Gå til innhold

Materiell snur rund krok


bushman

Anbefalte innlegg

Lurte om hva er beste måten å forebygge at materiell snur på kroken når man fester med bindetråd? eks dryfly vingen. ser at den beveger seg mer eller mindre hver gang. prøver å ta løs runde og så et runde når jeg presser rett ned med når jeg trekker ned så sklir materiell ut med retningen bindetråd går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dele den opp litt så du binder lag på lag med materiale. Del opp til 1/3 mengde materiale og bind inn, så neste bunt.

Det hjalp i hvert fall for min del, og jeg fant ut at det ofte skal mindre materiale til enn man tror. Ofte tar man heller for mye materiale enn for lite.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 7.58, bushman skrev:

Lurte om hva er beste måten å forebygge at materiell snur på kroken når man fester med bindetråd? eks dryfly vingen. ser at den beveger seg mer eller mindre hver gang. prøver å ta løs runde og så et runde når jeg presser rett ned med når jeg trekker ned så sklir materiell ut med retningen bindetråd går.

For de aller fleste skyldes dette hvordan man legger press på/med trådholderen. Om du "sveiver" tråden på med samme kraft hele tiden, så skyves alt rundt i samme retning som du legger tråden. Løsningen er å stramme litt ekstra på et fast punkt. Ofte er det riktig å feste materialet med et relativt løst turn, og så stramme til når bindetråden er ført 360 grader rundt kroken. For å få til dette må man jobbe med bare noen få cm bindetråd på utsiden av trådholderen - kort avstand mellom krok og trådholder er viktig!

En fin måte for å trene inn riktig bevegelse er å feste en streamerkrok i stikka. Fest bindetråden ved krokøyet og surr jevne tette turninger tilbake til punktet rett over mothaken. Klipp av 10 cm ovalt tinsel og fest dette med et par trådsurringer. La den delen av tinselet som peker mot krokøyet være 3-4 cm langt. Nå skal du surre tråden tilbake til krokøyet samtidig som tinselet blir liggende på toppen av kroken. Du må nok korrigere litt av og til, men stort sett skal du kunne binde ned tinselet uten at det snor seg rundt kroken. Det går fint om du strammer tråden litt ekstra hver gang du passerer toppen (dette fordrer at bindetråden er ganske flat - iallefall at det IKKE er mye tvinn i tråden).

Når man først er inne på tips og triks, så har Globalflyfisher publisert noen små snutter med Wayne LuAllen på denne kanalen; https://www.youtube.com/channel/UC04Do8b0i0xoYSmvXn7Fn6g 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...