Gå til innhold

Stangringer - legge på ny lakk


Anbefalte innlegg

Sånn som jeg kjenner meg selv så ville en slik detalj 'irritert' meg litt hver gang jeg brukte den gjeldende stanga, så jeg hadde tatt de opp og surret på nytt. Skal sies at dette er en estetisk sak som ikke har noe å si for stanga eller ringene, og de vil ikke slippe eller noe sånt. Måten å unngå dette på er å legge på litt etter litt lakk der hvor surringen begynner å gå opp på foten av ringen, og la lakken fylle opp hulrommet. Da presses luft ut og lakken fyller opp hulrommet. Når det er gjort så går man løs på resten av surringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig at det er irriterende på en så flott stang. Ut fra  bilde ser det ikke ut som det luft som er kommet fra tunnelen mellom tråden og ringfoten, men mer under blanding av epoxyen eller under påføring. Selv har jeg motorisert epoxymixer, men blanding med en plastpinne eller metallg er tingen , men for guds skyld ikke tre. Ferdigblandet epoxy heller jeg ut over ett lite stykke aluminiumsstykke, bruker aldri epoxy direkte fra blandebegeret. Blåser enten forsiktig luft fra et sugerør over blandingen, eller varmer forsiktig aluminiumsfolien opp litt fra undersiden for å bli kvitt ev luftboble eller punkterer de ev en blanding av metoder. Tar den så hvile litt. Så kommer påføringen, bruker du pensel så la tråden suge opp epoxyen fra penselen mens du roterer stanga, aldri male. En varmekilde et kort øyeblikk ved de ferdige surringene  med epoxy hjelper til å bli kvitt små luftbobler. En hårføner går men stor støvfare, mens varm fra f.eks en halogenpære går fint. store luftbobler kan taes  med en nål. Men rot minst mulig med epoxyen annet med forsiktig varme. Mulig du kan alt dette, men da har jeg nevnt det. 

Er du som meg pirkete, hadde jeg surret det på nytt. Bruksmessig ikke nødvendig, men for egoet ja. Jeg setter maskeringstape av den blå typen i enden der epoxyen slutter ( ev en strikk) og atr et barberblad og skjærer og lar det skal langs toppen av ringfotenfra emnet mot øyet. Tapen har jeg som en sikkerhet for ikke å lage merke/ hakk i emner. Bruker varme forsiktig fra hårføner og myker opp epoxy og fjerner den mekanisk med neglen/ gammel kredittkort eller lignende . Pass på ikke å varme opp emnet mer an at det går greit å ta på det (40 grader?). På noen emner kan ta polere vekk epoxyrestende med rødsprit, på andre tar det coatingen. Bare rengjør emnet godt med microklut og rent vann  etterpå. Bli mer og mer forsiktig nærmer toppen du kommer . Har klart å knekke stang selv i denne prosessen. Mulig du vet at du vet alt det jeg har skrevet, men i såfall er det et et tips til andre. OG EGOET MITT HADDE NOK AT JEG SURRET DET PÅ NYTT/ EV PRØVD Å PUSSE DET VEKK:Er det bare noen mikrobobler på overflaten eller like under går det å skrape /pusse  de vekk og påføre ny epoxy.Husak bare å pusse hele surringen så ny epoxy får feste. I og med at du kjører så transparente surringer er det mulighet for at det bli synlig at du har fjernet surringen og gjort det på nytt, så kanskje det beste er prøve på en surring å se om du klarer å skrape/pusse  vekk luftboblene og legge på et nyt lag epoxy.    Selvom den gamle epoxyen blir melkehvit blir den klar igjen når ny epoxy kommer på. Lykke til

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over mye av det du har skrevet men det er til god hjelp å få det nevnt igjen. 
Vil jo tro at så lenge ringen sitter fast så er det ikke noe fare men her slår EGOET inn så det holder samt det å gå rundt med vissheten at man selv ikke syns det ser bra ut.

Da jeg bygde 686-stanga så bestod første strøket av 50/50 av lakk og tynner. Da fikk jeg mata tråden skikkelig.

Om det blir litt forandring og det ikke blir helt gjennomsiktige surringer får være 2.pri i denne sammenhengen.

Det blir en fin helge jobb og litt avveksling fra fluebindinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tynne epoxyen med 20-25 % rødsprit etter at epoxyen er blandet.

Det hjelper veldig på boblene. La det stå et par min etter blanding. Brukstiden blir forlenget også på den måten, men dette er kaanskje først og fremst en vanesak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig at jeg har tilgang på isopropanol (som er helt blank) som jeg bruker for å tynne ut lakk/epoxy. Bruker isopropanol også til mange andre ting som for eksempel rengjøring før liming,uttynning av fugemasser, lete etter hull i vadebukse, mm. Bare må ha ei flaske i mitt skap for alle rare ting jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...