Gå til innhold

Tørrflueimpregnering


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Hareline Water Shed og impregnert  tørrfluene mine på hobbyrommet og latt de tørke miniumum 24 timer før bruk. Da skal det holde fluas levetid. Under litt leting om hjemmefarging av CDC fjær fant jeg forholdsvis kjent fluebinder som impregnerte fjæra med Nikwax spray. Det funker som bare det på teknisk bekledning , så hvorfor ikke på tørrfluene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste impregnering vil virke vannavvisende og derfor funke forutsatt at man bruker det på riktig materiale.

Cdc er i hvert fall litt spesielt, og det kommer sikkert flere inn på denne tråden som sitter med mye mer kunnskap om dette feltet enn meg. 

Jeg bruker forøvrig skokrem (voks) på fortommen og ytre deler av fluesnøret om jeg trenger en quick-fix om de har begynt å synke, og det funker fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vet jeg ikke mye om det. Går ut fra veldig mye av det vi bruker innen fluebinding er industri produkter som er pakket om og rebrandet uten den innholdsfortegnelsen og sikkerhets databladet som man må ha tilgjengelig dukker arbeidstilsynet opp når håndterer større kvanta. Fluebinderen jeg sikter til er skotsk og heter Davie McPhail.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikwax og Revivex som er til for å impregnere teknisk bekledning er ikke noe som man finner igjen i fluefiske produkter. Jeg har testet det selv og synes tørketid og effekt ikke sto i forhold til å drive å gjøre dette pre-fishing. Selv synes jeg at forhåndsimpregnering av cdc er ganske unødvendig. Sjekk ut watershed hvis du skal ha forhåndsimpregnering som har lang effekt på andre materialer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar Rune. Jeg har veldig liten erfaringen med CDC, men har kjøpt  endel til vinterens binding. Jeg har brukt Water Shed i mange år og er fornøyd med det. Om det er det beste vet jeg ikke, men det hender man glemmer noen småting når en pakker som f. eks floating  gel eller søler drikkevann på amadouen og det er i hvertfall fluene forhånds impregnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...