Gå til innhold
  • 0

Tørrflue eller våtflue til Fast Int. snøre


Sputnik

Spørsmål

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av Guideline Coastal WT Fast Int. Siden dette er en line som synker under havoverflaten, er det vel slik at jeg må kjøpe våtfluer og ikke tørrfluer? Hvis jeg skal fiske tørrflue så må jeg vel ha WF Flyt?

 

Og hvis jeg går til innkjøp av Fast int. snøre, så kan jeg også fiske med streamere og nymfer?

 

Skal fiske sjøørret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei Vegard,

Flyt brukes til tørrfluefiske, alt som synker kan brukes til nymfer, streamere, våtfluer... Graden av synk tilpasser du etter hvor dypt du vil fiske.
Siden du nevner havoverflaten så skal du ha fluer til sjøørret, og det er ikke klassiske våtfluer selv om de ville kalt dem det før. Det er mange her inne som kan gi deg gode forslag til hvilke fluer du skal ha. Sånn ca. hvor du skal fiske er til hjelp for de som anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
39 minutter siden, Rune Stokkebekk skrev:

Hei Vegard,

Flyt brukes til tørrfluefiske, alt som synker kan brukes til nymfer, streamere, våtfluer... Graden av synk tilpasser du etter hvor dypt du vil fiske.
Siden du nevner havoverflaten så skal du ha fluer til sjøørret, og det er ikke klassiske våtfluer selv om de ville kalt dem det før. Det er mange her inne som kan gi deg gode forslag til hvilke fluer du skal ha. Sånn ca. hvor du skal fiske er til hjelp for de som anbefaler.

Takk så mye for svar! Jeg nå lest litt rundt, og ser at våtflue er på tur ''ut'' og har blitt erstattet med nymfer og streamere. Vet ikke om dette stemmer, men fant en del kilder på dette. 

Når du nevner graden på synk, mener du da slow/fast intermediate eller mener du synk3, synk4 osv.. isåfall ser jeg den linen jeg skal ha kun har fast intermediate, og ikke synk 3 osv: https://www.guideline.no/produkter/flueliner/wf-liner/coastal-evolve-wf-6-fast-intermediate-104589-p0000103757

Nå har jeg litt lite erfaring om hva som skiller våtflue, tørrflue, nymer og streamer i utseende, og til hvilke formål jeg skal velge de ulike fluene. Ser f.eks at pattegrisen skal være en god flue for sjøørret, men det er vel en tørrflue?

Jeg skal fiske i Beistadfjorden, som ligger i Trøndelag. Jeg har ikke peiling på hvor dypt jeg skal fiske, og hva som må ligge til grunn for at jeg skal velge hvor dypt jeg skal fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, RolvS skrev:

Fast int, noen pattegriser og et par av flua som heter vaskebjørn så er du bra rusta til å gjøre Besistadfjoren utrygg for sjøauren :) 

Da skal jeg gå til innkjøp av et par pattegriser og vaskebjørner, takk for tips! :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Eirik Rusten skrev:

Du finner også mange eksempler på fluer i Fluedatabasen her på siden (gjør et avansert søk etter art sjøørret feks). Selv om disse er inspirasjon til å lage selv, så kan du finne lignende til salg i butikkene.

Lykke til :)

 

Akkurat, har ikke sjekket ut databasen så mye men skal ta en titt innpå der :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Coastal i fast eller slow int er begge bra etter sjøørreten. Med fast int kan du fiske ganske dypt om du trekker inn rolig, med slow int så kan du fiske rolig over grunne områder eller like under overflaten. Hva som er best for deg avgjør plassene du har tenkt å fiske. Langgrunne områder fiskes lettest med slow, men dypere steder og der hvor marbakken ikke er langt ut så ville jeg foretrukket fast int.

Av byttedyr så er det småfisk som kutlinger, sild/brisling, reker, tanglopper og tobis som dominerer, og jeg kunne klart meg sesongen gjennom med disse. Noen ville kanskje hatt en børstemark med i tillegg.

Av fluer kunne jeg foreslått disse, speykutling, runars deceiver (sild/brisling), cdc-reke (i rosa orange og naturell), kobberbassen (tangloppe) og en jiggy eller clouser i hvit. Da har du fluer som egentlig dekker hele sesongen. Du må ikke ha alt, begynn f.eks med rosa cdcreke og hvit jiggy så er du godt i gang. 

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 timer siden, Truls skrev:

Coastal i fast eller slow int er begge bra etter sjøørreten. Med fast int kan du fiske ganske dypt om du trekker inn rolig, med slow int så kan du fiske rolig over grunne områder eller like under overflaten. Hva som er best for deg avgjør plassene du har tenkt å fiske. Langgrunne områder fiskes lettest med slow, men dypere steder og der hvor marbakken ikke er langt ut så ville jeg foretrukket fast int.

Av byttedyr så er det småfisk som kutlinger, sild/brisling, reker, tanglopper og tobis som dominerer, og jeg kunne klart meg sesongen gjennom med disse. Noen ville kanskje hatt en børstemark med i tillegg.

Av fluer kunne jeg foreslått disse, speykutling, runars deceiver (sild/brisling), cdc-reke (i rosa orange og naturell), kobberbassen (tangloppe) og en jiggy eller clouser i hvit. Da har du fluer som egentlig dekker hele sesongen. Du må ikke ha alt, begynn f.eks med rosa cdcreke og hvit jiggy så er du godt i gang. 

Takk for flott svar og gode tips. Jeg skal nok gå til innkjøp av noen av de byttedyrene du listet opp! Blir spennende å prøve.. har god tro på rosareke, etter hva jeg har lest på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...