Gå til innhold

Rett linje


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg var på kurs med Mathias Lilleheim i fjor vår, og har siden ønsket replisere noe vi gjorde på kurset. Nå har jeg endelig fått ut fingeren, og kan samtidig poste opplegget her.

Dette er en sak for å øve inn rett stangføring - altså å bevege stanga i en rett linje - i fram og baksleng. Så lenge kasteren greier dét, samtidig som han har jevn aksellerasjon, er det sannsynligvis rimelig lite å utsette på både utførelse og resultat.

Øvelsen går ut på å «feste» hånda eller håndleddet til en stram snor, slik at hånda kan bevege seg fritt langs snora men med en gang du avviker fra den banen blir det motstand. Jeg har brukt en liten karabin og gummistrikk, men det er flere måter å oppnå samme på.

500B8575-D76D-4FB7-9EE3-2D3B86C1BD81.jpeg.0b062dbfa4056a097ab5be5fbe916997.jpeg

Her er hånda festet til strikk/line.

03349ACB-A2DA-4ADC-A712-5B9C702D7B41.jpeg.c40a47378f7cda7cbfeba0acc0a336b3.jpeg

Og her er håndposisjon i baksleng.

DA167380-3095-41C9-A757-AA4A15106059.jpeg.72a8bed1b57d9dfca0555fdc1024654e.jpeg

med denne riggen får du veldig bra feedback med en gang hånda vingler bort fra linja.

Denne øvelsen kan også gjøres med buttenden av stanga i hånda, samt å filme seg selv.

Dette var i alle fall for meg en viktig erfaring - jeg måtte justere ganske mye særlig i bakkant for å få rett linje. Jeg fikk stor forbedring på kasteteknikk etter det kurset, og jeg holder denne øvelsen som en av de viktigste grunnene for min egen del. :) 

Tight lines!

Endret av RolvS
  • Lik 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra øvelse det der, men gjør den utendørs med stang og snøre. Trenger bare ei buske og en teltplugg til å sette i bakken foran deg hvis man vil kaste litt "opp-ned". Den der brukte vi på instruktørkurs med Matthias og Harald i tja.. når var det.. 2003-2005 eller noe.. Jammen har det gått noen år. Var på to kurs med de kara hvor første var et instruktørkurs og det andre var med eksamen både praktisk og teoretisk. Var veldig bra opplevelse det der, rykk tilbake til start og ut i andre enden kom en ny og bedre utgave :-)

Kasta du vann også? Et plastkrus med litt vann som du slynger bakover er en fin drill for å se på akselerasjonen. Er man brå så blir det ikke noen bukt av vannet..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
3 timer siden, Kjell Grønningen skrev:

Lærte det samme vannkopptrikset på et kastekurs  i Middelalderparken med Henrik Mortensen i 2007. Prøvde så trikset seinere på kvelden på den lokale puben i Gamleby`n. Blei nesten kasta ut gitt...

Kjell.

Alkoholmisbruk er vel ikke så populært på pøbben nei ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...