Gå til innhold

Once and away synker


LarsV

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er rimelig nybegynner når det kommer til fluebinding, til nå har jeg bundet en del maur og diverse caddis fluer som jeg brukte i høst. Nå som våren kommer driver jeg og forbereder meg på myggfisket og I den sammenheng vil jeg binde opp noen myggklekkere. Jeg har tidligere brukt once and away mønsteret med hell. Jeg har bundet opp noen nå, både med cdc og med poly yarn, men sliter med at de ikke flyter uten noe impregnering. Bruker dubbing eller peacock I thorax og tynt lag med dubbing på kropp på tmc 2488. Jeg har prøvd litt forskjellig med flotøren, stramme den over thorax og binde den litt løst for å skape en boble, men allikevel synker den. Lest at denne skal flyte som en dupp, men er det noe jeg har misforstått eller kan noen fortelle meg hva de gjør for å få den til å flyte godt? I alle bindevideor jeg hsr sett og bindebeskrivelsene her i databasen, så kan jeg ikke se at det gjøres noe spesielt ved innbinding av vingen/flotøren. Tusen takk for tilbakemeldinger ☺️☺️

Endret av larserlassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Jeg legger ved bilde av en med cdc og en med poly yarn, begge er str 14. Jeg er helt fersk på binding så setter veldig pris på tilbakemeldinger om ting som er gjort feil. Har gått til innkjøp av en del bøker, men de er fortsatt i posten! 

IMG_20200329_135145.jpg

IMG_20200329_135211.jpg

Endret av larserlassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om cdc er ganske "selvflytende" så er det smart å impregnere forsiktig, thorax også på disse her. Bittelitt Dry Magic, Cdc Gel eller Cdc oil funker fint.
Polygarn må ha impregnering for å funke, cdc bør ha. Cdc oppfører seg litt forskjellig man kan lissom ikke si at cdc er cdc. De hvite fjærene der flyter dårligere enn de brune naturfjærene og trenger impregnering. Det er noe med sånne hvite fjør, de er mykere og litt slappere i fibrene vs. de brune som er ufargede rett fra fuglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha det var godt å høre, ser de greie ut ellers? Prøver å binde dubbingen så stramt som mulig, men syntes det er litt vrient å få til i thorax. Har bestilt det nye flytemiddelet til Loon etter anbefaling fra en hos flyfisheurope så forhåpentligvis funker det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da gjøres det på neste. Jeg har sett at noen velger å binde inn cdc'en med tuppene først, slik at flottøren blir litt stivere, noen tanker rundt dette? Og hvor mange fjær bør man omtrent bruke? På denne over i 14 har jeg brukt to fjær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har I utgangspunktet bare handlet meg tmc 2488 og tmc 100, noen andre Kroker som er å foretrekke eller anbefales? Er også åpen for alternative løsninger som eBay eller lignende om noen handler derfra☺️

Legger ved ett bilde av flue nummer to etter innspill her, er det noen som har noen innvendinger på denne? Setter veldig pris på tilbakemeldingene deres! 

IMG_20200330_164356.jpg

Endret av larserlassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...