

Stonfo kan jeg ikke si så mye om bruksmessig , men kjøpte en av de første Renzetti traveller saltwater når den kom på markedet. Oppgraderte til den nåværende kjeften da den kom. Den er mye mer funksjonsmessig enn  gamle typen. Stikka holder kroken bra, det eneste som er litt "simpelt" er o ringen som "holder" kjeften sammen, men det er verdens enkleste ting å bytte. Den holder kroken meget godt og enkelt å justere.  I en god stund´(20 år?) har jeg benyttet jeg en dynking barrakuda på hjemmefronten, mens renzetti stikka er med i bagasjen på tur. Nå en den den enkleste av renzetti modellene og slitemessig varer den livet ut. God å binde på. Synes det å stramme til rett rotasjonsmotstand er litt mer klønete enn på dynking stikka. Men husk jeg har en tidligere modell. Stoneflo vet jeg ingen ting om, bortsett fra at jeg lurte på om engang skulle bytte ut de jeg hadde til Stonfo Transformer. Mulighetene den har til å bytte ut deler til forskjellig typer fluer virker lurt og det var vel litt annerledes prio  av penger som gjorde at det ikke ble noe av. Med blanke ark hadde det nok blitt den

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om de du nevner. TMC Vise II Blue har jeg. En fansåtastisk stikke. Jeg liker spesielt den gode plassen rundt for å jobbe (som man jo selv kan justere alt på), og føler at kjeften kan holde hva som helst, selv om jeg stort sett holder på med de mindre krokene. Har lest en plass at det kommer med ekstra kjeft for store fluer, men tror ikke det var med min, ellers så er den bare lagt en lite lur plass. Eneste som er dust er at jeg måtte lime på gummiknotter under. 

Du ville sikkert ikke høre om andre stikker, men nå har jeg i alle fall gitt fasit :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til kvaliteten i kjeften på stonfo men tror det er ganske bra saker og den kjeften ser fint ut mtp mange krokstørrelser. Renzetti her harde og solide. Nå vet jeg ikke hva slags stikke du har Rolv? En sak jeg ble litt kjei på både Renzetti Traveler og Dynaking Signature som jeg har hatt var denne "kongsberg knekken" som er bak kjeften for å få true rotary. Den ga meg litt redusert plass på endel fluer og lite fleksibilitet. Å kunne tilte stikka bakover slik at kjeften kom mer opp var savnet. Mulig du kan gjøre dette på stonfo?

Jeg liker at flua kommer over selve stikka når jeg binder, det gir mye plass bak kroken og lett adgang. Kan vurderes hvis du føler for det. En stikke jeg er nysgjerrig på er Cotarelli, skulle vært artig å testet en slik, for de ser ganske fine ut og har hørt at det er veldig bra kvalitet. HMH har laget en ny en som ser interessant ut mtp. ergonomi, likner på en LAW. Heter TRV Spartan.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Stokkebekk skrev:

En sak jeg ble litt kjei på både Renzetti Traveler og Dynaking Signature som jeg har hatt var denne "kongsberg knekken" som er bak kjeften for å få true rotary. Den ga meg litt redusert plass på endel fluer og lite fleksibilitet

Der sa du det. Jeg bindere bare saltvannsfluer, gjedde og laksefluer selv og ser at det kan være noen hemskoer med de minste fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eirik Rusten said:

Du ville sikkert ikke høre om andre stikker, men nå har jeg i alle fall gitt fasit :)


Lufta er for alle, Eirik ;p

Jeg har sett litt på TMC Vice II, og har bumpet den mange hakk ned av samme grunn som jeg har tatt Renzetti Presentation 3000 ut av konkurransen. Jeg synes måten rz2000/stonfo Transformer og andre fester kroken på ser «bedre» ut. Skru-greia på TMC Vice II og Renzetti Presentation 3000 roper «inkonsistent krokfeste» til meg når jeg ser på stikka. Det går helt sikkert an å bli vant til, og det jeg mener om saken er basert kun på ting som flyter rundt inni skallen (aka fri fantasi) men jeg liker dem ikke ttongue Det er dog et godt poeng med TMC Vice II at du kan få kjeften godt over stikka for oss med ti tomler.

15 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

Nå vet jeg ikke hva slags stikke du har Rolv? En sak jeg ble litt kjei på både Renzetti Traveler og Dynaking Signature som jeg har hatt var denne "kongsberg knekken" som er bak kjeften for å få true rotary.

Jeg har en Anvil Atlas - denne er jeg by all means godt fornøyd med, men det er jo alltids gøy med no nytt ;p. Denne stikka har samme konfigurasjon som Dynaking Signature etter hva det jeg kan se, og som du påpeker , Rune, kommer dette kneleddet litt i veien for håndbaken på venstrehånda ved innfesting av haler på baetisene. Stålet i kjeften er ikke av samme kvalitet som på dyrere stikker, men ny kjeft koster 300,- så det er egentlig ikke noe problem. Jeg kommer nok til å beholde denne som «reisestikke» da den pakker ned ganske fint og er derfor relativt grei å ta med seg.

Stonfo Transformer har ikke fast knekk (for kjeften for små fluer) men et kne det går an å justere ikke helt ulikt stikka til Rusten. Da må man velge selvsagt mellom «true rotary» og fiklerom.

Heller mer og mer mot Stonfo her nå... :) Hjelper noen ganger å bare snakke om det.


En dude reviewing bindestikker med voldsom entusiasme (or not)  snakker om både Renzetti Traveler og Stonfo Transformer i denne videoen:

Her er en gjennomgang av alle stikkene i Renzetti Presentation også: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RolvS skrev:

Skru-greia på TMC Vice II og Renzetti Presentation 3000 roper «inkonsistent krokfeste» til meg når jeg ser på stikka.

Du får et perfekt krokfeste. Perfekt, sier jeg. Den er helt fantastisk. Du kan få prøve den om det blir noen bindekvelder noe sted vi er på samtidig. Kan ta den med på årsmøtet så kan du se på den feks.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Eirik Rusten said:

Du får et perfekt krokfeste. Perfekt, sier jeg. Den er helt fantastisk.

Skulle tro du fikk provisjon. :)

Har tenkt å forsøke komme meg avgårde på årsmøtet, er alltid interessert i å prøve utstyr.

Endret av RolvS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Blei det stikke på deg? Jeg har litt sånn heng på stikker som enkelte andre har på stenger. Jeg har hatt det meste de siste årene, men ikke Stonfo. Derimot har jeg en kompis som binder på Transformer. Den er veldig fin. Basen er litt lett syntes jeg, men det går an å skru opp bunnplata i den og legge til vekt om man ønsker. 
 Kjeften er meget fin og virker veldig solid. Det var dog et problem med rotasjonshuset på den stikka hans, men raskere og bedre servise skal man lete lenge etter. Vi kontaktet Stonfo, og 2 dager etterpå kom DHL på døra med nytt rotasjonshus på Stonfos regning. 
 

Renzetti har jeg derimot litt blandede følelser for. Får du en stikke som det ikke er problemer med, så er du good to go. Det er i utgangspunktet god kvalitet på det de lager. Presentation 4000 er den av de jeg har vært desidert mest fornøyd med, men oppstår det problemer og man kontakter Renzetti direkte, så er du heldig hvis du får svar og enda heldigere hvis du får hjelp. De har et stort problem der borte, og det problemet har et navn som begynner på L. Kundeservice og håndtering av garanti/reklamasjonssaken har se helt åpenbart ikke noen gode interne rutiner for. Jeg har flere historier, men kort oppsummert kommer jeg aldri til å sette henna i en Renzetti-stikke igjen. Ellers så har jo den danske importøren besørget en 40% prisstigning på omtrent samtlige av Renzetti-stikkene. Hadde du kjøpt Presentation 4000 ny fra til eksempel Skittfiske før november/desember 2019, så hadde du fått den for rundt 3400-3800 litt avhengig av hvilken base. Du kan jo sjekke prisen der nå, eller hos Stonefly... 
 

Cottarelli ser jeg blir nevnt her. Jeg har T-rexen på Tripod, men kjøpte også en liten gaffel og midge kjeften. Dette er ei bra stikke. Fin og ta med seg, overraskende stabil på tripod. God plass rundt kjeften. Og med de to store t-rex kjeftene så holder den store laksekroker uten å blunke og uten å skade finish på disse. Midgkjeften er mindre og lengere, og det er en fryd å binde små fluer på den. 
 
TMC vise 2 har jeg ikke lenger, men ikke fordi den var dårlig, bare fordi det ble meningsløst å ha ørten. TMC har jo også gjort noen mindre endringer i det stille opp igjennom på denne som har gjort den godt. Kan trykt anbefale denne. Dernest er prisen på denne rimelig ålreit sett opp i mot pris på andre krem-stikker. Det fremstår jo som Norge er det billigste stedet å få kjøpt akkurat denne. Sjekker du prisene utenlands, så er den omtrent det dobbelte og vel så det, mange steder. 
 

Ellers er C&F Reference ei vanvittig godt bygget stikke. Litt lett pedestall etter min mening, men resten er topp. Der er det ingenting som skrangler. God plass rundt selv små kroker, silkemyk rotasjon. Ekstremt nøyaktig laget. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall gjennomgang av stikker @Håvard Åsbø! Tusen takk. Tidløs feedback, nærmest, dette.

Har satt stikke-shopping på vent i et anfall av rasjonalitet (kjøpte kano i steden) men dette var nyttig uansett - ny stikke blir det før eller siden uansett :2_grimacing:... Har sett at Renzetti-prisene har skutt i været, og har tenkt den prisdifferansen ikke er verdt det - og dine betenkeligheter trekker i samme retning. Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å ende opp med en Stonfo Transformer ett eller annet sted innafor 18mndr fra nå... Med kroneprisflux og coronakrise ser den dog veldig billig ut hos Stonefly akkurat nå, til 3990...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er inne på dette med stikker.

Jeg har tittet på budsjettstikka til TMC, Solid Vise. Har noen erfaring her? Har egentlig vært godt fornøyd med min billige Snowbee Flymate, men festeanordningen på krok er noe som gir meg litt kløe. Jeg orker ikke betale 4000kr for en bindestikke ila de nærmeste årene, i hvertfall ikke når jeg ikke savner noe med den billige stikka utenom innfestingen av krok. Så fersk som jeg er så blir jeg ikke bedre enn den stikka ila noen år uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renzetti har nok vært et surrefirma i mange år. Først ute med roterende stikker (?) men sist på kundeservice. Sitter i skrivende stund å venter på 2 spiralfjær til min Master stikke. 300,- for to slike ::). Etter flere mailer som Renzetti ikke har svart på...... Skal bli interssant å se utfallet dersom disse to komponentene ikke får stikka opp til gamle høyder igjen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har 2 stk renzetti en traveler og en presentation 3000. Traveleren har jeg bundet mange fluer på og krokene sitter som støpt. Mange fluer er nok en plass mellom 5 og 10 000. Presentation stikka er perfekt for små fluer med forholdsvis liten kjeft og skru bak. Fordelen med renzetti er arbeidsplass samt at hodet er lite og lett nok til ikke å forstyrre rotary funskjonen. Dynaking er kokos på akkurat dette punktet. Når den kommer over topp punktet tar den fart. Alternativet er å skru den fast. Men holder uansett en knapp på regalen i sin enkelhet. Var en kort periode innom en stonefo kaiman. Kort klumpete og mindre arbeidsplass. Jeg liker å legge hånda på stikka når jeg skal feste materialer. Stonefo ser ut for meg å for stor knekk og kort hode. Da blir det vanskelig å hvile hånda samtidig som man får materiale på plass. Opplevde tilsvarende med snowbee Waldron.

Tore

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...