Gå til innhold

Tidspunkt/temperatur i vannet for Vulgateklekkinger.


Anbefalte innlegg

Denne våren har hittil vært sur og kald, og vannteperaturen er for øyeblikket i mange vann ikke mer enn på ti grader. Etter sigende bør temperaturen i vannet bikke seksten grader før vulgatanymfene begynner å røre på seg der nede på bunnen. I et av mine faste vulgatavann har jeg det ene året opplevd at klekkinga har starta 25 mai for så å ikke starte før 2 juni året etter. Jeg veit at lys og døgngrader også har sitt å si. Men MÅ det være 16 grader i vannet før moroa starter? Hva hvis kulda bare fortsetter? Før eller seinere må jo nymfene opp for å klekke. Eller? Kan de stå over og vente til neste år? Hvis så er tilfelle, hva hvis absolutt alle gjør det? Kan det allikevel bli klekking selv om vannet ikke holder mer enn f.eks tretten grader? Mange spørsmål og forhåpentligvis mange svar. Hva er godtfolkets erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kulde fortsetter Kjell så fisker vi med buzzere og cdc  myggen hele sommern! DET hadde vært noe det som de sier... :8_laughing:
Jeg tror ikke den 16grader'n er så magisk grense for å starte klekking, det er mer det at det drar seg til med større mengder insekter etterhvert som temperaturen stiger. Men at det drøyer det er ikke noe å lure på. Det var ofte ganske bra og langt vulgatafiske  rundt 97-2004-ish. Har litt notater da. I 98' så fisket jeg med vulgata fra 26mai til 25 juni! Da så jeg de første 25 mai og har notert 15 grader i vannet 15 juni. Året etter tror jeg det var enda kaldere da skjedde det knapt noe før midten/slutten av juni. Her sakset fra fiskedagboka det året:

Fiskedagboka 06.06.1999 - Rekognoseringstur på dagen før seinvakt på jobb. Fisket fra 11-13.30 for å se om det er noe Vulgata i dag, så de første i går på grunnene. Nada å se nå i dag, fæl vind. Så noen få vingemaur og fisken på bildet var oppe å plasket etter en slik. Jeg hadde tilfeldig på en streaking caddis som den tok. 14 grader på 1m dyp.

DTJ060699.jpg


 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...