Gå til innhold

Nybegynner - første forsøk


Aronnes71

Anbefalte innlegg

Jeg og min kone har allerede begynt å planlegge sommerens langtur, Sørøya på langs. I fjor startet vi i Bodø og kjørte nedover kystriksveien med mange stopp og turer. Jeg savnet en lett 4-5 delt fluestang å ha med meg på tur så nå tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en. Og som dere vet fører et nettsøk ofte til helt andre ting enn det man egentlig skulle ha :) Jeg havnet på www.arctic-fritid.no og de solgte fluestang byggesett... 

Jeg har tidligere vært ivrig modellflybygger, driver å bygger gitarer og basser fra bunn av og nå holder jeg på med møbelbygging på hobbybasis (er utdannet lærer). Så da tenkte jeg at det hadde vært artig å teste å bygge egen stang.

Men jeg er som sakt helt nybegynner på dette. Har lest litt på nett og vært litt på Youtube. Tror jeg skal klare å få til et OK resultat, men er det noe jeg må være obs på? Fallgruver eller gode tips. Legger ved bilde av stanga jeg har kjøpt, og kommer til å legge framgangen her på siden.

Cheers
Tore, Alta

stangemne.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aronnes71 og velkommen til forumet.

Er ukjent med dette stangemne.  Mulig at Truls eller Terje kan hjelpe deg videre ved valg av emne.

Når det gjelder bygging finnes det mange gode tråder som omhandler dette. (finnes på 2 forskjellige plasser under stangbygging)

Man må ha noe som gjør at stangen kan ligge stille når man surrer på tråden. det må også være jevn belastning på tråd.

jeg fikk mange gode tips når jeg bygget stang nr 2,4 og 4 her på forumet.

mulig noen av mine tråder kan hjelpe deg litt også.

Bloke XLSG 7,6 4wt 

 Bygging av Epic 476 og hjelpemidler

Tørrflua

 

 

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er ikke noe tvil om at du kommer til å klare stanbyggingen helt fint. Hvor mye tenkte du å legge i prosjektet?

Utstyret du trenger må ikke nødvendigvis koste deg spesielt mye. jeg kjenner ikke stanga du har sett for deg, men det har heldigvis blitt langt mellom stenger som er direkte dårlige. 

En pappeske som du skjærer toppen av og skjærer inn et hakk i hver side som du kan legge stanga nedi er et helt og stativ for både surring og epoxytørking. En bok som du lar tråden gå gjennom gir stramme nok surringer.

En ting jeg vil råde deg til er å prøve deg frem med surring og påføring av epoxy på bunndelen av stanga, der håndtaket vil dekke. Da får du fort følelsen med trådsurring og påføring av epoxy. Legg på epoxy tidlig nok på dagen om du tørker den uten motor, den trenger litt lang tørketid og bør snus så ofte som mulig egentlig. Styr unna 5-min epoxy når du limer snellefeste og håndtak.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klar du fint med de tipsene som ligger line.Det jeg vil tilføye er være nøye med slipingen av ringfoten .Å være sikker på at de ikke er noen ørsmå grader som kan grave seg ned i stangemnet og ødlegge det under press. Ikke surre surringene hardere at det går greit å justere ringene og få de på linje. Epoxyen: Bruk så lite du kan på hver surringen og mindre du gjør med den bedre blir det som regel. Min erfaring at det er bedre og bruke to tynne tynne strøk enn å prøve  et tykkere et. Ting med silikon i seg er fy fy under byggeprosessen pga av faren for fiskeøyne på epoxyen. Surre stativ noe enkelt som Truls sier. Jeg kjøpte det enkleste fra flexcoat i 1991 og bruker det enda, det eneste jeg har. Lykke til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...