Gå til innhold

Euronymfing, avstand, vinkler, deaddrift - oh my


RolvS

Anbefalte innlegg

Dette er vel å bryte the euronymfing rulez, men det er noe jeg har sett andre gjøre, testa litt selv, og føler jeg nærmer meg å skjønne hva som skjer.

Når man kontakt-nymfer, er rekkevidde begrenset, man fisker gjerne best rett under stangtuppen - der er flytet dypest og best og straight in fish-face. Særlig for harr, som helst står skjeløyd og sjenert og glor i grusen. Men noen ganger er det sterkt behov for å fiske «uti der.» Jeg jobber med en slags løsning som funker for meg, og som jeg tenkte lufte her. :) 

Greia er å kaste langt (12m) med kontaktriggen, 45 grader eller kanskje enda brattere, oppstrøms. Og fra nymfene plopper i vannet er det kun en million prosent fokus som gjelder: alt lander på vannet (floating the sighter osv) stangtuppen peker og tracker fluene, og helt uavhengig av stangtuppen figure-eighter j inn snøre. Sakte løfter jeg fortommen opp av vannet (med handtwist, ikke med stanga) til det er kontakt med sighteren. Avhengig av føreforholdene ~deaddrifter jeg nå nymfene «uti der» - typ to+ stanglengder - og er tight nok til å se takes på sighteren. Avhengig av hva som skjer uti der, løfter jeg sighteren på et tidspunkt - men uten å «dra» i nymfene - bare la den gradvis komme av overflata. Sett krok og kast på nytt om noe ser det minste rart ut.

Dette funker fint på ørret. Har fått harr til å ta dette og, på ikke alt for dypt vann. Nøkkelen for å få det til er lette nymfer. Tunge nymfer trekker ned og mot stangtuppen, det flyter ikke naturlig. Lette (2mm, 2.5mm) synker veldig sakte med tippet montert, og tumler mer naturlig (Inbiller jeg meg) med strømmen.

Fortsatt noen nymfeflyt igjen i år :)

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utfører tilnærmet samme teknikk som du beskriver over i enkelte tilfeller, og det funker når man får nymfene til "danse" fritt uten påvirkning av fortom osv. Ble litt nysgjerrig på å vite hvor mange nymfer du bruker. Antar 2 stykker? Og ca. hvor tunge/størrelse på beads bruker du? Og bruker du "vanlig" fluesnøre når du kaster? Jeg bruker monoriggen beskrevet på Troutbitten.com. Det er faktisk mulig å "kaste" med den riggen også. Oppnår som deg ca. to+ stanglengder.

Med monoriggen har tyngden på nymfene en del å si for hvor langt jeg klarer å kaste ut. Er derfor jeg lurer på om du bruker vanlig flueline, og tyngde/antall nymfer. Artig å høre hva som funker for deg.

Edit: Ser i etterkant at jeg leste innlegget ditt litt dårlig. Du beskriver jo størrelse på beads ser jeg nå.

Endret av Bjørn-Roar Krog
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bjørn-Roar Krog said:

Troutbitten.com

Monorigg, to nymfer. Eksperimenterer med tre i ny og ned med uvekta flue på toppen (straffer seg som regel.) For å greie kaste «langt» med to lette nymfer sånn har jeg gått ned til 0.35 som «line» og bare en kort «tapering» til sighter for å begrense problemer med knuter i toppringen. Om jeg bruker noe for å få sighteren til å flyte (loon payette paste fx) så er det viktig å ikke kline for mye - hold gugga utafor stangringene, den gir friksjon. 
 

edit: glemte nevne at jeg ikke skyter hele veien, men at kastet må gjøres med mye «overheng» når fluene er lette.

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...