Gå til innhold

Hva skal jeg binde til høyfjellet/vidda?


LarsV

Anbefalte innlegg

Hei! 

Var litt usikker på hvor denne passet, men prøver her. Har nå bundet Fluer i <<hele>> 2 måneder og føler grunnteknikker begynner å komme seg. I sommer har jeg planlagt to lengre fisketurer, hvor av mesteparten av fisket forhåpentligvis blir med flue. Jeg skal en uke på fjellet i Tydal i midten av Juli og så skal jeg en uke på Hardangervidda I området Finse. Jeg hadde derfor tenkt å binde opp noen bokser som skal med. Hadde I utgangspunktet sett for meg noe slikt:

Mygg: klekker, cdc mygg, palmer og mockpalmer, shipmans buzzer 

Vårfluer: elk hair, cdc, cdc elkhair og kanskje noen sc

Maur: litt usikker på om dette trengs? Liker de godt i skogen, men er ikke spesielt erfaren på vidda med flue 

Døgnfluer: ja, jeg vet ikke riktig helt hva jeg skal ta med her. Tenker noen klekkere ala klinkhammer og runes lepto og noen micro dun ala Andre Brun. Er usikker på hva som klekker oppe i høyden så farger og størrelse tips settes veldig pris på

Daddys: disse har jeg tilgode å prøve å binde 

Hadde satt veldig pris på om noen hadde noen tips eller en link eller binde en beskrivelse på noe de syntes funker bra (gjerne ikke alt for avanserte hehe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Truls her. Døgnfluer på fjellet som i vann er temmelig begrenset. Og det kommer an på når du skal dra. Tidlig så kan det være bra marginata og vespertinafiske flere steder. Litt seinere så kan du treffe på Fuscogrisea og Aestivalis (sein juni-juli). Ikke glem å ha med litt vulgata også oppi tydalen. Kan fort snuble borti det der og grandis vårfluer er viktig der. Streaking på 8er krok.  Jeg har filmet min standard daddy og minidaddy. De kommer om litt, kanskje det kan være til hjelp.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Fra tur-rapporter jeg har lest tidligere så har jeg skjønt at store caddiser er viktig! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta med 5er stanga mi, det er en radian 8.6 fot så temmelig rask, tror dere det holder i vinden der oppe? Og ett annet spørsmål er, pleier dere å ha med vadere når dere fisker I vann på fjellet? Elv så skjønner jeg det er viktig, men klarer ikke helt forsvare den ekstra vekten av skoene. Spesielt i Tydal skal vi mye oppover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker en del på Hardangervidda. Lar vaderne ligge hjemme. Ikke ofte jeg har savnet dem. Sekken blir lettere og man blir mer mobil. Er det en fisk man ikke når, er det bare å leite videre. 

Fluevalg på fjellet er ofte ganske enkelt og har sjelden opplevd at fisken blir selektiv. For min del så er en cdc-caddis festet i fortommen 80% av tiden. Innimellom må man dykke ned i myggboksen eller finne frem en bibio, men fisken er opportunistisk på grunn av den relativt korte sommeren i fjellet (er i hvertfall min teori). 

Spør du meg, høres det ut som du har tilstrekkelig med mønstre på planen. Så gjelder det bare å binde opp nok av hver. Liker selv å ta høyde for at jeg har nok av hvert mønster til å kunne fiske med det samme hele turen. 

Jeg bruker #5 på fjellet. Det funker i overraskende mye vind. Jeg har selvfølgelig to stenger og to sneller i tilfelle uhell. Får fint plass til flere stenger i en tube. Ellers prøver jeg å ha med meg minst mulig utstyr. Kan bli mye å holde styr på.. 

For meg er det viktigste rådet å ikke gro fast på et sted. Dersom det blåser mye på dagen, bruker jeg morgen og kveld til fiske og tiden i mellom til forflytning. Da er det greit med lett sekk og gode sko. God tur. 

IMG_20190803_142425.thumb.jpg.80e700f2a4356c90c9ccffcf9a7347e4.jpg

Endret av Morten D.
  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært Hardangervidda for en del år siden før med fluestanga. Mauren og døgnfluene kan du nok la ligge hjemme, men fisk får du på dem allikevel - ørreten har  jo kun måneder på å spise seg feit. For min del så var daddy long legs en sikker vinner. Lett å se for fisk også hvis det blåser. En ting som er ganske rart (i mitt hode) er at innsektfaunaen er ganske rik på vidda, som er et ugjestmildt sted. Det er ofte man ser sommerfugl og møll der, så ting som likner disse er ikke dumme. Noe som heller ikke er dumt er noen hårete larveimitasjoner. Lagde disse her som fungerte fint:

20200427_133215[1].jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist uten noen nymfer i boksen , Og kanskje også ett synkesnøre , spesielt om man belager seg på fisk som proviant under turen. Ett synk tre snøre i klasse 5 kutter vinden som ett 7 snøre også :) .

Ellers så finnes det lette løsninger på vadere og vadesko som faktisk er verdt å ta med seg på fjellet. Vision sine hip vadere og billige ebay badesko veier mindre enn en halvliter for hvert bein og tar mindre plass også :)

1711662032_LettVadesko.thumb.jpg.6b3625e135e312b34de1ccdaeb2b57a0.jpg

Vadesko.thumb.jpg.e9477962cae4ddd8c90d3f4396e19f03.jpg

1973221431_vaderkomplett.thumb.jpg.4bd14fa29078bc4167570dedb68c0629.jpg

  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bind opp noen vårfluepupper. Vil også anbefale å ha med en museimitasjon. Den kan gi deg noen morsomme opplevelser i bekk/elv og innløp-utløp, hvis du finner slike plasser:) Vi har sparsomt med døgnflueklekkinger fra Geilo og oppover mot Finse, men det er absolutt mulighet for å treffe på dette, litt avhengig av høyden selvfølgelig. Så da er nymfer og gjerne noen få døgniser greit å ha med (de som Rune nevnte). Sist vil jeg anbefale å se litt på forskjellige teknikker å fiske med fjærmyggpupper og marflo, som kan være en stor del av føden til fisken her. Skitt fiske!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Kvernberg skrev (14 timer siden):

Bind opp noen vårfluepupper. Vil også anbefale å ha med en museimitasjon. Den kan gi deg noen morsomme opplevelser i bekk/elv og innløp-utløp, hvis du finner slike plasser:) Vi har sparsomt med døgnflueklekkinger fra Geilo og oppover mot Finse, men det er absolutt mulighet for å treffe på dette, litt avhengig av høyden selvfølgelig. Så da er nymfer og gjerne noen få døgniser greit å ha med (de som Rune nevnte). Sist vil jeg anbefale å se litt på forskjellige teknikker å fiske med fjærmyggpupper og marflo, som kan være en stor del av føden til fisken her. Skitt fiske!

Veldig spennende tilbakemelding! Har som mål for året å bli en mer dreven mygg fisker så buzzer passer meg bra! Har du noen forslag til "overkommelige" mus mønster? Sett ymse avanserte med bucktail, men la oss si jeg er ikke helt der, evenutelt får jeg kjøpe meg ett par

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

RolvS skrev (På 9.5.2020 den 7.41):

Morrish mouse kanskje? Er ikke helt uoverkommelig. Litt reinsdyrhårpakking, men ikke voldsomme greier.

https://news.orvis.com/fly-fishing/video-how-to-tie-the-morrish-mouse

Den var rå, takk Rolv og Thomas! Skal se om jeg ikke prøver på noe sånt! En annen ting, leser at store caddiser er viktig, men hva legger dere i ordet stooore? Og eventuelt hvilke mønstre er å foretrekke, mtp tyngre krov osv 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store caddisene ville jeg bundet som Streaking Caddis på TMC 100 str 10 og/eller og 8. Tror ikke du behøver noen større enn det. Alternativt kan du binde en mer realistisk vårflueimitasjon som VagWing Caddis hvis du har vingemateriale.

Slike svære vårflueimitasjoner fiskes gjerne i litt vind med bølger på overflaten eller i mørket, og nøyaktige imitasjoner av den ekte vårflua blir ikke så viktig. Streaking Caddis holder til dette formålet.

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (20 timer siden):

De store caddisene ville jeg bundet som Streaking Caddis på TMC 100 str 10 og/eller og 8. Tror ikke du behøver noen større enn det. Alternativt kan du binde en mer realistisk vårflueimitasjon som VagWing Caddis hvis du har vingemateriale.

Slike svære vårflueimitasjoner fiskes gjerne i litt vind med bølger på overflaten eller i mørket, og nøyaktige imitasjoner av den ekte vårflua blir ikke så viktig. Streaking Caddis holder til dette formålet.

 

Pål Hedenstad skrev (16 timer siden):

Kan binde Streaking Caddis på TMC 2312, str. 8 og 6 også. Sistnevnte er det som kalles "Finnmarks-streaking". Sterk krok. Blir fine fluer.

Tusen takk karer! Da binder jeg opp noen SC, gikk til innkjøp av en del Akita kroker for en liten stund sida, da kjøpte jeg noen med litt stort krokgap, men ellers lignende profil som tmc 100, prøver de tenker jeg, kanskje fordel med litt stort krokgap på fluer som stripes/beveges? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte caddis på fjellet, den fisket bra men en dag funka den ikke.. satte på chernobyl ant og da var det fult aksjon. fiska mesteparten med chernobyl ant deretter og for min del funka det like greit som caddis, kanskje litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bushman skrev (På 16.5.2020 den 18.01):

Brukte caddis på fjellet, den fisket bra men en dag funka den ikke.. satte på chernobyl ant og da var det fult aksjon. fiska mesteparten med chernobyl ant deretter og for min del funka det like greit som caddis, kanskje litt bedre.

Krokstørrelse var det du brukte på den? Hørt litt forskjellig om chernobyl, noen diggern andre ikke, har tilgode å prøve den så kanskje jeg skal binde opp ett par eksemplarer, syntes den ser litt rå ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsV skrev (På 18.5.2020 den 19.00):

Krokstørrelse var det du brukte på den? Hørt litt forskjellig om chernobyl, noen diggern andre ikke, har tilgode å prøve den så kanskje jeg skal binde opp ett par eksemplarer, syntes den ser litt rå ut!

Om alt går som det skal, så kommer det en 5-siders sak om Chernobyl i juli nummeret av Jakt & Fiske.... Gamakatsu 314F str. 8.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte strl 10 mustard R50 mener jeg. Viste ikke om den før en dag Lars skrev på FB at det lar seg lure ørret i marka selv om det blåser masse noravind på vår (det var cca et år siden). På min spørs hva slags flua han brukte svarte han Chernobyl ant. Vet ikke om han tulla eller ikke men jeg fant denne side som jeg har tatt som utgangspunkt og de to versjoner som nevnes der er de som jeg brukte på fjell: https://www.americanangler.com/the-chernobyl-ant/
 

ps: bruk vingen som anbefalt og / eller en tungre krok, noen versjoner jeg laget med lettere krok lander feil.. kan bruke gjerne våtfluekrok.

Endret av bushman
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bushman skrev (På 20.5.2020 den 0.27):

Jeg brukte strl 10 mustard R50 mener jeg. Viste ikke om den før en dag Lars skrev på FB at det lar seg lure ørret i marka selv om det blåser masse noravind på vår (det var cca et år siden). På min spørs hva slags flua han brukte svarte han Chernobyl ant. Vet ikke om han tulla eller ikke men jeg fant denne side som jeg har tatt som utgangspunkt og de to versjoner som nevnes der er de som jeg brukte på fjell: https://www.americanangler.com/the-chernobyl-ant/
 

ps: bruk vingen som anbefalt og / eller en tungre krok, noen versjoner jeg laget med lettere krok lander feil.. kan bruke gjerne våtfluekrok.

Spennende, da skal jeg binde opp noen slike!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...