Gå til innhold

Stillevannsfiske 2020


bushman

Anbefalte innlegg

RolvS skrev (8 timer siden):

Ligner på fisk fra Thingvallavatn på Island den der, grattis med nydelig fisk! Sesongen din er vel så bra så langt i år, at du må ha pause så framtidige sesonger ikke blir nedturer?

Ja, det ser jaggu ut som en sånn islandsfisk, enig. Det er veldig klart det vannet der, ser jo fisken sprelle der nede når du sitter å tauer på den med fortommen og litt line ute. Det har vært veldig bra sesong sålangt ja, men så har jeg jammen vært ganske mye ute også. Logga nettopp tur ut nr 32 siden starten av april.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med vulgataklekking i dag og det viser bare hvor vanskelig dette fenomenet er. Er det ikke nok klekking blir det heller ikke noe aktivitet og vaking.
Reiste videre og fant en leside i et annet vann hvor det var masse klekking av vespertina. Denne lille døgnflua skuffer sjelden. I noen vann klekker den hver dag i over 2 uker og det sier seg selv at muligheten for å lykkes er betydelig større her enn å finne en vellykket vulgataklekking. I og med at det var fuktig vær i dag satt lepto'n lenge på vannet og da er fisken mer på hugget. Tidligere under høytrykket ble stort sett bare oppstigende nymfer og enkelte klekkere godtatt.
En fin dag på skauen selv om det ble surt og kaldt etter hvert.
Vulgata i snellespolen gir ikke noe rettferdig bilde av dagens aktivitet da det er vespertina som ruler. Det ble 5-1 til vespertina over vulgata og det er ikke første gangen<<l.

Aure 1.jpg

Aure 2.jpg

Vulgata.jpg

Endret av knut
presisering
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tur ut idag, to stykker på land og ein mista grunna dårlig knute eller spiss. Testa knuten etter neste flue var kommet på og den røyk. So bytta spiss for sikkerhets skyld og då virka da som om knuten holdt. Bytta spiss før eg reiste ut idag men kan vera litt svekket ytterst på spolen :huh:? Fin tur, fin fisk :D

Endret av Ruben Petterson
Fekk berre med ein video
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig fin tur i går, selv om vinden tidvis var for sterk og enkelte av ørretene var vriene så det holdt. De gangene vinden løyet litt tok aktiviteten seg opp, og vi så noe vak. Litt spesielt for man kunne finne en og annen fisk som gikk helt inne mot kantene og bare laget rolige hvirvler i overflaten. Veldig spennende og flere fisker tok med knept en halvmeter snøre utenfor stangringene.

Ovverrasket en fisk som kanskje sto en meter fra meg. Lot den få litt ro og etter at den hadde begynt å vake igjen så fikk jeg den tilslutt til å ta. Det var en ekstra deilig følelse for da hadde det vært vrient en stund. Ingen kjemper akkurat, men fisk på +/- halvkiloen som er veldig spreke og gir en skikkelig fight på en treer. Tror samtlige tok på cdc mygg.

 

1592151803937_20200613_151838.jpg

1592151150360_20200613_141210.jpg

20200613_141137.jpg

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De fleste har sikkert sett klippet av ørret som hopper etter libeller som flyr like over vannflaten.  Jeg var så heldig å oppleve et lignende scenario for litt siden. Utrolig å se store ørreter sprette klar av vannet for å få tak i disse godbitene. Dagen hadde vært veldig treg helt til vinden roet seg litt ned og insektene krøp frem av lyngen. Var så heldig at jeg klarte å snike meg innpå en stor ørret som sto utenfor en steingrunne. Den tok med et kjempeplask og sto lenge og stanget uten at jeg hadde sjanse til å rikke den av flekken.

Nydelig ørret rett og slett. 

 

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har det naturlig nok vært stille en stund, men nå bør folk begynne å kjenne sin besøkelsestid i marka også.
Småmauer'n har begynt å røre på seg og jeg har vært ute 3 turer for å se etter dem. Første svermingen jeg vet om kom 31 juli og da var det ganske mye på farta visse plasser. Der jeg dro var det ikke allverden men litt. Dog skuffende med vaking og jeg måtte runde av alt for tidlig. Var ute forigårds og det var lunkent med maur.

Men i går var det litt mer, nok til at det kom opp litt pen fisk. Ikke mange som vaka mye men litt her og der. Var ved vannet sånn 18.20 og så litt maur på vingene, fram til kl. 19 så kom det litt i ny og ne og satte seg utpå og fisken kom litt igang. Brukte nesten all tiden på å komme i posisjon for å få kastet på noen uten å skremme dem. Skremte en pen fisk ved at jeg var litt for ivrig med å legge ut flua slik at den trolig fikk lina over hodet. Så ikke no mer til den, mulig den bare ga f også. Litt typisk for flere fisker at de tok en runde på 5-6 vak så ble borte. Men fikk da bra retning og hold på en og fikk lagt flua forsiktig ut i banen og den tok (en guumaur krok 16), overraskende sprek til at det er 19 grader i vannet på rundt 70-80cm. Men dette er et dypt stort vann så det stikker nok ikke så dypt. Fisken var vårsprek og kom seg fort. Etter den så klarte jeg å bomdra en pen, ble alt for triggerhappy på kort hold. De tar seg ofte god tid til å slurpe disse fluene forsiktig i seg, hehe..

Vel det der vel å anse som en liten "kick-off" for høstsemesteret selv om jeg har vært ute i juli også og fanget ganske bra en dag (30de). Gjelder å smi nå for den som vil oppleve maur. Dager som er stille, varme og gjerne litt sånn trykkende luft er prima.

IMG_6680.jpg

IMG_6688.JPG

IMG_6697.JPG

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 18.8.2020 den 8.17):

Det er da det smeller på!

Blanket i dag også, ikke ett eneste vak og se. Vanskelig å bedømme ukjente vann, får prøve på nytt om 4 ukers tid, og håpe at det er mulig å komme i kontakt med noe fisk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (13 timer siden):

For en vakker fisk! Gratulerer! Finnmarksvidda?

 

Jarle TL skrev (13 timer siden):

For en vakker fisk! Gratulerer! Finnmarksvidda?

Takker. Finnmark ja. Det korrekte hvis man spør de lokale er Laksfjordvidda. 

Det ble jo ikke Kola i år så da tok vi en tur til Finnmark da vi hadde billetter. Tviler på at det blir Kola i 2021 så da blir det nok Finnmark igjen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nok en blanketur i boka. 2 Netter i telt ved ett vann ikke så langt unna Bagn. Krevende forhold til tider, men det er nok fiskeren det står på. Sliter med å få nettkjenning når det ikke er vak og oppdrive, så må nok lese meg opp i vinter. Fikk knust telefonen om man absolutt skal nevne noe.  

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever selv veldig vanskelige forhold nå, her i Hallingdal. Vært på flere turer uten å finne fisk, både i sillevann og elv. Selv om vannet var dekket av døgnfluer og flere vårfluer var det i helgen vanskelig å oppspore noe overflateaktivitet. Noen som har gode forklaringer på den dårlige aktiviteten nå for tiden? Vanntempen er god og det finnes rikelig med mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg endelig en tur ut i skauen i går, men det ble bare dårlig stemning. Første vannet jeg var ved skjedde det ingen verdens ting. Tilogmed de to slukfiskerne som var der, dro etter kun kort tid. Eneste var en jæskla fuggel som holdt på og lurte meg flere ganger. Her var det ikke ett eneste vak, og i dette vannet er det bestandig minst ett vak uansett hvor råtne forhold det er. Ingenting. Jeg gikk tilogmed rundt vannet med minizonkern, ikke et eneste hugg. Snodig.

Dro derfor videre til et annet vann. Her så jeg et fint vak i en vik før jeg hadde fått av meg sekken. Gikk i posisjon og kastet ut. Først enda et vak 20 meter unna. Så et mye nærmere, og så tok den flua mi (daddy of course). Bomdrag de luxe. Var nok en ganske fin fisk, for den flytta bra med vann. Fisken ble nok skremt for den slutta å vake, så da var det frem med vente-kaffen. Begynte å vake litt til siden for plassen min, men denne klarte jeg ikke å få kasta ordentlig på. Var bare 3-4 vak litt her og der uansett.

Så slutta det helt, og jeg dro til et annet vann. Også her var det et vak umiddelbart når jeg kom frem. Fikk kasta på den, og også her ble det et duste-bomdrag. Slutta helt å vake, og jeg dro hjem lenge før det ble mørkt. Orka ikke prøve flere vann. Var bare sur. Godt mulig det ble noe mygging på kvelden, men jeg orka ikke tanken på å sitte i bellyen eller vente noe særlig i små-vanna :)

Det var utrolig stille i går, bortsett fra de to jeg dro bom på. Helt utrolig, men det var jo svææært lite på vannet. Så et par vårfluer, men det var nesten ikke noe annet tjafs å se utpå. Var jo en fin dag, så det burde vært litt mer action. Synes jeg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nok en tur til samme vann tror jeg årsaken til liten overflateaktivitet viste seg. Fant meg en plass tidlig på morgenen ved marbakken og så noen få ørreter som gikk nærme overflaten. Det var god klekking av både fjærmygg og små døgnfluer (som jeg ikke helt har klart å finne navnet på) og noen større siphlonurus. Var vanskelig å få fiskene til å ta, men hadde til slutt en på som jeg mistet (tok en liten buzzer). I lunsjpausen kikket jeg tilfeldigvis ned og oppdaget store mengder marflo som satt fast på begge beina mine. Det er vel god grunn til å anta at det er disse ørreten går å beiter på nå, selv med så mye mat tilgjengelig i overflaten. Blir spennende å teste noen marfloimitasjoner neste gang! 
 

70ABF883-2535-42F6-9C10-28CC7B749779.jpeg

23FC57E0-DEAD-4D52-BA57-F6783E6E6C72.jpeg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har neimen ikke vært enkelt å være skaufisker på østlandet i august og sept sålangt i år. Tror jeg knapt med unntak av 2018 sett mindre liv på denne tia og tidligere.
Men det ser ut som det er i ferd med å rette seg til litt. Jeg tror nok at varmen i august forskjøv ting ganske mye og at klekkingene kommer litt seinere nå enn normalt. Tipper ei uke ca. På denne tiden i fjor var det bra fart i myggen men nå har jeg kun sett bittelitt og veldig dårlig aktivitet. Målte 14,5grader i et vann her torsdag og det er nok 2-3 grader over det som var på samme tia i fjor. Så det braker vel løs snart :8_laughing: Var ute på en runde i blåsten i går og testfisket et par vann jeg satte ut 1årig fisk 26 april i fjor. Da var de ca. 12cm... nå var de fra 32-35cm og nesten 500 gram på de største. Det må jeg si er veldig lovende. Hiver med et bilde av en av dem.

Så ble det litt streamerdenging fikk en ok på 750gram på minizonkern og noen mindre, hadde flere som nafsa i zonkern men de satt ikke skikkelig.  Tilslutt havna vi i et annet vann som hadde litt mer le og der fikk jeg jaggu en eldre luring inntil torva på en daddy krok 12 på pene 1,2. Spådd finere forhold til uka så får vi se om det er bare "luremus" eller fakta. Yr har nesten vært kroniske i år på langtidsvarslet med lite vind. For så så tverrsnu et par dager føre...

testfisk12092020.jpg

daddy12092020.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige ørreter! Ser ut til de 'nyutsatte' har hatt et godt matfat å ta av siden utsett. Hvor mye regner du at fisken legger på seg de første årene, synes 20 cm økning hørtes veldig veldig bra ut. 

Hadde vært gøy å kunne runde av sesongen med en fin fisk på tampen.

Hadde sesongens siste tur i et område i går. Veldig flott område men 7 + sekundmeter sur vind er ikke tørrfluevær. Hadde en fisk oppe etter en streaking caddis tre kast på rad og det ble med det. Den bommet på flua.

Blåbærene var gode og naturen utrolig flott. Så vi var enige om at det var langt fra en bomtur, tross dårlig uttelling

 

20200912_150002.jpg

Endret av Truls
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Truls

Veksten jeg har sett nå i disse to vannene synes jeg er eksepsjonell. Allerede i fjor var de over nesten 20cm på høsten. Disse fiskene har fulgt veksten på fisken vi har på anlegget fra 1-2år.

Gjennomsnittlig ligger ofte veksten rundt 150gram i året for de fleste aldersklasser. Det som er ganske interessant er at de vokser ganske ujevnt disse jevngamle fiskene. Man har gjerne en øvre 25% som vokser nesten dobbelt så fort som de nedre 25% som ikke har skjønt greia. Og gapet mellom disse bare øker på ettersom åra går til de øvre 25% stagnerer. Så seinere smått kryper de andre nærmere men blir ikke like store. Den store fisken jeg fikk i går er 9 år gammel i år. Den ble satt ut i 2012 og i 2017 var den oppe på 1,2-1,3kg. Siden har den bare holdt matchvekta. Det tiltross for at det er rikelig med kyte i vannet, ingen andre arter fisk. Men jeg har sett de har stoppa opp før for så å ta nye steg etter noen år med samme vekta. Gode sommre har nok mer å si enn vi aner når det gjelder vekst på ørret. Flere vann var tydelig merket etter sommeren 2018 men det gikk seg til ila 2019 og i år.

Hvis det er litt ok vann uten for mye fisk så mener jeg at noe slikt er ganske normalt hvis man setter ut 1-åringer på våren.

- Etter 1,5 år i vannet/2,5-år gammel (høst): 24-26cm og 140-160gram ca.
- Etter 2,5år i vannet/3,5-år gammel (høst): 350-400gram ca.
- Etter 3,5år i vannet/4,5år gammel (høst): 500-700gram.

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jarle TL skrev (14 timer siden):

Gratulerer med flott eksemplar! Ikke værst den zonkern der :-)

Nei, den flua der har gjort mang en fisketur til en suksess både i elv og vann. Snabbisen på fredag var av den spesielle typen, aldri sett fisk i den kaliberen i det lille vannet. Ikke hørt om det heller, har vel sett en og annen som kan være godt over kg vise seg typ 1 gang. Var moro når den tok au, var i knestående, fisket systematisk og så fisken komme fra baksiden på en utstikker ved land og rakk å tenke "WTF, denna er da jammen stor før den satt". Tipper jeg skal slite godt for å toppe den fisken i det vannet, håven sa over 1,5, men ikke 1,6.

Ble tur i går også, egentlig litt sterk i trua da det vannet hadde bra myggklekking forrige uke. Var tynt i går men vi fant da noen av det mindre slaget typ 30-36cm som vaket på edderkopper, små mygg og annet tjafs. Ble 4 slike i håven med nesten halvkiloen som best. Uansett fin dag i skauen med litt labbing i periferien for å sjekke ut noen nye vann.

 

171020201.JPG

171020202.JPG

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har dere slutta å fiske eller? Jeg har nå bestemt meg for å holde ut ei kule til. Ble 3 kjappe turer ut mot slutten av uka. Fre-Lør-Søn. Ikke mange timene ute men det trenger man ikke på denne tia. 2timer er jaggu nok. Fredag så fant jeg vakende fisk og fikk lurt en tass. Så bomdro jeg en grei en. Lørdag ble en fin 600grammer, litt spredte vak. I dag i tåka... +4 grader... egentlig bare tull å stikke ut. Men en gamlis kom jaggu og ville ha ut av tåkeheimen... borti 55cm... Hi!

08112020.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...