Gå til innhold

De "beste" fluene?


devi

Anbefalte innlegg

Hoi, skal på fisketur med svigers til helga, da vil det bli en innbitt konkurranse mellom sluk og fluefisking. Jeg nekter å tape uten en kamp, er klar for å selge alt av sjel bare for og vinne. 

Så nå skal jukseboksen få ett realt løft. 

Hva anbefaler dere? Nå er det ikke snakk om pene entomologiske(?) fluer, nå snakker jeg om at man selger bestemor for å nappe opp 200grammere så det joomer. 

Det som står på lista for å bindes er foreløpig:

Squirmies, i en jævlig grell farge. 

Zonker, hørt mye godt om disse. 

Flere tips mottas med takk. 

Edit: Vi skal til ett vann, i Aurdalstraktene. Så antar ørret, abbor og muligens sik/røye. Men ingen båt. 

Endret av devi
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testa squirmies i stillevann... jeg tenker på den som ei elveflue. Kan seff funke om den ikke vektes no særlig.

Børre er gæærn etter RS-libeller og buzzere i alle fall. Blir fort kjedelig å fiske med denslags om Børre er sulten. Ørret syns selvsagt det er snacks og.

Om det vaker er det jo lett. Da vinner du :99_muscle:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste jukseflua jeg har sånn jevnt over i elv og vann er nok den lille grå zonkern: https://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?/fluedatabasen/x-652

Og jeg anbefaler virkelig å være iltt tro til mønsteret når det gjelder vekting og bruk av de materialene som listes opp. Spesielt holde seg til ekornzonker fremfor å bruke kanin. Det er også viktig å få disse til å bli ganske slanke og fine for at de skal fiske virkelig bra. Dirty Yellow utgaven er også en virkelig bra flue: https://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?/fluedatabasen/x-661

Libellene var nok mått våpen nr. 1 i mange år i skauen og de er topp 3 nå også (2). Jeg har kommet over et nytt materiale til disse som er under utprøving som forenkler mye og gir en veldig fin fasong, balanse og synkehastighet.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (2 timer siden):

Har aldri testa squirmies i stillevann... jeg tenker på den som ei elveflue. Kan seff funke om den ikke vektes no særlig.

Børre er gæærn etter RS-libeller og buzzere i alle fall. Blir fort kjedelig å fiske med denslags om Børre er sulten. Ørret syns selvsagt det er snacks og.

Om det vaker er det jo lett. Da vinner du :99_muscle:

 

Vil den ikke fungere litt som mark og søkke hvis jeg fortynger den litt tror du? 

Håper så klart på enkle forhold med uselektiv ørret som rydder overflata for alt som kan minne om mat. Men, det bruker ikke helt å bli slik når jeg er på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (1 time siden):

Beste jukseflua jeg har sånn jevnt over i elv og vann er nok den lille grå zonkern: https://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?/fluedatabasen/x-652

Og jeg anbefaler virkelig å være iltt tro til mønsteret når det gjelder vekting og bruk av de materialene som listes opp. Spesielt holde seg til ekornzonker fremfor å bruke kanin. Det er også viktig å få disse til å bli ganske slanke og fine for at de skal fiske virkelig bra. Dirty Yellow utgaven er også en virkelig bra flue: https://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?/fluedatabasen/x-661

Libellene var nok mått våpen nr. 1 i mange år i skauen og de er topp 3 nå også (2). Jeg har kommet over et nytt materiale til disse som er under utprøving som forenkler mye og gir en veldig fin fasong, balanse og synkehastighet.

Skal banke innom lokale kneipa i morgen å kjøpe øyne, også rød kaninpels, til skjeggene, tips til alternativ om dem ikke har rød kaninpels inne? 

Endret av devi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

devi skrev (1 time siden):

Skal banke innom lokale kneipa i morgen å kjøpe øyne, også rød kaninpels, til skjeggene, tips til alternativ om dem ikke har rød kaninpels inne? 

Skjegget er ikke så kritisk... du kan bruke rød marabou, litt dubbing etc... Jeg synes det blit finest med zonkerhår så derfor bruker jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 30.8.2020 den 12.56):

Skjegget er ikke så kritisk... du kan bruke rød marabou, litt dubbing etc... Jeg synes det blit finest med zonkerhår så derfor bruker jeg det.

Akkurat prøvd meg på min første zonker, det går lukt til helvette, øynene jeg har kjøpt er typ 4 ganger for store..

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man på død og liv skal ha fisk, bruker jeg ofte en Vera-lignende sak. Min består av påfuglhearl rundt hele kroken og et langfibret hanehackel i palmerstil surret andre veien. Denne fanger både i og under overflaten. Dead-drift eller med inntrekk eller våtfluesving. Meget effektivt våpen. I tillegg fyller du boksen på en halvtime. 

Vil man gjøre seg litt mer flid:

https://www.eikre-fly.no/vera/

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten D. skrev (11 timer siden):

Hvis man på død og liv skal ha fisk, bruker jeg ofte en Vera-lignende sak. Min består av påfuglhearl rundt hele kroken og et langfibret hanehackel i palmerstil surret andre veien. Denne fanger både i og under overflaten. Dead-drift eller med inntrekk eller våtfluesving. Meget effektivt våpen. I tillegg fyller du boksen på en halvtime. 

Vil man gjøre seg litt mer flid:

https://www.eikre-fly.no/vera/

Snerten sak! Krokstørrelse ville du lagt deg på nå i høstmomanget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare advare sarte sjeler om at dette ikke er noe vakkert skue, men det funker. Måtte binde opp en ny, for de jeg hadde, så ut som de hadde vært med på unevnelige ting. Jeg klipper de ikke under da jeg innbiller meg at det gir mindre liv. Fibrene på hackelet er såpass myke at de som ligger under legger seg inntil kroken når den treffer vannet. Fiskes som sagt som det passer deg. Binder også noen med kulehode og bly. 

IMG_20200902_215139.thumb.jpg.df381f588178d1051d84d3f47d8e3741.jpg

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten D. skrev (22 timer siden):

Må bare advare sarte sjeler om at dette ikke er noe vakkert skue, men det funker. Måtte binde opp en ny, for de jeg hadde, så ut som de hadde vært med på unevnelige ting. Jeg klipper de ikke under da jeg innbiller meg at det gir mindre liv. Fibrene på hackelet er såpass myke at de som ligger under legger seg inntil kroken når den treffer vannet. Fiskes som sagt som det passer deg. Binder også noen med kulehode og bly. 

IMG_20200902_215139.thumb.jpg.df381f588178d1051d84d3f47d8e3741.jpg

Har du noe tips på hvordan du får fibrene så fint skrått bakover mot kroken? Har prøvd å snu hacklet både med bøyen opp og ned. Mine fibre skrår seg natrulig mot krokøyet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det spiller noen rolle, men jeg binder de inn med den matte siden bakover. Stryker bakover for hvert tørn og børster med tannbørste til slutt. 

Tror dette var den første ørretfluen jeg lærte å binde. De første hadde hackel i alle retninger, men fisket bra de også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...