Gå til innhold

Bibliotek pomone år i nord-Norge i 2020.


Anbefalte innlegg

Er temmelig sikker på at det var i 2011 jeg opplevde det som for meg fortona seg som tidenes sverminger av denne rakker’n med sine karakteristiske orange/røde lår. Dette skjer etter sigende hvert tredje år noe som betyr at det kan skje saker og ting så fort det kommer inn litt stabil varme. Har vært her oppe i Sulis/Saltdalen i tolv dager nå og har hatt et middels talt elendig fiske. Ikke rart med vanntemperaturer på ni-ti grader og nesten totalt fravær av insekter som kan friste fisken til å gå opp å vake. Litt vårfluer etterhvert, men slett ingen bonanza. Medfører det riktighet at man her oppe i nord ligger et år etter sammenligna med lenger sør i landet? Det var vel bibiosverminger av en viss størrelse sørpå både i 2016 og i 2019 så dette underbygger ihvertfall den teorien. Noen som sitter på noen statistikk? Mitt problem er at jeg etter planen reiser hjemover torsdag om ei uke og det ser ikke ut som det skal bli noe vedvarende sol og varme innen den tid. Men jeg har en åpning for å forlenge ferien med ei uke og jeg ser nå at Storm melder sol og 18-20 grader fra og med lørdag 15/8. Stoler dog ikke blindt på dem...men tanken på ei uke med muligheter for noen fete bibiosverminger veier temmelig tungt når det kommer til hjemeisetidspunktet. Men altså: Er det bibiosverminger-år i nord i år? 

KjellG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell

ja, det stemmer at Bibio Pomonae sverminger l Nord-Norge ligger 1-år etter Sør-Norge.  2008-2011-2014-2017-2020 er årene i nord.
Her sørpå må vi vente til 2022. Akkurat hvor grensen går mellom nord og sør når det gjelder svermingen er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syltynt grunnlag men er så lang nord i landet man nesten kommer nå, og har ikke sett en eneste bibio enda . Var her i 2018 sesongen også og da var det mye bibio alt fra 22 Juli. 
men skal melde i tråden her hvis jeg ser dem 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe russerfluer observert i de områdene jeg kjenner til i Nordland i år heller. Og nå blir det kaldt framover så jeg antar disse langbeinte og dårlig flyvedyktige orangelårfargede  klønene venter til neste år med å sverme. Og da blir det sannsynligvis mange av dem. Da skal jeg være på plass...mellom 25 juli og 15 august. Alle sykluser er til for å brytes. All systems go!

Nå blir det mest nordmarksfisking for min del fram til isen legger seg. Samt noen avstikkere til fjern og litt mer nær. Høstfisket er undervurdert, og ikke trenger man munnbind heller. Gleder meg!

 

Endret av Kjell Grønningen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...