Gå til innhold

Tohånds fluestenger - aftm vs gram? hva er vitsen med aftm?


David A.

Anbefalte innlegg

Hei, fant ingen tråd på dette - men ble litt overasket her om dagen;

Jeg har en Hardy Marksman 2s 12,6 ft #8. Den anbefalte klumpvekten på den er 32 gram på shooting head, lenge 38ft hvis jeg husker riktig. Jeg bruker en nextcast zone 30,9 gram klump på den, men tilhørende tipper....Greit nok....

Men så...var jeg borti en  Hard Zephrus 12,6 #6/7 som hadde nøyaktig samme spesifikasjon som marksmannen min, selv om den er nesten to klasser lavere i forhold til aftm skalaen? Husker ikke om lengen på skyteklumpen var 38ft også...

Nå er jeg ganske ny i tohåndsverdenen, men spørsmålet da er om dette er en sær tilfeldighet eller vanlig? Hvorfor bruker produsenter aftm på tohånds da, når man like gjerne kunne bare brukt vekt på klump i grains eller gram? Vektene på aftm er jo uansett beregnet på enhånds, noe som kommer klart frem hvis man ser på vekt for hver klasse....

Noen som vet noe mer om dette og hvorfor det er slik?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkert mer korrekte svar enn dette, men aftm er jo vekten på de drøyt 9 første m på snøret som du sikkert vet.

Når tilvirker setter aftm-merking på stanga er det en subjektiv vurdering ut fra hva de mener er best å kaste med den aktuelle modellen av stang. Men da dette må sies å være en subjektiv vurdering, så er det ikke sikkert at den som holder stanga synes dette er optimalt. Aftm er med andre ord villedende. Mye bedre synes jeg om man setter en anbefalt til og fra vekt. Vanskelig det også siden man liker så mye forskjellig, men en anbefaling mht nybegynnere burde man jo egentlig ha på stengene.

Ikke noe svar egentlig, men bare litt tankesurr om emnet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyteklumper er gram/grains-land og ikke aftm. Men! Det er en grunn til at man fremdeles bruker aftm i tillegg til gram/grains og det er for enkelt å parre opp klumper mot stanga. For de som lager både liner og stenger selv så vil dette gjerne følge hånd i hanske som en god, allround veiledning som alle kan bruke. Mao. en sikker kombinasjon som aldri blir helt feil.  En slik klassifisert klump ligger da ofte midt i området for anbefalt kastevekt. Som også er en form for veiledning mer enn noe fasit.

Noen velger å lesse på litt mer enn anbefalt og det kan funke helt fint det også med litt dypere oppspenning. Ser man på korte vs. lengre klumper så er de korte gjerne lettere i samme klasse siden de har mer konsentrert masse, og da klarer man seg med litt lavere vekt for tilstrekkelig oppspenning. Så det er ikke bare vekta som avgjør det er lengden også. Kortere klumper til litt kortere stenger og vice versa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, David A. said:

Hvorfor bruker produsenter aftm på tohånds da, når man like gjerne kunne bare brukt vekt på klump i grains eller gram? Vektene på aftm er jo uansett beregnet på enhånds, noe som kommer klart frem hvis man ser på vekt for hver klasse....

Klumpvekter for Spey er typiskt Enhånds + 2 kanskje +3. Se https://affta.org/page/IndustryStandards

Ellers, nye stenger fra fx Loop og Guideline har fått anbefalte gramvekter også for enhånds. Det er fett.

Endret av RolvS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er veldig informativ:https://www.rioproducts.com/learn/understanding-the-aftm-standard

En annen sak er vel at aftm standarden er godt over 50 år gammel og materialer og produksjonsteknikker er noe helt annet idag.Den sier ikke noe taperingen etter 30 fot heller.  For noen år siden bygde jeg endel korte switchstenger og snøret jeg trengte på de korte tohånds var betydelig tyngre enn på samme emne bygd som enhånds.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...