Gå til innhold

Vinge på vulgata


LarsV

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Jeg sitter å binder vulgataer for kommende sesong om dagen. Jeg binder dem med extended body chenille på tmc 2488 eller akita 751. Som vinge så bruker jeg to cdc fjær (som jeg har lært her). Spørsmålet mitt er egentlig, er det noen grunn til at vi bruker cdc fremfor polyyarn, bortsett fra at det ser pent ut? Sett at på micro dun så bruker Andre Brun poly yarn og en dråpe lim for å spre vingen litt, kan dette gjøres på vulgataene også eller blir vingen for lang og det bare frynser seg? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at cdc-vinger blir finest og holder seg best. Spesielt gjelder dette for større døgnfluer som Vulgata/Danica/Aestivalis. Polygarn fliser seg. Det er ett annet materiale jeg har funnet som fungerer og det er Staffans Caravan wing. Søk på The Silk Lady på Facebook. Skal prøve å få tatt et bilde av hvordan dette materiale er.

Men som sagt går det i Cdc på 90% av vingene på døgnfluene.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at cdc ser best ut på døgnfluene, men av en eller annen grunn har jeg endt opp med å bruke polyarn. Med mine fingre så er det lettere å bruke, og med en dæsj loctite-lim så sprer dette seg fint. Frynsete blir det dessverre, men et godt råd er å ta på flytemiddel på vingen og spre den litt ut når du har knytet døgnfluen din på fortommen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...