Gå til innhold

Våtflue/streamer fiske


RebelCain

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Har fått en interesse for våtflue/streamer fiske i elv med vannføring og store vann, utelukkende ferskvann. 

Nesten ikke prøvd det noe særlig da stangen er satt opp til tørrflue.

Har en Greys GRC 9' #5 stang. 

Noen som har noen anbefalinger på skyteline/fortom til det formålet? 

Gjerne også type fluer som passer til å bruke under vann med inntrekk. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skal du ha oppsett til fiske i både elv og stille vann så bør du se på en helline. Klumper er no skit i stille vann når du må trekke inn skjøten gjennom ringene etc. det forstyrrer ganske mye synes jeg. Helline eller skyteklump med integrert runningline i synk eller sink tip eller en helline med utbyttbare spisser. Skal du ha litt for ulike forhold så ville jeg hatt Fast Intermediate eller Flyt/Hover/Synk1, Synk 3, Synk 5. Da dekker du ganske mye vann. Når det gjelder fortom så skal den ikke være lang til slikt fiske med synkeliner, den kan du knyte selv av typ 1m 0,50 - 50cm 0,35 og spiss på en meter med 0,25.

Fluer krever en lengre essay, men tenkt gjerne litt som laksefiskeren det er ikke dumt det. Mye vann, store fluer, farget vann mer farge i fluene, lite vann dusere fluer og mindre fluer. Selv fisker jeg lite med synkeliner til streamerfiske, for meg er det ninjafiske i vann langs land med flyteline, 16fots fortom og  Minizonkere/Midizonkere (ligger i fluedatabasen),  forstiktig tilnærming. Den taktikken fungerer også i elver som er klare og relativt grunne. Streamerfiske etter ørret handler like mye om imitasjon som attraksjon i visse perioder. Det er aldri feil å ha fluer som kan imitere abbor, øretkyte, steinsmett.

  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...