Gå til innhold

Anbefalt nakke til tørrfluer


Anbefalte innlegg

Er i ferd med å børste støv av bindeutstyret etter flere år med kjøpefluer. Innser at jeg bør investere i nakker av bedre kvalitet enn det rælet jeg har liggende. Hvilke nakker anbefales til tørrfluer, i hovedsak #12 til #16, som ikke koster skjorta, men likevel holder bra kvalitet? Blir fort en anseelig sum om en skal kjøpe 3-4 ulike farger, og kommer nok heller ikke til å binde tusenvis av fluer i året. Har sett på Whiting sin intro pack som har den fordelen at en får 4 halve nakker, men den virker å være utsolgt overalt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt alternativ synes jeg er hvis du kan få tak i deg en saddle, f.eks grizzly fra Keough, eller denne Root River som EngerLie selger. Der finner du varierte str. 10-16, mye 12 og 14 som vel er det man trenger mest. Man kan klare seg helt uten hackle på mindre døgnfluer og mygg f.eks. Så kan du farge litt selv, kjøp deg Veniard fargepulver i f.eks Brown-Olive, LIght Olive(ginger) og evt. grå... så farger du opp litt små batcher med fjær som du måler til på forhånd. Det er veldig enkelt å farge og tar bare noen minutter. Så hadde jeg heller satsa på å få tak i maks kvalitet cdc fremfor flere nakker.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går for en Whitingnakke så er Whiting Pro et godt alternativ som ikke koster like mye som bronze og oppover. Bronze, silver og oppover er unødvendig dersom du skal bruke nakken til fluer på krok 12-16.

Ellers enig med Rune, saddle er fine saker, men du bør være klar over at spennvidden i størrelse på fibrene er betydelig mindre enn det du får på nakker. Finner du en saddle som har fjær som passer ditt behov, så er det mye bedre å binde med enn en hanenakke pga fjærenes lengde. Du kan binde rimelig mange fluer fra en saddlefjær.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...