Gå til innhold

Micro dun vs standard


LarsV

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er ganske fersk på fluebinding, og bare fisket med flue I 2-3 år.  På den tida så har jeg egentlig bare møtt på klekkinger av vulgata, og aldri helt store klekkinger av andre døgnfluer, det har nok litt med at jeg har bodd i Trondheim de siste årene, men reist til Oslo i starten av juni så kanskje bomma litt på klekkingene begge steder. Men i år så skal jeg på en del fisketurer ila sommeren til steder hvor jeg håper å treffe på litt døgnfluer. Spørsmålet mitt er som følger altså, hva liker dere å bruke? "Vanlige" parachutes med haletråder osv eller bruker dere extended body chenille Fluer? Jeg bruker chenille på vulgata og har veldig god erfaring med det, men tenker det er en grunn til at det jeg ser folk bruke mest er standarden. Hører gjerne litt fordeler ulemper med begge to typene! Dere er uverderlig hjelp for en i startgropa! 

Endret av LarsV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars,

Jeg har hatt så mye døgnfluer i boksene mine at det nesten er komisk. Har skalert ned kraftig seinere årene og det jeg har nå er det jeg har bruk for mellom 10 juni og 20 juli i elva. Samt skauen da til og med vulgata.

- Marginata, krok 14 para.
- Vespertina krok 17/19 Comparadun-
- Vulgata/danica Chenille bakkropp, para.
- Sulphurvillii, Para krok 14.
- Gulrotflua Para krok 10-12-14.
- Oliven para krok 16.
- Så på alt annet så kjører jeg no hackles/comparaduns fra 16-20.

Chenillefluer = Vulgata-Danica-Daddy-Dansefluer/Bibio for min del.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (24 minutter siden):

Hei Lars,

Jeg har hatt så mye døgnfluer i boksene mine at det nesten er komisk. Har skalert ned kraftig seinere årene og det jeg har nå er det jeg har bruk for mellom 10 juni og 20 juli i elva. Samt skauen da til og med vulgata.

- Marginata, krok 14 para.
- Vespertina krok 17/19 Comparadun-
- Vulgata/danica Chenille bakkropp, para.
- Sulphurvillii, Para krok 14.
- Gulrotflua Para krok 10-12-14.
- Oliven para krok 16.
- Så på alt annet så kjører jeg no hackles/comparaduns fra 16-20.

Chenillefluer = Vulgata-Danica-Daddy-Dansefluer/Bibio for min del.

Så du bruker altså ikke chenille på de mindre døgnfluene? Er dette pga tykkelsen på chenillen blir litt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsV skrev (Akkurat nå):

Så du bruker altså ikke chenille på de mindre døgnfluene? Er dette pga tykkelsen på chenillen blir litt feil? 

Jeg liker det bare ikke, synes det ser corny ut. Og ja, liker slanke kropper på mindre duns samt at jeg også synes det er flott med segmentering, litt multi-farge i kroppen slik man får med biot eller dubbing/silke og rib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (1 time siden):

Jeg liker det bare ikke, synes det ser corny ut. Og ja, liker slanke kropper på mindre duns samt at jeg også synes det er flott med segmentering, litt multi-farge i kroppen slik man får med biot eller dubbing/silke og rib.

Ja det kan jeg skjønne! Ut fra hva jeg har sett av fluene du har bundet, og lagt i databasen, burde nok noen av disse vært plassert i ett monter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...