Gå til innhold
  • 0

Tørrfluer i østmarka


Jankar86

Spørsmål

Jeg er ganske ny på fluefiske, og har de siste dagene frekventert diverse vann i østmarka med Grønmo som utgangspunkt. 
i dag var det mye vaking når jeg kom frem, og jeg slang ut snøre med streaming caddis, fikk tilslag på første kastet, men ble ikke no ut av det, fortsatte litt til med denne og hadde et tilslag til. Så skjedde det ikke stort mer. Prøvde med superpuppan og en Montana, ingen ting. Men fortsatt mye liv i vannet. Var innom 3 vann og det skjedde ikke stort annet en de to tilslaget ganske tidlig.

så til spørsmålet, noen som har tips og hvilke fluer som pleier å gi litt respons nå og utover mot høsten?
evt noen bra fluevann i østmarka? Syns en del av de er litt vanskelig med tanke på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Fra slutten av august og utover er det en flue som står på fortommen i 76% av kastene, og det er Daddy Long Legs (minste typene, stort sett uten forlenget kropp). Egentlig burde jeg bruke den hele året, men får ikke lov hos gaiden :)

Dette er nesten sant, det er en utrolig bra flue. I tillegg vil det jo bli mye fiske med mygg (både tørre som CDC mygg, og buzzere vil bli brukt), og forhåpentligvis noe maur (kanskje spesielt de mindre typene). Skjer det lite havner mini-zonkern på fortommen fortere enn du klarer å si marsipankake.

Fisker sjelden i juli og frem til midten av august, da vanna jeg er i er altfor varme til at fisken takler C&R.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • -1

Hei, nå på ettersommeren så er det gjerne litt vårfluer på farten. Klekker gjerne en del mygg, særlig på kveldene, maur er alltid aktuelt, og stankelbein.

For min del så handler dette fisket mye om å finne vakende fisk, snike seg inn på denne og prøve å lure den til å ta. Skjer det lite i overflaten, så er det enten å gå tur videre, slappe av i lyngen, spise blåbær og ta livet helt med ro som gjelder.

Plass til å kaste er vel en luksus man sjelden har i skauen, særlig på de plassene jeg fisker mest. Det er som regel mer snakk om å vippe flua ut, og det er ikke til å unngå at man pynter en del av trærne med hår og fjærkledde kroker

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...