Gå til innhold

Blodknuter


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med blodknuter. Ikke at jeg tror jeg gjør noe galt - jeg har som kjent knytt blodknuter lengre enn de fleste her på forumet har kunnet stave Vulgata - men jeg sliter altså. 

Det som skjer, er at jeg knyter, spytt på fortommen, strammer til rolig, og får en knallfin knute som sitter. So far, so good - alle kvalitetssjekker passerer.

Fast forward, ca en halvtime. En ny kvalitetssjekk og knuta ryker! Oh my god :51_scream: om knuten ligger fem minutter i sola først, blir det enda verre.

I dag har jeg gjort en test. Jeg har knytt blodknuter på noe fortomsmateriale jeg har - for anledningen en spole Stroft ABR .25. Jeg har knytt sammen tre biter med to knuter. Den ene knuten har jeg spytta på, den andre ikke. Hvordan jeg knyter er konsistent - like mange vindinger på samme sted på alle knutene, samme stødige stramming osv. Vent ti minutter, dra, og se hva som ryker først. På fem forsøk, har «spytteknuten» ryki først alle gangene. Jeg prøver litt andre ting som å bruke snørefett og forskjellig gink på knuta, men det mest interessante her er at «spytteknuta» altså ryker først.

Så, mulig jeg slutter å spytte i alle fall på blodknuten gitt! Skal gjøre dette eksperimentet noen hundre ganger til, så får vi se...

Jeg er rimelig nysjerrig på om noen andre her får samme resultat! :) 

Som bonus, her er en genial måte å knyte blodknuter raskt på: https://www.ginkandgasoline.com/fly-fishing-tips-technique/the-worlds-best-blood-knot/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Du motbeviser teorien med testene dine altså?! Har ikke opplevd dette, men sluttet å bruke blodknute for mange år siden. Så en test av skjøteknuter, og kirurgknuten er betydelig sterkere for dette formålet. Blodknute er penere da, men bygger også mer.

Du bruker ikke ekstra supersterk snus som etser gjennom nylonen da? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt et par sesonger med dritdårlige blodknuter har jeg sluttet med den og bruker bare kirurgknuten nå. Sistenevnte treffer jeg ikke bestandig med strammingen (vet ikke hva jeg gjør gærnt), og må gjøre på nytt, men det går fort. Denne føler jeg at jeg MÅ bruke spytt på, ellers sier det bare pjong i strammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på at det kanskje er noen enzymer i spyttet... 

Under er bilde av dagens vinner(e.) Det er en blodknute stramma uten spytt, en blodknute stramma med TMC Fry Magic, og en kirurg med to turns stramma med spytt, i ett stykke.

Disse blodknutene har begge vært i «kamp» mot en spytteknute. I ene enden satt det en apytteknute som tapte mot alle disse tre samtidig. Og akkurat denne senestumpen med disse tre knutene,  røyk ikke med mye høyere press enn noen av testene jeg har gjort tidligere i dag. Det støtter forsåvidt kirurg og. Men den blir ikke pen når det er .45 og .40...

0B1341D3-741E-461B-8E0D-C8C678FF8348.jpeg.843993db2961c5be784b938f5c55550a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft sine folk sier at spytt på eks UNI knuten er ikke å anbefale da den kan redusere strekk styrken.

Jeg bruker ikke spytt på mine knuter (ja jeg bruker Stroft) å jeg skal dra sykt hardt med 0,14 i spiss for at det skal ryke når jeg sitter fast. Hender at det ryker i fortomsringen men da på fortomesiden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2020 at 6:24 PM, Ørjan Pretorius said:

Stroft sine folk sier at spytt på eks UNI knuten er ikke å anbefale da den kan redusere strekk styrken.

Spennende. Hvor kan jeg finne det? Har sjekka Stroft sine sider, knutehefter og FAQ uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...