Gå til innhold

Hva er den beste knuten for feste av flue?


devi

Anbefalte innlegg

Det er mulig dette er en oppskrift på en real debatt, men vurderer sterkt å bytte ut min så langt foretrukne knute. Da jeg ofte opplever at enten fortommen (inn mot microringen), eller spissen blir veldig stygg en liten cm før flua eller microringen. 

Dette er forøvrig knuten jeg har brukt til nå:

 

Hva er deres favoritt? Kjørr debatt ;)

 

Edit: Snakker da i all hovedsak om "vanlige" fluer, altså strl 14-22.

Endret av devi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.67b43e6442adcd5ee3f715eb0ee23db5.png

Aldri hatt problemer med denne. 

Min erfaring er at noen spissmaterialer krøller seg og blir stygge lettere enn andre. Har derfor meldt overgang fra team Stroft til Rio når det gjelder mono. En liten bonus er det jo at spolene til Rio er uendelig mye bedre også.. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Improved Clinch Knot både på microringer og inn mot flua. Den er enkel, sterk, bygger lite og er lett for fingrene mine. Ett fluebytte tar ofte kort tid med denne knuten. Det eneste minuset jeg har med den er at den fort kan bruke litt mye tippet pr knute på grunn av at pølsefingrene mine ikke klarer å jobbe smått nok. Utover det har jeg aldri hatt noen grunn til å bytte den ut. En knute med så mange fordeler (for meg) trumfer prisen jeg må betale for mer fortom gjennom året.
Har erfart at fortommen inn mot flua kan bli stygg som du sier, altså litt bølgete, men dette lot seg løse helt fint ved å stramme knuten roligere og ha nok spytt på. Denne knuten har aldri røket for meg annet enn når jeg har festet flua i ett tre og må ryke snøret aktivt. Tror bruddstyrken på denne sånn pr test er 96%, og det kan jeg leve med. Jeg tror knuter med 100% bruddstyrke er en myte.

Anbefaler å se på rutinen når du strammer knuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv crawford og du vil aldri se deg tilbake. Aldi krøll på fortommen når du drar til, hvis jeg husker rett så er den sterkest (96-98%) og minst. 3 ting på en gang!! KINDEREGGKNUTEN!

Jeg har brukt denne knuten i rundt 20 år og har aldri vurdert å bytte. De gangene jeg ryker så forsvinner hele tippeten med flua da kirurgknuten er svært mye svakere. Vrikk litt på knuten når du drar til slik at du får til et lite knepp.
crawford.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Can of worms, @devi :8_laughing:
 

De siste to årene har jeg brukt davy’s knot for å feste flua. Den er knøttliten og stort sett sterk «nok». Den er kul fordi det ser litt magiskt ut at den skal holde... (den holder - bare prøv! :) ) Den er og superrask å knyte, noe som er viktig når man nymfer. All friksjon for å bytte fluer må bort :) Når wire-diam blir tjukk i forhold til tippet (j bruker 5x på #10,#12 når j nymfer) benytter jeg dobbel davys, som egentlig ikke tar lengre tid å knyte.

https://news.orvis.com/fly-fishing/video-pro-tips-how-to-tie-the-davy-knot-and-double-davy-knot

For tippetringer bruker jeg uni-knot/grinner knot. Opplevde alt for ofte at tippeten svekket seg i tilstramming da jeg brukte sluk-knuten, så jeg bytta og har aldri sett meg tilbake. Denne bruker jeg til å feste fortommen i løkka på fluesnøret også, om jeg ikke har klippet den av og erstattet med en nail-knot. https://www.101knots.com/uni-knot.html
 

Etter å ha sett crawfordknuten over, kan det hende j bytter litt! Den ser ganske snasen ut. Men jeg er veldig happy med davy’s så det spørs.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Morten D. said:

overgang fra team Stroft til Rio

Stroft. Spolene suger. Skumgummien går i oppløsning. Etikettene tåler ikke å se elva på en kilometers avstand før de ramler av. For en ikke alt for ublu overgangssum følger jeg nok etter.

Endret av RolvS
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RolvS said:

Stroft. Spolene suger. Skumgummien går i oppløsning. Etikettene tåler ikke å se elva på en kilometers avstand før de ramler av. For en ikke alt for ublu overgangssum følger jeg nok etter.

Regner med du kommer på free transfer til neste sesong. Overgangsbudsjettet er tomt etter at jeg også fylte på med fluorcarbon av ypperste kvalitet:) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlige minner med davys knot.

Mistet min første kilos ørret på den fordø.... knuten. Gled opp helt på tampen av kampen. Fikk heldigvis kjørt fisken så godt som ferdig og sett hele fisken. Skulle bare ta tak i den og gjenutsette uansett, men et øyeblikk så føltes det jæ... surt. 

Kjører ikke den en gang til for å si det sånn.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, RolvS said:

Can of worms, @devi :8_laughing:
 

De siste to årene har jeg brukt davy’s knot for å feste flua. Den er knøttliten og stort sett sterk «nok». Den er kul fordi det ser litt magiskt ut at den skal holde... (den holder - bare prøv! :) ) Den er og superrask å knyte, noe som er viktig når man nymfer. All friksjon for å bytte fluer må bort :) Når wire-diam blir tjukk i forhold til tippet (j bruker 5x på #10,#12 når j nymfer) benytter jeg dobbel davys, som egentlig ikke tar lengre tid å knyte.

https://news.orvis.com/fly-fishing/video-pro-tips-how-to-tie-the-davy-knot-and-double-davy-knot

For tippetringer bruker jeg uni-knot/grinner knot. Opplevde alt for ofte at tippeten svekket seg i tilstramming da jeg brukte sluk-knuten, så jeg bytta og har aldri sett meg tilbake. Denne bruker jeg til å feste fortommen i løkka på fluesnøret også, om jeg ikke har klippet den av og erstattet med en nail-knot. https://www.101knots.com/uni-knot.html
 

Etter å ha sett crawfordknuten over, kan det hende j bytter litt! Den ser ganske snasen ut. Men jeg er veldig happy med davy’s så det spørs.

Den var faktisk lættis enkel. Likte thvor lite tippet materiale som blir brukt i tillegg til hvor sjokkerende enkel den er. Må nok prøve den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (5 timer siden):

Bilde

 

RolvS skrev (3 timer siden):

Jeg trodde den og davy’s var samma? Spennende med bilde ja!

Har aldri sett noe bilde av den. Bare et videoklipp med André B og Henning S på en av Ørretbomsfilmene. Skal leite litt å se om jeg finner tilbake og evt poste link til YouTube.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (På 7.8.2020 den 0.19):

Jeg tok feil. Det er tydeligvis i ekstrasporet til DVD-filmen Ørretjakt at jeg lærte meg åttetallsknuten.

Ta gjerne en titt på en gammel tråd om emnet: 

 

LItt samme prinsippet som Crawford men du må vel slå "løkka" rundt den underste delen også før du snur å går fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=Tb4Z9K8VYO4

 

Var inne på you tube en tur for å lære litt om å Google etter forskjellige ting og tang. Da ramlet jeg plutselig inn på denne videoen, samt en hel regle med forskjellige videoer med diverse knuter. Håper at det kan være til litt hjelp om den beste knuten. Jeg er kar over at mange som kan data bedre enn meg sikkert har vært inne på samme regla.

Magne Fjellstad

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er valget tatt, har endt opp med "åttetallsknuta." deilig å slippe stygg ende på fortommen/spissen som jeg fikk enkelte ganger med clinch. 

Eneste plassen jeg kommer til å beholde clinch blir nok overgangen mellom fluesnøre og fortommen, der har jeg stortsett bare brukt vanlige slukknuter da jeg yderst skjelden har fortommen så alt for lenge. Grunnen er att clinch lager en fin "tapering" slik at lina glir fint ut og inn igjennom stangringene. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...