Gå til innhold

Mothaker eller ei?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Prøvd på lese meg opp på om jeg skal bruke krok med mot mothake ei? De fleste fiskene jeg tar på flue ´havner jo tilbake i vannet. Det er gode argumenter for og mot mothakerunder  C&R. Blant annet at mothakeløs krok kan rive opp å lage større sår i fiskemunnen, men den med mothake kan gjøre større skadde når den skal ut.  Hva gjør dere andre?

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inkonsistent, har litt forskjellig. Når jeg fisker er jeg opptatt av fiskevelferd og jeg kan ikke si jeg har observert noen forskjell på skader på fisken med mothakeløs vs mothakekrok. De verste skadene skjer når kroken trekker helt igjennom i munnviken, og det syns jeg skjer like ofte med mothaker som uten. Er du kjent med noen vitenskapelige arbeider som bekrefter påstanden om at mothakeløs kan skade fisken mer? (Har hørt samme påstand siden jeg var barn men usikker på om den holder vann...)

Mister nok noen flere fisk når man fisker uten mothaker, men det er óg utrolig praktisk når kroken ramler ut av kjeften på fisken i håven. Samtidig kjennes det veldig trygt å fiske mothakeløst - et lite stikk, mot en større operasjon... Men den dagen Fisken med stor F har tatt flua i andre enden, skulle jeg nok foretrekke å ha en mothake der :2_grimacing:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf,du har vel samme konklusjon som meg. Det  mest vitenskapelig jeg fant var om karpefiske i England, hvor mothaker er forbudt i endel dammer., hvor en hadde kjøpt karpefisk fra en dam med mothakeforbud og sammenliknet med sin egen dam hvor det ikke var forbud og fant ingen forskjell på munnskader. Og en annen om at det kreves mindre kraft for sette en motakerløs krok. Og det det jeg bare har erfart på en kompis riktignok 4/0 med mothake, krok når flua kroker deg , så er mothakeløst en fordel. Så konklusjon er absolutt ikke ensidig, hvis du ikke fisker der det er spesifikt forbud mot mothaker.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg japanske kroker og de fleste modellene jeg bruker har såkalt microbarb. Det er no helt annet enn på de typiske mustadkrokene som var før som hadde mothaka som på en aberdeenkrok. Dessuten så er de ganske enkle å klemme ned noe jeg stort sett gjør. Jeg har brukt mothakeløse noen få ganger og da synes jeg at det ble veldig lett stygge sår i munnen, tom når den satt oppe i ganen så opplevde jeg at disse krokene med lang tynn spiss lagde flenger og stakk fisken til blods. De modellene jeg bruker har ikke så lange spisser og jeg synes en nedklemt krok gir helt ok hold på fisken. Nå får man self. mohakeløse med kortere spiss men disse kontra en nedklemt tror jeg ikke holder like bra på fisken og skadeomfanget blir nok temmelig likt uansett.

I år har jeg fanget tett oppunder 150-160 ørreter siden starten av april med stort og smått. 2 fisk har måttet bøte med livet pga en kroking som gjorde at de blødde ihjel. Kroken satt da dypt i gjellebuen. Munnvika og leppene er kjipe saker som Rolv skriver, det er trist når en mothakekrok sitter støpt der og fisken gjør et utfall når du skal trekke den pent ut. Da kan det fort bli stygt.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...