Gå til innhold

Kalksjøfiske


LarsV

Anbefalte innlegg

Hei! 

Lang historie prøvd og fortalt kort. Jeg tilbrakte gårsdagen og dagen idag ved ett kalkvann på Oppland. Det klekket rikelig med vulgata, og flyvemaur I går og spinner fall på kvelden. Det ble observert stor fisk som vaket forsiktig under overflaten og noen grove sprut vak. Vi padlet rundt i bellybåt og i utgangspunktet koste oss, MEN fisken var 100% uinteressert I verken vulgata, flyvemaur eller fluene våre. Vi prøvde alt, jeg kastet sikkert på 20 vak, men fisken var ikke litt interessert. Idag så møtte vi NIVA som var og tok vannprøver og bunnprøver før høstens prøvefiske. Han kunne rapportere om veldig høy vannkvalitet allerede nå, og de hadde funnet noen edelkreps. Alt ved vannet tydet på høy næring, og fisken spiste helt klart noe. Spørsmålet mitt er som følger, er det noen som har erfaring med fiske i slike kalkvann? Meget sær fisk som ikke ville ha noe av de vi vanligvis anser som bankers. Jeg har lest Lars Nilsen sin artikkel om kalksjøer og skivesnegler, vi prøvde cock y bondu idag(som var hans favoritt til dette fisket uten hell). Vi møtte også en rutinert mark fisker som lo når vi sa det var vanskelig å få fisken, og at han sa det er få store fisk som er hentet opp her iløpet av tiden. Håper noen eksperter her har noen innspill, da jeg gjerne kunne tenkt meg å lure en av bjørnene som bor der. 

Endret av LarsV
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at fisken stort sett spiser fjærmygg i disse vannene. Prøv med en once and away variant (eller hvilken som helst myggklekker) med et par buzzere under, ekstremt effektivt til tider. 

Dette gjelder altså selv om det er fullt vulgata-kjør samtidig. 90% av fisken vil for øvrig sannsynligvis ta en av buzzerne. Dette er min erfaring fra nettopp disse vannene, mulig andre har andre erfaringer. 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke det svaret man har lyst til å høre, men fisk der mye og vær tilstede på rett sted til riktig tid, så lar de seg nok lure til slutt.

Og det kan være lurt å prøve noe som er mot all logikk når alt det logiske å prøve er forsøkt, men blitt avvist.

Jeg synes skrarpt direkte sollys er veldig krevende, da føles det veldig vanskelig å få noe som helst til å virke naturlig. Fortom og alt føles som om det lyser opp.

Mygg kan være rett medisin selv om det er masse annet som kan virke mye mer fristende for oss. En liten helt svart klekker med en litt lysere grå vinge over fallskjermen har funket av og til.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen side av saken er at fisken rett og slett blir kjei i varmen. Hadde selv masse stokkmaur på vannet mandag + ok spinnerfall fra kl. 23. Ikke en eneste fisk som var i nærheten av såpass steady at de var fiskbare... ble som å kaste flua inn i godishaugen som fisken lett stakk forbi.. Ok, fikk et par medium size på spinnerfallet, men fisken var "hælvdau".. TOO HOT!!! er nok et godt stikkord nå.
Men disse super næringsrike kalkvannene proppet med gammarus, snegler og igler er noe for seg selv. Fisken vaker bare ikke mye på slike plasser.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg skal tilbake til vannet og teste litt mer, og prøve å være litt utspekulert. Jobber med å lese meg opp på litt mer aktivt buzzer fiske, dette virker farlig effektivt. @Rune Stokkebekk, du er vel ekspert på dette området? Jeg har bundet noen buzzere på inspirasjon fra deg, men jeg har til nå laget dem ufortynget, bruker du noe særlig bly i dine? 

 

Og @Truls, jeg forstår godt hva du mener med sollys som problem, opplevde at jeg kunne se skyggen av lina på 2 meters dyp på ett tidspunkt. Vakingen tok seg opp mot kvelden, men klinkende umulig. 

Endret av LarsV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fortynger aldri buzzere da jeg fisker med dem når fisken vaker. Og jeg ønsker å ha fluene ganske nærme overflaten der puppene samler seg, jeg synes det er skjelden behov for å fiske dem dyper enn halvmetern. Har vært utfor noe men det er så spesielt at det teller nesten ikke, hvis man ikke skal ha massivt med buzzere så hadde jeg kjørt uvektet.

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (1 time siden):

Hei,

Fortynger aldri buzzere da jeg fisker med dem når fisken vaker. Og jeg ønsker å ha fluene ganske nærme overflaten der puppene samler seg, jeg synes det er skjelden behov for å fiske dem dyper enn halvmetern. Har vært utfor noe men det er så spesielt at det teller nesten ikke, hvis man ikke skal ha massivt med buzzere så hadde jeg kjørt uvektet.

Takk, da fortsetter jeg å binde dem ufortynget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...