Gå til innhold

Boobies


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen tråd som passet for boobies[1], så da kan vi vel ha en... :) Jeg har tenkt å eksperimentere litt med boobies i vår/sommer. Dette er noe som visstnok bare er effektivt for regnbue på Høkensås, men de brukes jo flere steder - også etter SØ så noe må de da ha for seg. Det er kanskje heller ikke boobies i seg selv som er viktig, men en del nye fisketeknikker en slik flue muliggjør.

Denne er i «damsel» farver. En liten wollybugger, strengt tatt, med boobyøyne på tmc112tr #9 med gul bindetråd, struts og grønn wire.

42870065-E18E-4A35-A873-D293ECE869F0.jpeg.723ca0556bf7a8707334d67dd371f068.jpeg

[1] det er noen tråder her inne som diskuterer litt fisketeknikker som fungerer etter ørret. Søk etter boobies og se etter Vivelid.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RolvS skrev:

Ja, zonker med boobie-øyne på synk fem i mai tenker jeg kan være spennende... :) 

Litt mye tran nå kanskje ;-) Jeg har sett vannymfe-nymfer bundet "gurgler-style". Det kan funke tidlig på sesongen. Jeg har flere ganger sett vannymfer bukte seg rett oppunder overflaten tidlig på sesongen. Det burde jeg vel strengt tatt testet. Stripende vannymfe over grunnene ei uke eller to etter isløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pål Hedenstad Dette er boobie-tråden. Ikke gurgler-tråden. Ikke vannymfetråden. Og i alle fall ikke «sånn vi pleier gjøre det på våren» tråden. :22_stuck_out_tongue_winking_eye: (Forsåvidt er tråden også i seksjonen for fluebinding. Så vi er ganske far ooofftopic nå.)

Har du bilder av noen boobies du har bundet kan du jo poste dem her. :9_innocent:

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, RolvS skrev:

Har du bilder av noen boobies du har bundet kan du jo poste dem her. :9_innocent:

En høyst betimelig irettesettelse.  Jeg tar straffen og skal bestille meg boobies øyne og poste ei flue i tråden din. Og for ytterligere å bidra skal jeg finne en konkurransefisker som har testet dette i Norge. Mener det var noen i Drammensområdet som testet dette for noen år siden etter å ha blitt inspirert fra noen i konkurransemiljøet. Skriver inn informasjonen om jeg klarer å spore opp noen. Uansett; hold av plass for boobies i grelle farger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Pål Hedenstad said:

poste ei flue i tråden din.

Vi glær oss! :99_muscle:

22 minutes ago, Pål Hedenstad said:

konkurransefisker som har testet dette i Norge.

Litt av iveren min kommer fra Espen Vivelid-Nilssen, som har posta noen betraktninger på temaet her på forumet for mange år siden. Finner ikke posten jeg leste akkurat nå dog. Om du kan inspirere han til å ta en «gjesteopptreden» på siden igjen hadde jo det vært ganske innafor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RolvS skrev:

Vi glær oss! :99_muscle:

Jeg og...En bunt marabou og litt foam på tvers kan man utrette underverker med ;-)

Tok en telefon til Gisle Helgesen. Han er bedre på det som foregår innenlands enn meg. Han mente at Booby fluene hadde fått litt rennesanse blant enkelte nylig, så vi får se om vi får sporet opp disse. 

Han gav meg også to artikler som er verd å lese:

https://www.gooutdoors.co.uk/expert-advice/fly-fishing-with-boobies?fbclid=IwAR0DMW2AWN4-vFyMDkZjzZv9HXm76oM_ZRlreW4pE1VoEYAQpPJFa1eyGDw

https://blog.fullingmill.com/fishing-deep-with-boobies/?fbclid=IwAR2fgqiGjss-zh7PO68UNd484uqwx28S1S_AbdzblIcojS33UetNccHwaLM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var ute etter sjøørett her på søndag, og lot en av de rosa boobiesene henge på fortommen i ny og ned (jeg bytter flue hvert femte minutt eller så.) Det var den eneste flua jeg så så fisk på - hadde en følgefisk typ 5hg. I tillegg fikk jeg en slags fisk på den, se bilde. Fangst eller ikke, etter å ha fiska litt med en slik er jeg ganske sikker på at de kommer til å få litt fortomstid denne sesongen. Måten de beveger seg på i vannet, når de er dratt under, er ooohlala. :)

 

booby_flyndre.thumb.jpg.002311d427dcae0487c2618fb318b2b7.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boobies har jeg prøvd såvidt etter regnbueørret, da jeg bor ganske nærme grensen (40-50 min å kjøre til nærmeste "regnbåge" vann)

Det er et grådig effektivt fiske etter den arten iallefall.

Men nå ble jeg inspirert til å lage noen gjedde-boobies med store skumøyer og lett flash! Så takk for insirasjonen!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Er det mulig å få en liten oppsummering på hvordan disse gjorde det i 2020? :)

Jeg tenker selv på å lage noen slike, til driftfiske fra båt (packraft) type loch style, som etter planen virkelig skal testes denne sesongen... Først og fremst etter brunørret.

Endret av Thomas Kvernberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 3/17/2021 at 12:30 PM, Thomas Kvernberg said:

Kan jeg spørre hva du kjøpte til kanoen?

De hadde litt tilfeldig hos skittfiske tror jeg... blått, ikke stort... har kjøpt, ikke prøvd...

Ellers er det litt mer boobie-inspirasjon i denne snutten: 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...