Gå til innhold

Amadou prosjekt


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Tja, så var mann i gang med noen merklige prosjekter igjen, denne gangen Amadou. Amadou finner man på kjuker i fra bjørk, kalt hestesko kjuke. Det er det nest ytterste laget som kalles for Amadou. For vår del er det egenskapen å trekke ut vann av flua som er interessant. Den er også brukt i gamledager som knusk for å lage ild. Amadou er læraktig og kan benyttes til mye som også lær brukes til. Finner man et premium stykke kan man faktisk lage seg en hatt. Men nok om andre bruksmåter.

Skal prøve å legge inn hvordan jeg har gått fram for å få de bitene jeg ønsker.

 

 

P_20200314_175815.jpg

Her er i julen rett fra skauen. Har funnet ut at de lyse har bedre Amadou.

 

IMG_20200405_010045734.jpg

Her har jeg skåret bort det ytterste laget og Amadou vises som lær. De nederste cm av kjuka er tykkelsen som regel for tynn til at det blir noe brukbart. Fra toppen og ca halveis ned er det som er brukbart på de jeg har funnet.

 

P_20200314_175829.jpg

Her har jeg skåret av den nederste biten av kjuka. Som bilde viser er lærlaget her tynt. Det lyse mitre er rør som må fjernes hvis man skal lage Amadou. Det jeg gjør når jeg har skrapt av ytter skallet og har kappet til den delen av kjuka som jeg vil ha. Snur jeg kjuka opp ned for så å bruke et stemjern for å fjerne rørene. Ta kun litt av gangen så knekker de greit.

 

P_20200408_132604.jpg

Når du sitter tilbake med lærdelen/amadou, renset for alt som ikke er Amadou, kan neste steg begynne. Putt delene i ei gryte og kok de. Jeg har latt de få et oppkok hver dag med nytt vann. I mellom oppkokene må bitene bankes lett og hvis det er mulig strekkes å dras litt i. Når den begynner å føles som åtte kvart lær kan du prøvetørke for å se om den er relativ myk. Jeg har krøllet og bøyd de under tørkeprosessen. Skal tørke sakte i romtemperatur. ( gjør nå et kokeprosjekt av Amadou i omo colour vaskemiddel)

På det siste bildet er ferdig tørket Amadou av flere kjuker. Disse er kokt i rent vann.

 

Endret av Tørrflua
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det Rune, kun for spesielt interesserte. Må nok være litt sprø for dette er masse arbeid. Tror timeprisen her blir meget lav om jeg skulle solgt de for 200kr. Som siste bilde viser er den ikke satt på noe stykke ennå så noe arbeid gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tørrflua skrev:

Enig det Rune, kun for spesielt interesserte. Må nok være litt sprø for dette er masse arbeid. Tror timeprisen her blir meget lav om jeg skulle solgt de for 200kr. Som siste bilde viser er den ikke satt på noe stykke ennå så noe arbeid gjenstår.

Nja, kan da være fin vintersyssel for noen og enhver. Husker jeg så en artikkel om hvordan lage slik i Fluefiske i Norden for sikkert +20år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa så, du er en av de innvidde (AUDA her var det ikke mere batteri igjen på nettbrettet .her kommer fortsettelsen.) i Amadou.

Egentlig skal amadouen ligge i saltpeter (KNO3) også, Men det er ikke så lett å få tak i lenger etter at en stappet en full varebil med en cocktail av dette å fyrte av.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...