Gå til innhold
  • 0

fortommen slår bak ved vannkast


bushman

Spørsmål

reviderer sesong 2019 hvor jeg startet å bruke vannkast etter en bra intro session fra Rune.

Jeg kom på at ofte så kom fortommen / flua ganske langt bak meg etter jeg ankret litt foran meg og startet kast framover. er dette vanlig at fortomen skives/går bak først etter flyline sin sti (d loop) også foran deretter, eller er det et tegn på feil ankerfeste / framkast? Bruker fortom på cca 15ft plus tippet og ankrer med butt delen på fortomen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Når fortommen slår bak deg, eller kommer inn og snur ved siden av deg når du starter framkastet så ankrer du ikke skikkelig, det er årsaken. Spiller ingen rolle hvor lang fortommen er., det må til en litt mer markant pause som gjør at fortommen/tuppen av linen setter seg til vannet. Dette er en klassiker som alle har slitt med før eller siden, man roer ikke ned nok. 
Tren på å være litt treg, se at fortommen lander på vannet og setter seg før du starter framkast, da vil du se at den snur der du satte den.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er vel kanskje mulig å få til dette hvis man har en konkav stangføring slik at lina plasker i vannet ved deg og fortommen aldri riktig setter seg. Det jeg mener med det er det typiske som mange gjør feil når de skal speykaste eller underhåndskaste: Stangtuppen går ned i løpet av innkastet/bakkastet før den går opp i stedet for å fortsette opp hele veien eller på samme nivå. Typisk er at man løfter lina litt opp så svinger man ned og opp med stanga, det er skikkelig krise og lager mye spetakkel på vannet. Hvis flere leser, noe jeg tror så kommer det noen tips her om innkastet som er 80% av hele underhåndskastet. Jeg tør våge påstanden om at dersom innkastet er godt så går resten av seg selv, more or less.

Innkast i 3 steg:

1: Løft - Start lavt, få kontakt og løft slik at linen slipper vannet, ta det med ro, løft pent, når mesteparten av linen er på vei opp fra vannet gjør du steg 2.

2: Vinkle - Når linen nesten har sluppet vannet kan du vinkle og gjøre klar til innkastet...

3: Innkastet startes også helt rolig med en aksellerasjon mot slutten. Dobbelttrekket settes inn mot slutten av denne fasen hvis man får til det. Bruk gjerne overkroppen i 2 og 3, vinkle ved å vri på overkroppen og kaste inn i et sveip. Det krever veldig lite stangbruk hvis man gjør dette. Verdt å teste og gir dessuten fin kontroll på stoppsted.

A: Er en høy stangføring, løfter høyt inn og høyt ut, bra når det er litt vind i ryggen og når man har litt lav linehastighet.  Sliter man med at det ikke strekker seg skikkelig ut så øv på å gå høyt inn og ditto høyt ut. Da får linen god tid til å rulle ut og det er en bra drill for å lære seg å løfte skikkelig før man vinkler og kaster inn. Vanlig feil er å dra lina for lenge i vannet før man løfter den opp og inn, da mister man masse fart, flua blir krisevåt og mye forstyrrelser på vannet. Man kan løfte høyt i fase 1 og bare holde høyden i fase 2 og 3.

B: Lavt inn og lavt ut, forutsetter god fart/dobbelttrekk og kan også være en bra drill på å kvitte seg med svinging av stanga underveis. Fokuserer på å holde en lav linje.. Kaster da nesten helt paralellt, litt høyere i bakkastet enn framkastet må det være uansett. Bra for å sette smale bukter med høy fart og for å komme seg best mulig unna plagsom vind.

innkast spey.png

  • Lik 5
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Ruben Petterson skrev:

Skulle ønske eg hadde fått til dette kaste. Har prøvd og lære, sett masse video og ender alltid me frustrasjon og samme resultatfffighting Masse rot me line og flue og garantert ikkje fisk :4_joy: 

Må bare ta det litt steg for steg så blir det greiere. Pri 1 er å lære seg å løfte linen fra vannet og inn til deg, øv med kort line ute bare fortommen og 4-5m.

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg prøvekastet litt. Det er fase en og to som jeg har problemer med. @Rune Stokkebekk du skriver: 

«1: Løft - Start lavt, få kontakt og løft slik at linen slipper vannet, ta det med ro, løft pent, når mesteparten av linen er på vei opp fra vannet gjør du steg 2.«

det som skjer for meg: når jeg løfter så ta lina drag i fortommen og flua og drar den under vann. Innkast ender opp slik at fortommen / slutt av lina ikke legger seg flat, men går gradvis oppover over vann. Ofte ankres bare 1-2m av fremre delen av fortommen. Prøvde å stoppe litt tidligere ved vinkling men da har jeg ikke nok plass /lengde for å utføre innkastet. Hvis jeg venter lengre så starter flua (si buzzer) å gå ned under vann og innkastet er ikke bra heller :-( to be continued..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

..da gikk det bedre denne gang. nøkkelen var å høre på @Rune Stokkebekk - bruk overkroppen. for det første så kommer vinkling litt mer dynamisk selv om delen av fortommen er under vann. men det enda viktigere er at startposisjon for innkast er litt lengre bak enn uten liten svingen i overkroppen. trase ved innkast er lengre og man holder tuppen på stanga i rett linje. når man bruker håndledd på slutt av innkast så er bukter pene og fortommen slår over lettere. jeg var overrasket på slutten av dagen hvor lite krefter må faktisk til til å utføre en vellykket vannkast. nå er det over til lengre klump. to be continued..

Endret av bushman
  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...