Gå til innhold

Brudd i line ved løkke Rio quickshooter Intermediate


Ruben Petterson

Anbefalte innlegg

Hei, nåken so kan svare på om dette er uheldig om eg skulle få drømmefisken i sjøen i høst/vinter/vår, eller er lina like sterk som vanlig? Er brudd i starten på løkka, er ein slags sene inne i bruddet som ser like fin ut og rekner me dette er den som skal være styrken i lina? Eller er de berre og få seg ny line? Om de skulle bli ny line, kan nåken gi meg anbefalinger på line? Har vurdert Airflo ridge clear delta intemediate og SA volantis Integrated Intermediate 

IMG_20200912_123454.jpg

Endret av Ruben Petterson
Glemte bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal lina være like sterk på grunn av at det er kjernen i lina som bestemmer bruddstyrken. Coatingen er lagt på for å forme lina, gi vekt og gi de rette flyteegenskaper.

Nå har jeg ikke prøvd glassliner slik denne lina ser ut til å være. Men jeg ville definitivt prøvd å lage en ny løkke. Dersom dette er vanskelig på glassliner ville jeg kjøpt ny line. De to du nevner er top notch i sjøen etter f.eks sjøørreten. I tillegg kan jeg virkelig anbefale den nye Guideline Coastal evolve. Både slow og fast intermediate er helt nydelige til moderne raske stenger for saltvannsfisk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt guideline costal men de var ein eldre utgave, har lest litt om Airflo sin og liker gjennomsiktig line. Men får prøve og fikse løkka først. Vurderte og nåleknute mellom fortom og line. Bytter skjelden fortom i SØ fiske mitt. Men kansje de blir litt mykje jobb om ein må bytte på fisketur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåleknute var det som slo meg i hvert fall. Skulle du ha behov for ny fortom på tur så er det bare å ha igjen 30 cm av den gamle og bruke blodknute mellom gammel og ny fortom. Funker resten av turen i det minste.

Ellers er det ingen stor kunst og surre en ny løkke heller. Bare å skråkutte lina og surre overgangen med f.eks. bindetråd og superlim. Det funker fint. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (1 time siden):

Nåleknute var det som slo meg i hvert fall. Skulle du ha behov for ny fortom på tur så er det bare å ha igjen 30 cm av den gamle og bruke blodknute mellom gammel og ny fortom. Funker resten av turen i det minste.

Ellers er det ingen stor kunst og surre en ny løkke heller. Bare å skråkutte lina og surre overgangen med f.eks. bindetråd og superlim. Det funker fint. 

Skråkutte? Finnes de ein go video av dette? Lage løkke av kun kjernen då eller mee den coatingen rundt og? ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Bendiksby skrev (1 time siden):

Litte grane fleksibelt uvlim f.eks  loon til å reparere vadere fikser det. Du kan også bruke fletta løkke , men stol ikke på den plastubingen som følger med til å feste den ( snakker av erfaring ) men to nåleknuter med 0.20 sene og litt fleksibelt uv lim over

Ok, er de en egen uv lim til dette eller kan eg bruke den eg har til fluebinding? Har slike fletta løkker liggende, men var usikker på bruken i salt sjøvann. Takk for tips, eg skal lese litt på dei løkkene eg har og vurdere om dei blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt benytte aquasure/stormsure, https://www.baardsen.no/uv-wader-repair-1?gclid=EAIaIQobChMI4Ya7rrXl6wIVCCwYCh191AgnEAQYAyABEgKdNfD_BwE  eller et  annet lim som er litt fleksibelt og tåler vann ( bare lenger herdetid) f, eks glassklar tech 7, silokon eller lignende. Samme med uv lim til fluebinding, må bare være fleksibelt.  Riktignok lager jeg løkkene mine selv og har brukt det i 12 år i norske og tropiske farvann, alt fra klasse tre til 13. Det første året brukte jeg den strømpa som følger for å feste til  snøret  med katastrofalt resultat på glassliner. Etter jeg begynte med  å feste de med nålknute og lim på løkkene. Lim på nåleknuten er  for å forhindre at den løsner/ går opp og to nåleknuter, hvis den ene skulle svikte og strengt tatt ikke nødvendig under norske forhold.  Gjør  det på selve løkka også. Har tre løkker, en stor på backingen og en i hver ende på snøret. Aldri  har dette systemet sviktet og utrolig kjapt å bytte snøre eller fortom. Går du for variantene , ved å droppe løkke , men å feste en tykkere senestump i enden av lina , ville jeg vurdert å lage en en stoppknute(dvs en tørn på) i tuppen av lina.Som ev vill stoppe nåleknuten fra å gli på den glatte glasslina. På all annen coating holder nåleknuten. Ser på bildet du har lagt ved. Det er noe som fra tid til annen skjer på sveisede løkker.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker nok. :91_thumbsup:

Er det mono-kjerne i lina? J hadde i så fall bare dratt av 15cm coating og knytt på en meter eller så med fortomsbutt vha en eller annen spleiseknute - dobbel uni eller blodknute, avhengig av diametere. Jeg har begynt å kappe løkkene på linene jeg bruker - de skaper stort sett bare hazzle. Jeg knyter nå stort sett på en fortom med nåleknute, og når det er på tide å skifte gjør jeg som @Truls foreslår over og skjøter på ny fortom med blodknute etter å ha kappa den gamle ca 30cm fra nåleknuta. Å knyte den nåleknuta er forøvrig en god indikator for meg om det er på tide å hive lina og kjøpe ny :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (54 minutter siden):

Dette funker nok. :91_thumbsup:

Er det mono-kjerne i lina? J hadde i så fall bare dratt av 15cm coating og knytt på en meter eller så med fortomsbutt vha en eller annen spleiseknute - dobbel uni eller blodknute, avhengig av diametere. Jeg har begynt å kappe løkkene på linene jeg bruker - de skaper stort sett bare hazzle. Jeg knyter nå stort sett på en fortom med nåleknute, og når det er på tide å skifte gjør jeg som @Truls foreslår over og skjøter på ny fortom med blodknute etter å ha kappa den gamle ca 30cm fra nåleknuta. Å knyte den nåleknuta er forøvrig en god indikator for meg om det er på tide å hive lina og kjøpe ny :) 

Synes de va so vanskelig og knyte den fortomen til lina med nåleknute, fortomen va so stiv so når eg skulle dra til so vart de berre krøll. Bruker ferdig tapert fortom som er 0.28 i spiss, denne var nesten like tjukk som lina bak der eg skal lage nåleknute, var veldig stiv so fekk den ikkje til og ligge skikkelig:huh: eg prøvde også og legge bindetråd over knuten men de var berre rot, korleis fester ein lina eller får den til og henge i ro når ein skal legge tråd over? Om de ikkje er ein video av dette på forumet hadde de vore til stor hjelp om nåken ville lager dette. Kansje ikkje berre eg so sliter med dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å vise med en skum-bit.

Klipp på skrå, bøy snøret bakover, og surr over med f.eks bindetråd, så får du en fin og jevn overgang. Bruk så mye tråd at det dekker hele overgangen. (Mye mer tråd enn på bildet ) Legg på superlim eller lignende. 

20200913_213857.jpg

20200913_213935.jpg

20200913_214043.jpg

Endret av Truls
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...