Gå til innhold

TMC113BL og Harr


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å mistenke at harrpuddingene snor seg lettere ut av TMC113BL (som jeg har surret ganske mange nymfer på.) Blir bare anekdotisk dette seff, men jeg har på følelsen at jeg mister flere harr med den kroken, enn med fx Gama sin jig-krok. 
 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være forsiktig å begi meg ut på noe jeg ikke kan så mye om. Leste en artikkel Hans Van Klinken og hans klinkhammer. Hvis  leser om harren der http://www.tomsutcliffe.co.za/fly-fishing/fly-tying/item/248-hans-van-klinken-on-his-klinkhamer-special.htm,lhar han endel forklaringer hvordan harren tar. Det er år og dag siden jeg har fisket harr, men jeg bet meg merke idet når jeg leste saken. Mulig et bomskudd, mulig en løsning?

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Hanak Competition H 400 BL Classic. Mister så og si aldri harr på den kroken. Personlig er jeg ikke så glad i krokspisser med bøy. Vil helst ha rett krokspiss. Har ingen vitenskapelige argumenter å komme med, men som sagt så styrer jeg unna bøyde krokspisser. Det henger blant annet sammen med at jeg en periode brukte en Hends BL tørrfluekrok med bøyd krokspiss. Har aldri misset så mange fisk og tilslag som da jeg brukte den kroken. Etter det sverger jeg til rett krokspiss både over og under vann. Og ikke minst kroker med størst mulig krokgap.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker det man har tro på. Men dersom du skulle ønske å eksperimentere litt, så de andre grunnene å miste fiske, som jeg vet om, er stangen og det som står bak stangen. Førstenevnte kan du bytte ut mot noe mykere i toppen (glassfiber?) og se hva som skjer. Enklere enn å binde om alle de nymfene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Bounce said:

Man bruker det man har tro på. Men dersom du skulle ønske å eksperimentere litt, så de andre grunnene å miste fiske, som jeg vet om, er stangen og det som står bak stangen. Førstenevnte kan du bytte ut mot noe mykere i toppen (glassfiber?) og se hva som skjer. Enklere enn å binde om alle de nymfene.

Godt argument dette også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bounce said:

Førstenevnte kan du bytte ut mot noe mykere i toppen (glassfiber?) og se hva som skjer.

Om det er som du sier, mellom kroken og huet til han som holder stanga ett sted problemet sitter, tror jeg ikke det er i stangtuppen... en 10’ #3 nymfestang er typiskt rimelig tip-sensitiv... (så det peker jo et annet sted...)

Mye å eksperimentere på her. Likt med det @Broar og har erfart, syns jeg at jig-krokene med rett krokspiss sitter bedre. Det er en del variable man kan leke med seff - vinkel på stanga under kjøring og før hoving (som er det tidspunktet jeg gjerne erfarer at de hopper av) kan jo rattes litt på.

Men jeg synes disse krokene funker bra til ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å holde tørrpraten gående. Like før vi kan skyte inn ei anekdote fra to sesonger siden her nå.

Innbiller meg forøvrig og at jeg ikke har opplevd ørret glippe på de krokene, og lurer på om dette har noe med anatomien (og ikke bare hvor løse de er) i kjeften på harren. Fx første kilosfisken i år tok j på en 113blh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...