Gå til innhold

Sy sammen klump og skyteline


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen tips... jeg har en klump med braid kjerne og skytelina til et synkesnøre som har samme kjerne. Jrg har fjernet coatingen på beggo og skal sy disse sammen. Deretter ønsker jeg å få lagt på ny coating over sømmen, slik at den fremstår som en hel line.

Noen som har noen innspill (eller en god løsning) til hvordan jeg skal få lagt på coating på dette skjøtede stykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra når du skriver braid, mener du noe ala fireline, power pro osv dvs spectra braid eller Dynema og det er noe herk å knyte,  trenger spesialknuter og den sklir og og skjærer under kraftig press. jeg bruker power pro som backing ( den hvite, alt annet farger av) på mitt tropiske fiske og fester den via to spesial knuter og  løkker laget av flettet sene og legger Loon UV wader repair over. Så jeg ville kanskje foreslå hylse  av flettet nylon sene. Jeg kjøper den i 100 meters ruller ( samme materialet som ferdige fortomsløkker) legger de to snørekantene butt i butt og tar hylsa gå 5-7 cm inn på begge snørene og lageen fin overgang med nevnte uv sak og samt bruke den ev det på hele hylsa og en nåleknute i hver ende.  Den fletta hylsa og uv materialet blir nesten glassklart når det herder. Lagt med et bilde hvordan jeg fester løkka på enden snøret og det har ikke svikta enda. Flua er 2/0 krok og ca 10 cm.

1144539F-84C1-47A1-9EE9-3A49FD771627.jpeg

Endret av Terje Bendiksby
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å «sy» endene med hul fletta kjerne inni hverandre? Tror j har sett det foreslått ett sted... om du trer den ene enden inn/ut/inn med en nål, og samma på andre siden må du få en rimelig solid skjøt og ingen(?) skarpe skjærende kanter. Har seff ikke testa, spekulerer vilt og uhemma.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ide det Rolf. Gjorde det når  jeg drev med havfiske og dacron. Må være bare en line  som ikke er tettfletta. Samme gjelder for braid/ spectra. Det må være den hule typen og da blir det låsing mellom de de små ujevnhetene og sterkere større press. Det blir som en Chinese finger trap. Dagens moderne tett fletta dacron / Braid  lar det seg ikke gjøre, men det selges merker beregnet på det. Da jeg drev havfiske hadde et slags spesialverktøy når jeg skjøtet den gamle ashway dacron, det være seg løkker eller bytte ut slitte stykker. Linene bør gå minst 10 cm inne i hverandre og så ut igjen og så noen cm inn i hverandre igjen. I hvertfall var det slik jeg gjorde, husker jeg rett.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...