Gå til innhold

CDC MYGGEN


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Goood Kvællur!

Her kommer flue nr. 2 og det er ingen ringere enn CDC MYGGEN, en av de viktigste fluene mine for å etterlikne mygg og andre tovinger. Den ligger i basen allerede. Men her har jeg også prøvd å bruke litt tid på å forklare materialene og hva man skal se etter og litt om impregnering til slutt. Noen spørsmål så fyr løs.

Passord: CDCmyggen042020
 

 

  • Lik 8
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, bushman skrev:

Lurte om man bruker samme type CDC på klekker som på CDC myggen? Kanskje vi kunne få en video med Runes klekker og? Ev en som du bruker ofte?

Hei,

På Rune's Myggklekker eller Twinkle puppa så bruker jeg gjerne litt kraftige cdcfjær av typen som Swiss har. Det er samme type som de vi solgte med Guideline brand på og som Gero og Nordisk selger i bulk. Dvs. fjær fra franske ender som blir Foie Gras. Du kan også bruke wild mallard eller stokkand fra villfugl. I den flua så er det kritiske å få nok cdc, skal være ganske fyldig. Og spiller ingen rolle om man klipper vingen ;-) Det viktige er at fibrene er lange nok når du bretter fjæra og skal klippe. Den flua kan forresten lages i litt ulike varianter mtp. valg av cdc. Jeg dresser den godt siden jeg ofte bruker den som en indikator/toppflue sammen med en buzzer hengende etter. Cdc Myggen er også veldig fin å bruke som "dupp".

Jeg lurte på om jeg skulle lage en ren CDC film, ikke noe mønster men visning av ulike fjør og hvordan man kan bruke dem. Grunnen til det er at jeg tror mange bruker opp de flotteste fjærene først unødig og mangler dem når de virkelig trengs.. Jeg tenkte også og etter hvert lage andre filmer med rene teknikk saker og litt prat om ulike materialer.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pål Hedenstad skrev:

Bra film!! Stussa litt over lengden, men det viste seg å være helt riktig disponert. Klarer man ikke å binde Cdc myggen etter å ha sett denne filmen, er det ikke mye håp. Faktisk ikke noe i det hele tatt ;-)

Det er alltid noen poenger som kunne vært med typ lengder på ulike deler i form av i fht krok, skaft, gap etc. Hvis noen skulle lure så er lengden på fibrene min. 2X gapet. En cdc mygg skal ha litt lengde på fibrene, da fisker dem bra og"lever" på overflaten. Også justerer man litt ulikt i løkka før man spinner slik at man får ulike lengde. Ble lang film ja, skal si tiden flyr.. kunne ha babbla mer :8_laughing: Skulle jeg bare surra i vei så hadde det vært over ila 2min 31sek etter klargjøring av materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...