Gå til innhold

Farging av egne materialer


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å ta opp en hobby jeg drev med i forrige århundre: Farging av egne materialer. Har masse materialer som venter på en tur i forskjellige fargebad. Under opprydning fant jeg revehaler, yak hår, div synt materialer og gamle synder som eget farget rev og geit og masse fargepulver. Noe pulver måtte kjøpes. Så hadde lyst til å prøve meg på å farge hjorte/ rådyrskinn. Første skinnet jeg kjøpte av rådyr. Fint skinn men skutt for tidlig i sesongen. Så holdte jeg på å gå i samme felle med et hjorteskinn. Ikke kjenner jeg noe jegere som kan skyte et dyr lille juleaften for meg. Hadde et slikt skinn engang men bommet på beredningen av det. Og en grevling hvor skinnet  ble bolig for spyfluer. Etter å lett land og strand rundt , endte jeg  med å kjøpe hjort og rådyr fra land med senere jaktsesong. Begge er utrolig fine og det ene blir nok sitteunderlig. Legger ved bilde av hjorten og  noen skinnbiter jeg farvet for lenge siden. CDC er det eneste jeg ikke tør prøve meg på. Er det andre som farger materialer?

4918E4E3-AE0B-4EB9-AC79-F54CCB959AFA.jpeg

16D18562-2ED6-4886-B43D-E81442D80310.jpeg

1E25782E-1EF0-4F58-8E87-F66E50A81D0F.jpeg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare farget en gang, egentlig. Da var det en liten bit grizzly hanenakke som jeg farget med pulverkaffe. Det ble en nydelig farge av det. Jeg hadde eddik var det vel i etter farging, men jeg er faktisk usikker på hvor godt den fargen holdt ved praktisk fiske. Mest sannsynlig så ble fluene ødelagt før fargen forsvant :)

Farging er jo kult da du kan få flere farger om du har et materiale du har mye av. Det er dog sjelden jeg egentlig har hatt behov for å farge noe. Synd å si det, men det er kort vei til butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er er å kjøpe ferdig farga. Grunnen til at jeg tok det opp igjen, selvom koronaen har stoppet det midlertidig , er at jeg trenger endel materialer til de store fluene jeg bruker i Baja i Mexico og der skal det være minst mulig glimmer og de fargene som er hotte idag , men sterke for en gullmakrell eller needlefish ødlegger kjapt ei flue på krok 2/0 til 6/0, samt at jeg trenger noe skikkelig rosa skulle den riktige fisken dukke opp. Så for meg blir hjemmefarging  mer et supplement og får jeg ikke tak i det jeg trenger, så skal  jeg enten hvite materialer  kjøpes i en butikk her på berget og farves ,og noen ganger må nok jeg utenlands for å få det jeg trenger. Overskuddet av materialer og fargepulver blir brukt på  litt på hjemmebane. Økonomien er vel så som så  i det og en dyr Whiting  nakke ville jeg ikke lagt i eget fargebad, men rimligere materialer er ok å eksprimentere med for meg.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine krav til farger er litt kjedeligere. Brunt og oliven, i alle fall "jordfarger", går jo det meste i. Nyansene på fargene på hackelet på en døgnflue tenker jeg egentlig ikke så mye på, men jeg skjønner at man kan være opptatt av det. Selv de minste ting kan være viktige, selvfølgelig, men jeg er ikke bestandig der. Har to nakker jeg bruker til døgnfluene mine, jeg. Noen ganger kunne det vært moro med litt mer, kanskje. Får kjøpe meg litt pulver og prøve en gang :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...