Gå til innhold
  • 0

Flere stenger


Labbe

Spørsmål

Jeg er på utkikk etter ett nytt oppsett med stang snelle. Pr i dag er jeg en allsidig fisker og har en helt ok 9’ #5 stang som jeg synes fungerer til det meste, ønsket er mest mulig ørret på tørt. 
Men i fjor opplevde jeg som så mange andre har opplevd at vind gjorde stanga mi for lett og det slutter å vake. (Er derfor på utkikk etter en stang jeg kan bruke til kasting av streamere, slik at det er mulig å få en middagsfisk på tur. Skal  jeg gå for en #6 eller #7? Vil også kunne bruke den i noen lakseelver. 

Endret av Labbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Dette er i stor grad snakk om smak og behag, samtidig som du vil ha vanskeligheter med å vite hva som er best for deg uten å ha prøvd begge alternativene. 
Et alternativ som du kan vurdere, dersom du har en «spenstig» femmer, er å skaffe deg et sekser-snøre som du kan bruke på femmer’n når det blåser i overkant mye. (Jeg bruker dette) Etter litt erfaring med det oppsettet, kan du gjøre en ny vurdering av ei eventuell ny stang. Dette er i alle fall en rimeligere start enn å skaffe seg ei stang du kanskje ikke blir fornøyd med. 
Lykke til!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Jon Arne Tomter said:

skaffe deg et sekser-snøre som du kan bruke på femmer’n

I tillegg er det verdt å se på tapering på liner. Liner som Rio Outbound, SA Titan og GL Power Presentation har tapering som er laget for å sende avgårde litt større greier.

Med det sagt, jeg har en sekser jeg bruker på fjellet og en sjuer jeg bruker i fjorden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Samme her; 6'er til streamerfiske i ferskvann og 7'er i sjøen. Stort sett.

Skulle jeg valgt kun en streamerstang til ørret så hadde det blitt en kjapp #6. Men siden du også har tenkt til å bruke den til litt laksefiske, så hadde jeg i ditt tilfelle gått for en sjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt delte meninger om dette, min mening er at syver kan fort bli litt tyngre enn jeg ønsker til ørret og sjøørret, faktisk så bruker jeg en litt kvass syver til gjeddefiske med fluer opp til 25cm og tyngste jeg bruker i sjøen er klasse seks.

Får man en fisk som flater ut stanga, så kan man rette ut stanga, og ikke holde den rett opp, 45 grader holder i massevis så tar snella støyten for kjøringen og ikke stanga.

Et forslag og min mening er at du bør kanskje være en litt kvass femmer med et litt tungt femmersnøre/lett snøre i klasse seks. Kan kanskje virke litt lett for laks, jeg vil si det kommer an på størrelsen på laksen og hvor stor og stri/utilgjengelig lakselva er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, Jarle TL skrev:

Samme her; 6'er til streamerfiske i ferskvann og 7'er i sjøen. Stort sett.

Skulle jeg valgt kun en streamerstang til ørret så hadde det blitt en kjapp #6. Men siden du også har tenkt til å bruke den til litt laksefiske, så hadde jeg i ditt tilfelle gått for en sjuer.

føler at gapet mellom #5 og #6 er så lite om du skjønner og tenker at #7 funker godt til streamere både i fersk og saltvann. Kan ta feil altså, men☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, Truls skrev:

Litt delte meninger om dette, min mening er at syver kan fort bli litt tyngre enn jeg ønsker til ørret og sjøørret, faktisk så bruker jeg en litt kvass syver til gjeddefiske med fluer opp til 25cm og tyngste jeg bruker i sjøen er klasse seks.

Får man en fisk som flater ut stanga, så kan man rette ut stanga, og ikke holde den rett opp, 45 grader holder i massevis så tar snella støyten for kjøringen og ikke stanga.

Et forslag og min mening er at du bør kanskje være en litt kvass femmer med et litt tungt femmersnøre/lett snøre i klasse seks. Kan kanskje virke litt lett for laks, jeg vil si det kommer an på størrelsen på laksen og hvor stor og stri/utilgjengelig lakselva er)

Ja for det er der jeg sikkert har bomma litt i fjor når jeg har ett helt vanlig wf flyt snøre. Med en gang jeg satte på noe som var tyngre enn tørt sleit jeg fryktelig, og med vind i tillegg da så.. men hvis jeg har forstått det riktig så trenger det nødvendighvis å være størrelsen på stanga som er utslagsgivende men ett litt tyngre snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Utforming på snøret, og fortom, både lengde, tykkelse og utforming har mye å si. Et snøre med litt kort klump og særlig en kort fronttapering hjelper. Om du bruker en kortere fortom med tykk buttdel og litt tykkere spiss så tror jeg nok det hjelper mye.

Gjeddefluer blir aldri pent å kaste uansett klasse, men en streamer på 8-10 cm med litt fortynging bør la seg kaste med klasse fem og seks og de fleste stenger takler fint en snøreklasse tyngre enn hva som står på stanga.

Kan kanskje være verd å prøve før du kjøper ny stang. Alltid gøy med nytt utstyr, men ikke sikkert det er nødvendig.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 26.2.2020 den 22.40, Truls skrev:

Utforming på snøret, og fortom, både lengde, tykkelse og utforming har mye å si. Et snøre med litt kort klump og særlig en kort fronttapering hjelper. Om du bruker en kortere fortom med tykk buttdel og litt tykkere spiss så tror jeg nok det hjelper mye.

Gjeddefluer blir aldri pent å kaste uansett klasse, men en streamer på 8-10 cm med litt fortynging bør la seg kaste med klasse fem og seks og de fleste stenger takler fint en snøreklasse tyngre enn hva som står på stanga.

Kan kanskje være verd å prøve før du kjøper ny stang. Alltid gøy med nytt utstyr, men ikke sikkert det er nødvendig.

Hva tenker du angående oppsett på flueline og fortom til slikt fiske? Flyteline med synkefortom, slow int ? Kjøper du flere spoler til snella ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For egen del så foretrekker jeg slow int eller intermediate da jeg ikke liker bevegelsene i overflaten man lager når man fisker aktivt (inntrekk) med flyteline. Barrio slxi er en line jeg liker godt, god line til en mer fornuftig pris enn mange andre fluesnører. Jeg bruker en tapert fortom på 9 fot som jeg kutter litt av spissen av, og knyter på en mikroring og 1-1,5 meter spiss. Spissen bruker jeg gjerne 0,16-0,20 i ferskvann, 0,25 til sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, Truls skrev:

For egen del så foretrekker jeg slow int eller intermediate da jeg ikke liker bevegelsene i overflaten man lager når man fisker aktivt (inntrekk) med flyteline. Barrio slxi er en line jeg liker godt, god line til en mer fornuftig pris enn mange andre fluesnører. Jeg bruker en tapert fortom på 9 fot som jeg kutter litt av spissen av, og knyter på en mikroring og 1-1,5 meter spiss. Spissen bruker jeg gjerne 0,16-0,20 i ferskvann, 0,25 til sjøørret.

Ja riktig. Jeg har prøvd lite liner så det er greit med litt input. Er jo så mye å velge i at man kan bli gærn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...